dissabte, 18 de gener del 2020

Noves formes d’assistència



L’Hospital del Mar està en fase de proves d’una plataforma de teleassistència per als seus malalts.  



El futur passa per sistemes innovadors com aquest, però la pregunta a respondre és: com es finançarà la innovació tecnològica des del CatSalut?    



El projecte + Futur que la Unió Catalana d’Hospitals va endegar ja fa tres anys i que pretenia avançar-se a les necessitats futures del sistema sanitari per aportar-hi solucions abans que els problemes fossin sobre la taula, així com els treballs posteriors que s’han anat elaborant, varen detectar algunes tendències que ja han deixat de ser futur i s’han integrat gairebé en el dia a dia de la sanitat. En concret “l’aposta per les TIC i els canvis tecnològics en tots els àmbits assistencials i no assistencials i desplegar noves formes de treball (e-consulta, videoconferència, teletreball...)“ és ja una realitat en moltes organitzacions del sistema sanitari públic. 

I en aquest sentit, i més enllà de la importància que ja està agafant l’hospitalització a domicili, cal destacar l’esforç que entitats sovint una mica rovellades com l’ICS, a l’hora d’incorporar la innovació en la seva pràctica, els ha permès avançar decididament en el camp de la e-consulta. L’atenció sanitària serà cada vegada menys presencial en aquelles  situacions en les que la presència del malalt no sigui necessària de manera que en aquesta qüestió concreta no cal parlar de futur atès que les consultes telemàtiques ja s’han incorporat a la realitat de la nostra sanitat, molt particularment a l’assistència primària.   

Recentment he llegit que l’Hospital del Mar, està duent a terme una experiència que em sembla molt interessant i que mostra el camí de per on s’encaminaran determinades pràctiques en la sanitat pública, però sens dubte també en la privada. Es tracta de la prova pilot d’una plataforma de teleassistència, que inicialment s’avaluarà en determinats malalts d’algunes especialitats, i que en cas que aquesta avaluació sigui satisfactòria, l’experiència podria estendre’s a altres serveis de l’hospital i a altres malalts.

Es tracta d’un star-up anomenada “Doctivi” que és un projecte de la consultora Braincats capaç de posar en relació en temps real a personal assistencial amb usuaris del sistema per tal que aquests puguin rebre consells sobre la seva situació de salut. Pel que sembla el sistema és de gran utilitat en l’hospitalització domiciliària, pel control a distància de malalts crònics i també en altres cassos. Si el sistema funciona estarem davant d’un nou pas per fer realitat aquest futur que s’està dibuixant i que ens arriba molt més de pressa del que els seus propis dibuixants podien imaginar. Val a dir que Braincats Consulting és una consultoria catalana ubicada en el recinte modernista de Sant Pau que estan interessats en la innovació en els serveis de salut i socials per aportar solucions estratègiques en el camp de la transformació digital que ens arriba.   

Estem a les portes d’una nova revolució tecnològica de la que tot just n’albirem algunes de les seves possibilitats, però els canvis que venen seran canvis en profunditat que incidiran sobre les organitzacions modificant formes de treball d’una manera que desconeixem.

No cal dir que si aquesta prova pilot de l’Hospital del Mar funciona correctament, i és extrapolable, això repercutirà també en altres àmbits del nostre sistema sanitari com és el cas de la sanitat en xarxa, que a casa nostra està cada vegada més arrelada per que permet que els hospitals puguin donar-se suport els uns als altres.   

Aquest exemple de l‘Hospital del Mar serveix per fer evident que el futur costarà més diners. Totes aquestes noves tecnologies que ens esperen a la cantonada costen diners i representaran un cost afegit per els hospitals. Aquestes tecnologies no venen a substituir vells equipaments sinó que entren de bell nou al sistema sanitari, i més enllà de petits estalvis que es derivin del seu us, el cost serà elevat.

Si avui ja tenim seriosos problemes per finançar el sistema sanitari tal qual el tenim, i generem un dèficit anual aproximadament del 10% del pressupost, com finançarem quests nous sistemes innovadors que sens dubte caldrà incorporar?

Cada dia hi ha més raons per exigir als polítics, als sindicats, a les patronals, etc.,  que cal idear un nou sistema de finançament dels serveis públics. La situació actual és insostenible.           

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada