Com a novetat per aquest any 2020 els Reis ens han deixat dues noves empreses públiques, una de les quals neix amb un forat inadmissible i amb un obscurantisme notable al voltant de l’acord al que han arribat Ajuntament de Reus i Generalitat.
I com tots els anys, els Reis també ens han deixat un dèficit molt important al departament de Salut fruit d’un finançament insuficient però també d’una gestió deficient dels recursos disponibles.
L’última reunió del consell de govern de la Generalitat de l’any 2019 ens va deixar uns acords de govern pels quals s’aprovava la creació de les empreses públiques “Salut Terres de l’Ebre” per gestionar inicialment l’Hospital de Mora, i “Salut Sant Joan de Reus-Baix Camp” que gestionarà el centre hospitalari reusenc i també la primària dels pobles d’Almoster, Argentera, Botarell, Cambrils, Duesaigües, Montbrió del Camp, Riudecanyes, Riudoms, la Selva del Camp, l’Hospitalet de l’Infant, Masboquera, Masriudoms, Vandellós i l’Hospitalet de l’Infant i Vinyols i els Arcs.
Tot això com a conseqüència de la fallida, si més no teòrica, de l’estructura pública municipal que prestava els serveis sanitaris públics a la ciutadania a través de l’empresa municipal reusenca INNOVA. Segons el departament de Salut, i en paraules de la seva consellera, amb aquesta acord tothom hi guanya. Doncs menys mal, Sra. Consellera. D’entrada, els acords als que s’ha arribat no s’han vist per enlloc i tot plegat està envoltat d’un obscurantisme absolut. Mentre que la consellera Vergés va parlar que l’operació tindria un cost zero per a la sanitat catalana, altres informacions expliquen que la Generalitat assumirà tots els deutes acumulats de l’Hospital que algun sindicat ha xifrat en 15 milions d’€. Això si, sembla que se’n quedarà la propietat, fet que a l’Ajuntament de Reus li ha costat molt cedir en aquest punt; a sobre, es volien quedar amb l’Hospital...
Per fer-se una idea dels interrogants que planen sobre el nou Hospital de Reus, cal recordar com es van produir inicialment els fets:
Les obres de l’hospital de Reus es varen finançar a través d’una hipoteca avalada amb uns terrenys de propietat municipal, el valor dels quals cobria aproximadament el 50% del cost de les obres, era el solar de l’antiga fàbrica Pich Aguilera. L’altre 50% del cost el va assumir el departament de Salut a través d’una subvenció. La construcció de l’edifici la va a dur a terme INNOVA i els cost final aproximat va ser d’uns 150 milions d’€. El solar de l’antiga Fàbrica Pich Aguilera no s’ha pogut vendre atesa la crisi econòmica, i aquest fet no ha permès reduir l’endeutament amb l’entitat financera que va atorgar la hipoteca. Per la seva banda el CatSalut ha anat dotant anualment el concert de l’Hospital amb una quantitat de 6 milions d’€ amb un compromís que arribava a 30 anys (dels que ja en deuen haver transcorregut ben bé 12) que hauria permès el retorn del préstec. A banda d’això el CatSalut ha pagat tot l’equipament del nou hospital de Reus amb un renting d’uns 35 milions d,€ més. Per tant, entre el departament de Salut i el CatSalut s’havia previst una subvenció que cobria amb escreix el cost de construcció de l’Hospital al final del període dels 30 anys. Què ha passat amb tot això? Quin és el balanç d’ingressos i pagaments? Quin és el deute a dia d’avui de les obres del nou Hospital? Qui es quedarà amb el solar de Pich Aguilera?
Per altre banda l’estructura comptable del holding INNOVA agrupava els seus deutes de manera que no es pot descartar que amb la hipoteca del nou Hospital s’hagin fet operacions que no tinguin a veure amb els serveis de salut que prestava l’entitat. Com podem saber que el s’ha pagat amb càrrec a la hipoteca respon exclusivament al cost de les obres del nou hospital?
Això pel que fa als comptes que fins avui ningú ens vol explicar. Però encara hi ha més interrogants. Què passarà amb les subrogacions de personal? Segons algunes informacions les plantilles actuals que caldria que fossin subrogades per la nova empresa pública són: l’Hospital Sant Joan de Reus té una plantilla de 1.459 treballadors, Ginsa en té 288, les diverses fundacions tenen fins a 292 treballadors i el Laboratori de Referència den té 94. Tots ells tenen garantida la subrogació a les noves empreses públiques?. Però, i el deute amb els bancs? A quan puja?
I finalment, gosarà el CatSalut a determinar la cartera de serveis que correspon per el volum de població de les comarques a les que l’Hospital dona servei? Certament són molts interrogants.
Des del departament de Salut s’esforcen a intentar convèncer que aquesta és una bona operació perquè reforça l’Hospital i li dona una estabilitat assistencial i econòmica però és clar, a Catalunya hi ha molts hospitals que necessitarien solucions semblants i en canvi ningú els escolta. Dona la sensació que per aconseguir que al departament de Salut et facin cas, cal fer algun desastre econòmic; llavors correm-hi tots.
En una propera entrada al blog parlaré de l’altre empresa pública “Salut Terres de l’Ebre”, del dèficit pressupostari i de la mala gestió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada