El CatSalut ha abandonat la imatge històrica de la “gran asseguradora” per responsabilitzar-se molt més de la feina dels proveïdors dels serveis sanitaris
L’excessiva politització dels moments inicials del conseller de Salut posant sobre la taula la dicotomia públic- privat, ha comportat que les acusacions de corrupció contra la sanitat pràcticament s’hagin esvaït. Aquests últims temps l’actitud del conseller de Salut ha contribuït també a pacificar el sector amb menys protagonisme, menys personalisme, i més coneixement del sistema sanitari.

Aquest canvi
d’orientació propicia que el CatSalut estigui avui molt més a prop dels
proveïdors dels serveis sanitaris als que exigeix una qualitat en la prestació
dels serveis, i es responsabilitza davant dels assegurats d’aquesta
assistència, en contraposició a la visió anterior que considerava que la
responsabilitat davant del malalt l’havia d’assumir el prestador del servei.
Aquest canvi de tarannà comporta que el contracte sigui només una eina i no un
fi en si mateix, i es busqui la manera
de fer més eficient el sector públic. Les empreses del SISCAT, totes, estan
fent un servei públic contractades pel CatSalut i en nom del CatSalut. Per tant
és de tota lògica que el CatSalut vulgui estar a sofre d’aquestes empreses
vetllant per la qualitat dels serveis que fan, i avaluant al qualitat dels
mateixos.
Un altre canvi que
el sector també ha experimentat és el relatiu a les acusacions de corrupció que
un dia sí i l’altre també es feien contra el sistema sanitari públic. Llevat
d’alguns cassos molt concrets i puntuals (Dante Fachin, Gemma Tarafa), sembla
que el món de la política ja no té entre
els seus objectiu la calumnia sobre el sector sanitari i els seus directius.
Segurament un factor que ha contribuït a eliminar tensió a la situació que
existia ha estat la politització excessiva del conseller amb els seus discursos
de “desprivatització” i de “reforçar el caràcter públic” de la sanitat pública,
perquè si hi parem atenció, resulta que en la pràctica els gestors actuals són
els que hi havia abans, els centres del SISCAT són els que hi havia abans amb
la única excepció de la Clínica del Vallès, els sindicats i les patronals són
també exactament les mateixes. Per tant és obvi que alguna cosa ha fet que els
partits polítics populistes hagin deixat finalment en pau la sanitat, i se’n
vagin amb la seva demagògia a cercar vots calumniant a altres col·lectius. Per
tant aquella politització que a l’inici a molts en semblava excessiva, ha
tingut un efecte col·lateral positiu, restant pressió al sistema sanitari, i
allunyant la demagògia del dia a dia de la sanitat.
Mica en mica el nou
equip del departament de Salut ha anat configurant el model que defensen, que
llevat d’alguns retocs és molt similar a l’existent abans de l’arribada del nou
conseller. Tanmateix alguns canvis hi són. El departament està atorgant més importància
a les EPiC i en aquest sentit aquest grup d’empreses públiques i consorcis està
veient com s’incrementa el nombre d’entitats que l’integra. El futur consorcide Reus, o les noves empreses públiques de les Terres de l’Ebre i de la
Catalunya central, representen la “salvació” d’uns centres de titularitat
municipal amb un futur molt complicat des del punt de vista de la seva
sostenibilitat. Sens dubte és una bona solució per les comarques respectives
que veuen així garantits els seus serveis sanitaris públics de proximitat.
Sempre que tota aquesta assumpció de responsabilitats per part del CatSalut no
acabi sent també una assumpció de deutes i un encariment que generi encara més
tensions sobre un pressupost escac.

Ara només falta que
la situació econòmica millori, que el pressupost de la sanitat vagi
incrementant-se, i que els professionals puguin recuperar el seu poder
adquisitiu que ha quedat greument tocat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada