El pes de la despesa
sanitària pública a Catalunya en relació al PIB està molt per sota de la
majoria de països europeus del nostre entorn.
No es tracta només d’aconseguir més diners procedents d’impostos o taxes finalistes per finançar la sanitat, que també, sinó de distribuir millor els diners del pressupost, de manera que les despeses sanitàries no es vegin limitades per altres despeses públiques. Per aconseguir-ho només cal voluntat política i eficiència en la gestió .

Sigui com sigui, la
despesa total de la sanitat catalana estaria configurada per la suma de la
despesa de totes les administracions públiques catalanes (Generalitat,
diputacions consells comarcals i ajuntaments)
més la despesa en salut que fan a Catalunya algunes entitats públiques estatals
(MUFACE, ISFAS, MUJEJU, Instituto Social de la Marina mútues d’accidents de treball
i malalties professionals), més els diners que els catalans dediquen a la
sanitat privada. Veiem algunes dades relatives a la despesa sanitària d’alguns països
en relació al PIB corresponents a l’any 2014, segons dades publicades pel Servei Català de la Salut:
Despesa sanitària
pública Despesa sanitària privada Despesa sanitària total
Alemanya 9,6 % Alemanya 1,7 % Alemanya 11.0 %
Dinamarca 8,9 % Dinamarca 1,7 % Dinamarca 10,6 %
França 8,7 % França 2,4 % França 11,1 %
USA 8,2 % USA 8,4 % USA 16,6 %
Regne Unit 7,9 % Regne Unit 2,0 Regne Unit 9,9 %
Finlàndia 7,2 % Finlàndia 2,3% Finlàndia 9,5
Finlàndia 7,2 % Finlàndia 2,3% Finlàndia 9,5
Itàlia 6,9 % Itàlia 2,2 % Itàlia 9,1 %
Espanya 6,3 % Espanya 2,7 % Espanya 9,1 %
Portugal 6,0 % Portugal 3,0 % Portugal 9,0 %
Catalunya 5,2 % Catalunya 2,5 % Catalunya 7,7 %
OCDE 6,5 % OCDE 2,4 % OCDE 9 %
UE 7,5 % UE 2,3 % UE 8,9 %
A la vista d’aquests
dades se’n poden treure les següents conclusions:
La despesa
sanitària a Catalunya, pel que fa a la sanitat pública està 1,3 punts de PIB
per sota de l’OCDE, 2,3 per sota de l’UE, 1,1 per sota d’Espanya i 3,7 punts de
PIB per sota de Dinamarca, país en el que sovint ens emmirallem quan diem que Catalunya
hauria de ser la Dinamarca del Sud d’Europa, i pel que fa a Finlàndia, que és el model que sembla que li agrada al conseller Comin, Catalunya està per sota en despesa pública i despesa total, i lleugerament per sobre en la despesa en sanitat privada
Quan observem el
quadre relatiu a la sanitat privada, s’observa que Catalunya està pràcticament a
l’alçada de l’OCDE i la UE, per sota d’Espanya i per sobre de Dinamarca.

Si la despesa sanitària a casa nostra té un pes en el PIB inferior al de la majoria de països del nostre entorn, quina o quines de les altres activitats que composen el PIB té un pes superior al que li correspondria?
Per tant, queda ben clar que l’assignar un major pes en el PIB de la sanitat a casa nostra o a qualsevol país és una qüestió de voluntats polítiques. Són els Parlaments qui aprova els pressupostos que els presenten els governs, per tant són aquests els que tenen la potestat d’incrementar el pes de la sanitat en el PIB; el problema és que paral·lelament han de decidir a quin departament de l’administració li rebaixen els seu finançament, i aquí és quan ve allò de “con la iglesia hemos topado, amigo Sancho”. Tanmateix també es podria incrementar el pes de la sanitat en el PIB, si mantenint el pressupost sanitari actual el sistema fos més eficient i produís amb el mateixos diners més bens i serveis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada