La Generalitat ha decidit que totes les seves empreses públiques liquidin els impostos a través de l’Agència Tributària de Catalunya.
Alguns directius de la sanitat pública catalana dubten que la mesura imposada per la Generalitat de Catalunya els doni seguretat jurídica.
El president Carles
Puigdemont, en un acte celebrat a la Generalitat, acompanyat del conseller
d’Economia i vicepresident del govern català i dels presidents/es de les quatre
diputacions catalanes, ha assegurat aquesta setmana passada que la Generalitat
està preparada per assumir el cobrament d’impostos propis i cedits a Catalunya
a partir de l’1 de setembre proper, i que també ho estarà per fer-se càrrec de la
resta dels impostos que encara passen per la hisenda espanyola. Valia la pena
davant d’aquesta afirmació, fer un repàs de l’estat de la qüestió en l’àmbit de
la sanitat catalana.
En el sector
sanitari català, s’ha sabut que en la sessió de Govern de la Generalitat del
passat 25 d’abril es va aprovar un Acord per a la creació del “Programa
d’homogeneïtzació” dels processos i mecanismes interns de tramitació de tributs
i les cotitzacions socials que ingressa el sector públic de la Generalitat a
l’Estat. Aquest programa neix de la necessitat d’establir un protocol homogeni
per a totes les entitats del sector públic de la Generalitat, atès que fins ara
cada entitat actua de manera individual i sense cap tipus de coordinació. El
Programa pretén doncs unificar els criteris interpretatius i de tramitació dels
impostos, centralitzar la presentació de les autoliquidacions, els pagaments i
altres tràmits tributaris i millorar l’eficiència mitjançant l’optimització de
les quotes a ingressar. Fins aquí l’esperit de l’Acord de govern del dia 25
d’abril que és d’aplicació directa a les entitats amb participació majoritària
de la Generalitat (per tant empreses públiques i consorcis del Servei Català de
la Salut) i d’adhesió voluntària per altres entitats vinculades o participades
per la Generalitat, entitats del sector públic de les administracions locals i
les universitats públiques de Catalunya, i pel que fa Salut afecta a les
retencions de l’IRPF, les cotitzacions a la seguretat social, l’IVA i l’impost
de societats quan correspongui.
Què ha succeït des
de l’aprovació d’aquest acord fins avui? Doncs que en la última reunió de les
EPiC al CatSalut, una vegada acabada aquesta i quan els presents ja
s’acomiadaven, des del CatSalut algú va demanar als representants de les EPiC
que es quedessin un moment perquè des d’Economia i Finances els volien explicar
un projecte. La posada en escena va ser autènticament de pel·lícula; tres
personatges vestits pràcticament igual que davant la sorpresa d’algun dels
propis representants del CatSalut van
explicar el contingut de l’Acord de govern resumit molt succintament abans. Va
ser la pròpia posada en escena la que va generar algun recel en algun dels
assistents que es preguntaven perquè un tema d’aquesta envergadura no es plantejava
mitjançant un decret enlloc de fer-ho a través d’un Acord de govern. Des
d’Economia es proposava un conveni entre l’òrgan rector de les EPiC i l’Agència Tributària de Catalunya (ATC), i aquest conveni deixava del tot enlaire qui
assumia les responsabilitats en cas que l’1 d’octubre l’ATC no efectues els
pagaments a Agència Espanyola de l’Administració Tributària (AEAT). La figura
jurídica d’un decret cobria legalment a les empreses públiques i consorcis
afectats; un conveni no. Per tant, tot plegat ha generat un conflicte sobre les
eventuals responsabilitats que es puguin derivar en un futur. Qui les
assumiria?
Aquesta situació ha
comportat que alguns dels responsables d’aquests EPiC hagin demanat informes
jurídics sobre aquesta situació. Sorprèn que l’assessoria jurídica del CatSalut
no hagi volgut emetre cap posicionament jurídic sobre aquesta qüestió. Un dels
informes més valorats és el que ha dut a terme el gabinet jurídic de Francesc
José Maria, que resumidament diu:
El que es pretén amb la signatura del conveni està dins
de la més estricta legalitat, atès que l’obligat tributari tingui un
representant legal davant de l’AEAT està previst en la legislació tributària
vigent.
Les diferents entitats afectades (EPiC) com a obligats
tributaris que són, continuaran assumint totes les responsabilitats davant
l’AEAT, en el supòsit que l’ATC cometi alguna
irregularitat en la seva actuació. Tanmateix l’ATC es
compromet a rescabalar a les entitats de les conseqüències de la seva actuació.
Els límits de l’actuació de l’ATC i, per tant, de les
responsabilitats que se li puguin exigir vindran determinats per l’abast dels
poders que se li atorguin.
Els centres
afectats obligatòriament per aquest acord de govern han d’haver signat el
conveni corresponent una vegada aprovats pels respectius òrgans de govern,
abans del 15 de juliol. Abans del 15 de setembre totes les entitats afectades
hauran d’haver apoderat a l’ATC i la DGPS (Direcció General de Protecció Social
pel que fa a les cotitzacions a la Seguretat Social) per poder realitzar els
tràmits amb la AEAT via telemàtica. Val
a dir que la complexitat tècnica de tot el procediment, així com els recursos
tècnics i humans que es requereixen per donar continuïtat a aquest Acord de
govern, deixen clarament en entredit aquell objectiu enunciat al començament de
voler “millorar l’eficiència”.
El procediment per
dur a terme l’Acord de govern, ja està funcionant. Avui mateix les EPiC han
rebut el Dictamen de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades de 26 de
maig i la memòria justificativa del conveni per tal que els òrgans de govern d’aquestes
entitats tinguin tota la informació que els calgui per poder signar el conveni.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada