El Tribunal Constitucional estableix que les formes de gestió privades, no posen en risc per elles mateixes, la naturalesa pública del servei sanitari
La mateixa sentència declara inconstitucional qualsevol tracte de preferència de les societats de professionals (EBA) a l’hora de ser adjudicatàries dels serveis d’atenció primària
En una sentència molt recent del Tribunal Constitucional (TC) dictada en el recurs
d’inconstitucionalitat interposat per més de 50 senadors del Grup Socialista
contra la Llei de Mesures fiscals i administratives de la Comunitat de Madrid
per a l’any 2013 (STC de 30 d’abril de 2015), declara inconstitucional
l’article de la Llei que establia que quan la gestió dels centres d’atenció
primària es realitzés per qualsevol de les fórmules admeses en dret, es podia
oferir la gestió d’aquests centres preferentment a societats de professionals constituïdes
total o majoritàriament pels professionals sanitaris del “Servicio Madrileño de
Salud” (SMS) per que aquesta preferència no té res a veure amb la solvència
tècnica econòmica i professional i produeix l’efecte d’excloure altres
licitadors, vulnerant el principi d’igualtat i és contrària a la legislació
bàsica de l’Estat en matèria de contractes i concessions administratives.
Tanmateix, i
centrant-nos en el títol d’aquest escrit sobre la sentència del TC, val la pena
prestar atenció a les reflexions que fa l’Alt Tribunal sobre si les fórmules de
gestió privades vulneren o no l’article
41 de la Constitució espanyola tal i com defensaven els senadors recurrents del
Grup Socialista.
El TC recorda que el
caràcter públic del sistema de Seguretat Social no queda qüestionat per la
incidència en ell de fórmules de gestió o responsabilitat privades i que
l’apertura a fórmules de gestió privades queda en tot cas condicionada a la
preponderància dels elements definitoris del caràcter públic del sistema:
“La posible apertura a
fórmulas de gestión y resposabilidad privada se lleva a cabo preservando en
todo caso la titularidad pública del Servicio, refiriéndose la norma únicamente
a un supuesto de externalización de la gestión del servicio público en
determinados hospitales dependientes del Servicio Madrileño de Salud. En este
precepto, el legislador autonómico no ha optado siquiera por la vinculación de
centros privados a la red pública en virtud de los correspondientes convenios o
conciertos y se ha limitado a hacer uso de las posibilidades abiertas por la
legislación estatal”
El TC raona que la
gestió privada dels hospitals del SMS per sí sola no posa en risc que la
institució no pugui ser reconeguda pels ciutadans com part del sistema públic.
El que defineix el servei públic és en mans de qui queda la potestat de definir
les prestacions de la cartera de serveis que són els poders públics, que a més
actuen com a garants de la qualitat, atenció i drets dels ciutadans, i els seu
finançament amb fons públics.
En conclusió
l’externalització de la gestió dels serveis públics sanitaris no posa en
qüestió, segons el TC, els trets estructurals de la Seguretat Social ni
desnaturalitzen la seva essència pública i, per tant, no es vulneren principis
fonamentals en funció de que la prestació es realitzi mitjançant gestió indirecta en lloc de gestió directa.
Aquesta sentència
l’haurien de llegir amb deteniment els membres de la “marea blanca” de Lleida
que s’escandalitzen i acusen de privatització de la sanitat la creació d’un
consorci públic per a la gestió sanitària pública a les comarques de ponent.
La potent "marea blanca" gironina... |
I també a un apèndix que els hi ha sortit a Girona, on un altre marea blanca demana que no surti a
concurs la gestió de 5 ABS a les comarques gironines, que no es faci activitat
privada en els hospitals públics i que es revisi el projecte d’unificació entre
els hospitals Trueta i Santa Caterina de
Salt per les privatitzacions que està comportant. Obviant el que estableixen
les Lleis en aquestes matèries.
És curiós observar com
les demandes de les marees es redueixen a un factor comú: Que no es compleixi
amb la Llei. És a dir, propugnen un país on les lleis no serveixen per a res. I
el curiós del cas és que aquest incompliment
de la Llei el defensen també, aquells partits i sindicats que donen
suport a les marees. No estem en un Estat de dret?
Crec que ja és hora de
desemmascarar a aquests col·lectius anti-sistema que estan utilitzant
demagògicament la sanitat per a les seves finalitats desestabilitzadores de la
societat. No hem de permetre que uns quants il·luminats posin en risc un bé
públic tan exitós com la nostra sanitat pública. Per altre banda sobta que
algun diari “de prestigi” hagi passat de puntetes sobre aquesta sentència.
Sembla com si el contingut de la sentència
no casi massa amb la línia editorial que aquest diari manté a Catalunya
respecte a la sanitat pública ni sobre el model sanitari que algun dels seus
redactors voldria que s’implantés a Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada