S’ha d’afegir a la llista de resolucions de calat del Parlament, un acord de Govern pel qual s’elaborarà un text normatiu sobre contractació de serveis sanitaris d’atenció a les persones.
Aquesta disposició, és fruit del debat al Parlament però també de l’esperit de lluita de professionals interessants a millorar la Sanitat a Catalunya
La Resolució aprovada pel Parlament de Catalunya a la que faig
referència avui deia exactament:
Resolució 1
2.- El Parlament de Catalunya,
pel que es refereix a la contractació amb els centres del SISCAT:
............
............
Insta al Govern de la
Generalitat a aprovar un acord de govern que permeti:
a.- Autoritzar la creació d’un
grup de treball, integrat per experts en matèria sanitària i de contractació ,
designats pel titular del Departament competent en matèria de salut ,
encarregat d’elaborar, en un període màxim de sis mesos, les bases d’un
avantprojecte de text normatiu que transposi la Directiva europea 2014/24/UE de
serveis en allò que correspon a la contractació de serveis sanitaris del SISCAT
en el marc d’una llei catalana de contractació de serveis sanitaris i socials
d’atenció a les persones.
b.- Autoritzar que els actuals
convenis, contractes i autoritzacions formalitzats per a la gestió dels serveis
d’atenció primària, sociosanitaris i de salut mental inclosos els d’atenció a
les drogodependències, d’utilització pública d’àmbit comunitari es mantinguin
vigents fins a l’entrada en vigor i implementació de la llei esmentada.
I dit i fet, quatre dies després de ser aprovada la Resolució, en la
reunió del Consell Executiu de la Generalitat de dimarts passat, es va adoptar
un acord de govern que diu pràcticament el mateix que la Resolució aprovada en el
Parlament. La Directiva europea de referència (2014/24/UE), estableix que
atenent el caràcter delicat dels serveis
d’atenció a les persones (sanitaris, socials i educatius) les
administracions competents han de tenir un ampli marge de maniobra per organitzar
l’elecció dels proveïdors dels serveis de la manera que considerin més oportuna
basant-se amb criteris específics que en garanteixin la qualitat d’aquests
serveis.
Atès que el govern espanyol, aquesta vegada ha actuat amb seny, i
tenint en compte que els serveis
sanitaris i socials són responsabilitat de la Generalitat de Catalunya com a conseqüència
de les transferències, ha accedit a que el Govern català faci el desplegament legislatiu per tal d’adequar la contractació d’aquests serveis públics a les
peculiaritats del model de salut i social de Catalunya.
Aquest és un pas endavant important per garantir la qualitat dels
serveis sanitaris a Catalunya, doncs això haurà d’impedir que es pugui adjudicar
la gestió d’Equips d’Atenció Primària a organitzacions sense cap experiència en
aquest tipus d’assistència, o a empreses especulatives, poc interessades en la
qualitat dels serveis prestats, molt més pendents d’assegurar uns resultats
econòmics per sobre d’uns resultats en salut.
El fet que aquest acord de govern impliqui que els contractes actuals
restin vigents fins a l’entrada en vigor d’aquesta nova normativa que s’ha
d’elaborar evitarà que situacions com les viscudes en el CAP l’Escala es puguin
tornar a reproduir a Catalunya.
No puc acabar aquest escrit sense fer menció al conjunt de persones que
des de l’ombra s’han mogut per fer possible que Catalunya faci, des del punt de
vista legislatiu, un nou pas endavant en la qualitat i modernitat de la seva
legislació de contractes públics en el camp sanitari. Hi han participat prestigiosos
juristes de la salut, professionals sanitaris preocupats per les disfuncions
que es podien produir o directius de l’administració sanitària tenallats per
una legislació que no recollia les peculiaritats de la sanitat catalana. I
entre ells el Dr. Toni Iruela antic col·laborador d’aquest blog, motor
incansable de tot el procés de reflexió que ens ha dut a aquest nou
plantejament.
Ara que tenim l’oportunitat de fer una llei de contractes propi per la
sanitat pública catalana val la pena fer-la amb molta cura per assegurar que
aquesta vegada, la llei serveixi per donar cobertura legal a la realitat
concreta de la sanitat pública catalana, que com és sabut, és ben diferent a la
de la majoria de comunitats de l’Estat espanyol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada