Es creen 43 AGA (Àrees de gestió assistencial)
La conseqüència immediata: més costos, menys
agilitat, més burocràcia, menys eficiència
A primers de maig el Comitè Directiu del CatSalut va crear una nova estructura administrativa entre el Sector Sanitari i les Àrees Bàsiques de Salut. Es tracta de les anomenades AGA o àrees de gestió assistencial. Amb aquest nova estructura, a nivell territorial el Cat Salut queda estructurat amb :
7 Regions Sanitàries
29 Sectors Sanitaris
43 AGA
369 Àrees Bàsiques de Salut
S’entén com AGA un
“nivell intermedi que permeti identificar fluxos naturals de relació entre
l’atenció primària i l’atenció especialitzada, definidors de comportaments i
resultats diferents en molts indicadors de salut. Cal doncs una delimitació i
ordenació operativa entre el sector sanitari i l’àrea bàsica de salut que
faciliti la informació, l’anàlisi i l’avaluació las efectes de la planificació
operativa , la gestió sanitària, la compra i la contractació de serveis, així com
la cooperació i gestió compartida entre proveïdors i entre línies de serveis en
el territori”
Les AGA són doncs
“agrupacions d’àrees bàsiques de salut, que delimiten territoris formats per un
o més hospitals i els ABS que s’hi
relacionen més intensament en qualitat d’hospital bàsic, atenent als fluxos
actualment existents”
Fins aquí, el que seria
l’essència d’aquestes noves AGA. La pregunta que c aldria fer-se és si aquestes
funcions no les podrien fer els sectors actualment existents, i en tot cas, que
és el que faran els sectors sanitaris a partir d’ara, perquè de fet, la majoria
d’aquestes activitats avui en dia ja es fan, i les fan els sectors, i en molts
cassos també ho assumeixen les pròpies regions.
En qualsevol cas no se
veure com es complementen els objectius de simplificació de l’Administració de la Generalitat
anunciats en diferents ocasions pel govern català, i la creació d’aquesta nova
estructura, que sinó genera més costos a la curta, serà sens dubte a llarg termini
quan ho farà. L’Administració, que hauria de fer un esforç important per
aprimar estructures, el que fa és tot el contrari, fomentant la burocràcia i
portant més ineficiència encara al sistema. És sabut que quan l’organigrama
d’una organització pública preveu determinades funcions, amb el temps, aquestes
acaben consolidant-se en llocs de treball.
No sabem avui, quina és
la “raó d’ineficiència” de la sanitat catalana, mesurada com la diferència
entre 1€ pressupostat per sanitat, i la fracció d’aquest € que arriba
directament a l’assistència sanitària. Estaria bé saber de quina manera la
creació d’aquestes AGA contribuirà
encara més a disminuir la fracció d’Euro que arriba als serveis sanitaris. Els
dirigents polítics haurien de saber que com més gran i més nombrosa és una
administració, més ineficient és com a conseqüència del fet que els funcionaris
tendeixen sempre a ocupar tot el seu temps dilatant al màxim les feines (principi de Parkinson), fet que comporta lentitud en els processos, burocràcia
i ineficiència.
No qüestiono amb això,
que la creació d’aquesta nova estructura no sigui positiva per la sanitat
pública catalana, però si que critico que, partint del supòsit de la seva
necessitat, no s’hagi fet un esforç per aprimar paral·lelament l’estructura
dels sectors sanitaris o de les pròpies regions, ni s’hagi acompanyat aquesta
instrucció del CatSalut amb replantejament de les funcions dels sectors
sanitaris. El que és cert és que hem introduït un nou graó o un nivell nou,
entre les ABS i les regions sanitàries.
Potser el problema, si
és que existeix un problema, s’hauria pogut resoldre fent sectors sanitaris més
petits, que en qualsevol cas no haurien arribat
a representar a nivell d’estructura el que aquestes 43 noves AGA
representen. Però és evident que la burocràcia necessita créixer, els
funcionaris necessiten més funcionaris al seu voltant, i tot plegat incrementa els
llocs de treball sense valor afegit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada