Un seguit de mesures emanades de la conselleria d’Economia i Hisenda consensuades amb Salut, posen en alerta al sector sanitari.
Dona la sensació que els que governen la sanitat a Catalunya, estant imposant un canvi de model per la via dels fets, sense consens amb el sector, basat exclusivament en criteris polítics, ideològics i burocràtics. Sembla que el seu model sanitari de futur és el de l’Espanya més provinciana.
Gerent d'una EPiC sotmès al control del conseller d'Economia |
Tanmateix s’han
anat coneixent una sèrie de mesures proposades unilateralment per part del
departament de Economia i Finances, se suposa que amb connivència amb el
departament de Salut, perquè sinó seria gravíssim, que modificarien substancialment
l’estat actual de la organització del sistema públic de salut de Catalunya.
Seguint l’ordre que el “projecte de llei de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic” (LMFAFSP) que actualment s’està tramitant al
Parlament de Catalunya estableix, crida en primer lloc l’atenció l’article 131,
que modifica l’article 71 de la Llei de finances públiques de la Generalitat, que resta redactat de la següent manera:
"3.- Les entitats
públiques que formen part del sector públic de la Generalitat de Catalunya amb
participació majoritària, directa o indirectament, hauran d’establir òrgans
propis de control econòmic i financer intern, segons el que s’estableixi
reglamentàriament, que dependran directament del màxim òrgan de govern de
l’entitat. El departament competent en matèria de finances, a proposta de la
Intervenció General, establirà les funcions, competències, abast i criteris del
control intern d’aquests òrgans, tenint en compte el volum de recursos anuals
que gestiona l’entitat, el nombre de personal i altres que es considerin
rellevants i que puguin afectar als aspectes econòmics i financers de
l’entitat”
El consell de govern d'una EPiC sota el control de la Intervenció |
S’acaba doncs l’autonomia
de gestió per a empreses públiques i consorcis, i tornem a un model burocràtic,
centralitzat, uniforme i ineficient. La burocràcia com a cotilla que ofega a la
eficiència. Aquesta és la sanitat que els catalans volen? N’estem segurs?
Tampoc passa desapercebuda la modificació de la LOSC introduïda amb calçador, segons
determina l’article 175 de la LMFAFSP, que estableix en el seu punt 2 el
següent:
“El gerent assumeix
la direcció i la gestió de la respectiva Regió Sanitària, així com la
representació plena del seu Consell de Direcció en relació amb l’execució dels
acords que aquest adopti. El seu nomenament i cessament correspon a la persona
titular del Departament competent en matèria de Salut”.
I dels malalts i les seves necessitats, qui se n'ocupa? |
On va a para tot
això? Alguns ho relacionen amb el “Gran ICS” que sembla ser la màxima aspiració
del model sanitari d’ERC. Semblaria com si sense explicar a la ciutadania quin
model sanitari s’està construint, s’estiguessin modificant les normes legals
per “de facto” anar introduint un sistema sanitari a l’estil de com ho fan a
Extremadura o Andalusia, i a Castilla La Mancha, o a tantes regions espanyoles
en les que l’INSALUD transferit abasta en la seva pràctica totalitat la
prestació sanitària pública. Aquí el “Gran ICS” estaria format per propi ICS
més totes les EPiC, quedant fora les altres organitzacions sanitàries privades
sense ànim de lucre. Un monstre a l’estil de l’INSALUD franquista, polititzat,
ineficient, injust i obsolet. Vet aquí com per la via dels fets, mica en mica
anem descobrint quin és el model sanitari d’Esquerra Republicana de Catalunya.
Ens volen fer tornar al segle passat, amb aquest canvi d’estratègia del
CatSalut passant de Servei Català de la Salut, a Servei Nacional de la Salut. Tota
una enganyifa a la ciutadania.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada