Quan les coses no es fan bé, és molt complicat que acabin bé, sobretot si a nivell polític pesa més la “derrota del govern” que el “victòria del sentit comú ”
El Parlament de Catalunya ha viscut una jornada trista, on l'educació i la democràcia han estat absents
Les Diputades abandonant la Comissió de Salut |
Avui ha culminat en la Comissió de Salut del Parlament una fita desafortunada d’una història
que va començar malament, que després s’ha intentat rectificar i mirar de
reconduir, però que una alarmant solitud política ha posat novament en risc. Em
refereixo al Consorci Sistema Integral de Salut Lleida Pirineus, que avui ha
viscut en el Parlament de Catalunya una situació del tot impròpia d’un país
madur, democràtic, educat i sobre tot seriós.
Avui els Srs. i Sres. diputats han donat un mal exemple a la ciutadania en un acte que demostra la baixa qualitat de la democràcia catalana, la
ignorància que en matèria de Salut envaeix a alguns il·lustríssims/mes diputats,
la manca de dignitat d’aquells que van iniciar un projecte que ara critiquen, i
la incapacitat de tots d’articular un diàleg que permeti posar pel davant els
interessos dels catalans abans que els dels partits polítics.
El conflicte s’ha produït quan, pel que sembla, han estat retirats del’ordre del dia de la Comissió de Salut tres punts conflictius: el projecte Visc+ de constituir una
arxiu de dades sanitàries dels malalts, anònimes, que hauria de servir per
millorar la investigació, el projecte del Consorci Lleidatà, del que en parlaré
més endavant i de la Instrucció del CatSalut que regula l’activitat amb malalts
privats en els centres del SISCAT, de la que ja en vaig parlar en l’entrada anterior
a aquest blog. Com a conseqüència de la retirada d’aquests 3 punts de l’ordre
del dia, els diputats/des de PSC, ICV-EUiA, PP, C’s i CUP han decidit abandonar
la comissió. Només CiU ERC i la disputada no adscrita Marina Geli han continuat
a la sala on s’havia de dur a terme la sessió de la comissió de Salut. Cal
tenir en compte que d’aquests 3 punts retirats, dos d’ells està previst tractar-los en sessions monogràfiques, tant el projecte Visc+ com el de la
creació del Consorci lleidatà.
Centrant-me en la qüestió del Consorci Sistema Integral de Salut Lleida
Pirineus, voldria fer un repàs de tot el procés posant un èmfasi especial en
remarcar allò que des del meu punt de vista no s’ha fet correctament tant per
part del Departament de Salut com per part d’alguns partits de l’oposició.
Els professionals de la salut de Lleida van saber de la voluntat de
crear un consorci sanitari a Lleida a través dels mitjans de comunicació, sense
que ningú abans els hagués explicat mínimament en que havia de consistir el
projecte. Això va donar peu a que persones interessades en el conflicte social
comencessin a fer córrer tota una sèrie de rumors sobre aspectes laborals i
contractuals i de privatització de la sanitat lleidatana, totalment falsos,
sense que des de la delegació territorial de salut de Lleida es sortís al pas de tant rumor explicant
clarament els objectius del projecte i les condicions laborals i contractuals
dels professionals i defensant el Consorci com a ens públic sense cap mena de
dubte. Jo diria que alguns funcionaris de la Delegació de Salut de Lleida ni
tan sols sabien que és un consorci.
La Delegació Territorial de Lleida, seguia instruccions no tant des de
la via jeràrquica, sinó més aviat de determinades estructures de poder que
s’estaven constituint dins del Departament a Barcelona. Aquest fet va estar a
l’origen de una de les primeres coses que la delegació territorial de Lleida va
donar a conèixer públicament, que va ser
el repartiment de càrrecs directius d’aquest nou consorci, deixant de banda
endegar una campanya informativa explicant l’abast del projecte i sobretot les
avantatges que significaria per Lleida i els lleidatans el poder disposar d’un
dispositiu sanitari com aquest. No es
van explicar amb claredat les condicions contractuals dels treballadors i es va
deixar créixer el rumor i fins i tot es va alimentar en ocasions amb
declaracions dels uns i dels altres contradictòries. Val a dir que aquests
últims mesos s’ha intentat recuperar els temps perdut explicant abastament el
contingut del projecte.
Tampoc des de Lleida es va fomentar la participació dels professionals
en la definició de les línies assistencials del nou Consorci, ni es va sortir
al pas de les creixents acusacions de voler privatitzar la sanitat a ponent.
Fins i tot, en el súmmum de la incompetència, en mig de les acusacions de
privatització, en els esborranys d’estatuts del nou consorci a algú se li va
ocórrer la brillant idea de escriure que en el futur es podria integrar al
consorci alguna entitat privada sense ànim de lucre, proposta que posteriorment
va ser retirada. Si des del primer moment s’hagués explicat a la societat civil
que no només no es privatitzava la sanitat a Lleida sinó que el Consorci servia
per reforçar la qualitat de l’assistència i que això hauria de permetre que les
comarques de ponent tinguessin uns serveis sanitaris de cobertura més àmplia
pel que fa a la complexitat de les malalties ateses, algú es creu que els
lleidatans haurien signat en contra del consorci?
També des de Lleida es van fer alguns escrits en els mitjans locals
signats per persones ben conegudes pels lleidatans pels seus antics interessos
en la sanitat privada a Lleida que tampoc varen ajudar excessivament a vendre
la bondat del projecte. Tanmateix cal reconèixer que aquests últims mesos des
de Lleida s’ha intentat reconduir tot allò que s’havia esguerrat fins ara,
millorant la informació als professionals i també a la ciutadania. També s’ha creat un observatori per seguir el projecte, sobre el qual no n’ha transcendit la
seva utilitat ni s’ha informat de les actuacions dutes a terme. Resta pendent
però una qüestió fonamental per l’èxit final del projecte: canalitzar
adequadament la participació dels professionals, que és probablement l’àmbit
des del que s’ha avançat menys.
Però no és només des de Lleida des d’on s’han fet malament les coses.
Des de Barcelona algú ha volgut influir en els estatuts amb intencions no pas
per privatitzar, sinó molt probablement per assegurar-se la possibilitat de
tenir en aquest Consorci algun paper rellevant de cara al futur. Diuen també
que les posicions de Departament, CatSalut i ICS davant del projecte de
Consorci lleidatà en ocasions no han estat del tot unitàries i segons sembla no hi ha
hagut en cap moment un Pla de Comunicació mínimament estudiat per tirar
endavant aquest projecte. Ni Pla de Comunicació ni lideratge clar amb un
responsable definit per aquestes tasques.
Amb tot, el dèficit més gran del projecte del Consorci de Lleida ha
vingut des de la vessant política: la incapacitat del Departament de Salut per
teixir complicitats amb altres forces polítiques ha estat evident. Sobta molt
que no s’hagi pogut arribar a un acord amb cap de les forces polítiques que
estan a l’inici del projecte (PSC, ERC i ICV-EUiA) quan des del tripartit van
impulsar els primers treballs per tirar endavant aquest consorci. La solitud
política del conseller és preocupant: fins i tot alguns ajuntaments de les comarques de Lleida governats per CiU han aprovat mocions en contra del
Consorci.
Entenc que amb ICV-EUiA és impossible arribar a cap acord amb res;
entenc també que amb ERC és molt difícil atès que tot i ser el soci que hauria
de donar estabilitat al govern, té una portaveu en Salut que quan parla sembla
que vulgui dir Si, però acabar dient No, i per tant no hi manera de saber si
puja l’escala o la baixa. A vegades em dona la sensació escoltant-la que no ho
sap ni ella mateixa. Però i el PSC? S’ha intentat una aproximació amb el PSC
per mirar de poder tirar endavant una proposta que sens dubte és bona pels
lleidatans?
Acabo com he començat: amb una reprovació absoluta a tots els diputats/des que han abandonat la comissió. Han demostrat que tenen l’acta de
Diputat, si, però no tenen l’acta de credibilitat democràtica ni certament
educació. Vull ressaltar la posició de dignitat que ha mantingut l’exconsellera
Geli, tot i discrepar en moltes coses, però mantenint la cortesia parlamentària
pròpia de la gent civilitzada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada