La instrucció 05/2015 ha entrat en vigor l’1 d’abril , i sembla que deixa fora del seu àmbit d’aplicació a BarnaClínic
Es tracta d’una normativa molt menys restrictiva que l’esborrany que s’havia difós al juny de l’any passat.
Finalment el CatSalut s’ha decidit a publicar la Instrucció que regula
la prestació d’assistència sanitària privada en els centres del SISCAT. Es
tracta de una regulació necessària atesa la intranquil·litat que hi havia en el
sector arran de la denúncia que la patronal de la sanitat privada ACES havia
formulat en els tribunals en contra de BarnaClínic. Aquesta és una normativa
molt més racional que l’esborrany que s’havia donat a conèixer al juny de l’any
passat atès que distingeix molt clarament les diferents situacions que es poden
donar dins del SISCAT.
Josep Maria Padrosa, director del CatSalut |
Estableix diferències entre les entitats proveïdores de serveis amb una
participació majoritària pública, les entitats de titularitat privada que
utilitzin béns públics i la resta d’entitats del SISCAT.
Es consideren entitats amb participació majoritària pública els centres
de l’ICS, les empreses públiques del Servei Català de la Salut i els consorcis
i altres ens amb participació majoritària
del Departament de Salut, del CatSalut o d’una entitat pública del Departament
de Salut.
Els centres de titularitat privada que utilitzin béns del CatSalut, serien per exemple les EBA o aquelles
entitats privades que tenen un encàrrec de gestió per gestionar un ABS en la
que el CAP és del CatSalut.
En una disposició addicional, la Instrucció fa referència a la resta de
centres del SISCAT no descrits fins aquí (Mútua de Terrassa, Fundació Althaia de Manresa o al Xarxa
Sanitària i Social Santa Tecla de Tarragona
per posar tres exemples). En aquests cassos la regulació contempla 3
condicions: obligació de donar el mateix tracte a tothom, garantir l’equitat
d’accés i la igualtat en l’atenció, i la prohibició d’establir serveis
complementaris de caràcter sanitari, segons preveu la Llei General de Sanitat.
Més enllà d’una valoració general positiva, si que voldria destacar que
en l’exposició de motius, la Instrucció del CatSalut fa referència a la necessitat d’optimitzar els recursos, i efectivament, l’activitat privada és
una manera evident de poder-ho fer. També els principis d’eficiència que
preconitza la LOSC en el seu article segon, deixen oberta la possibilitat de
poder millorar els ingressos dels centres del SISCAT mitjançant la pràctica de
l’assistència sanitària privada.
Per evitar conflictes amb la sanitat estrictament privada, la
Instrucció del CatSalut fa molt d’èmfasi en la prohibició de la competència
deslleial, o en la limitació o alteració de les condicions de lliure
competència. D’aquesta manera es salvaguarden els interessos de la sanitat
privada que com és sabut es mostra del tot contrària a la possibilitat que els
centres públics puguin fer activitat privada.
La seu del CatSalut a l'edifici Olimpia de la Travessera de les Corts |
En aquets sentit, sembla que BarnaClínic queda del tot fora de l’abast
d’aquesta normativa, atès que BarnaClínic no és un centre del SISCAT, i és una
societat anònima en la que ni la Generalitat ni el Departament de Salut són
majoritaris (ni tan sols estan en el consell d’Administració). Per altre banda,
BarnaClínic atent exclusivament malalts privats. Per tant sembla que té la consideració
a tots els efectes d’una entitat privada.
Si això és així, encara s’entén menys la denúncia d’ACES contra BarnaClínic, atès que aquesta institució seria una entitat privada més com
totes les que estan integrades dins d’ACES. Quedarien per dilucidar només els
aspectes de possible competència deslleial, fet aquest que hauran de resoldre
els tribunals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada