Segons les dades facilitades pel CatSalut corresponents al tall del 30 de juny, les llistes d’espera quirúrgiques han experimentat una reducció del 0,4% respecte a la situació a 31 de desembre de 2016. Pel que fa a les proves diagnòstiques la reducció és del 9,8% que equival a 13.351 pacients menys, esperant.
En un esforç de transparència, a partir d’aquest juliol, les dades relatives a les llistes d’espera es publicaran amb caràcter mensual al web del CatSalut, en format de dades obertes a la ciutadania.
Els efectes del Pla de Xoc sobre les llistes d’espera comencen a deixar notar els primers resultats
positius, malgrat que la seva aplicació no abasta tot l’any 2017, atès que la
seva implementació no va ser possible fins al mes d’abril quan el Parlament de
Catalunya va finalment aprovar els pressupostos per aquest exercici. Tot i
així, els resultats podrien ser encara millors si els centres sanitaris
catalans no tinguessin tantes dificultats a l’hora de contractar metges
d’algunes especialitats, en les que per una manca de planificació evident de
necessitats en recursos humans, manquen professionals amb la titulació i
l’expertesa adient.
És d’esperar que
les llistes d’espera encara millorin més a partir d’ara, atès que el CatSalut
ha introduït en els contractes amb els centres de la xarxa pública una nova
clàusula addicional per la qual els centres estaran obligats a realitzar una
determinada activitat quirúrgica establerta procediment a procediment, i a
l’avaluació dels cassos que quedin fora del temps de garantia. Aquesta clàusula
implicarà que aquesta part del contracte es cobrarà proporcionalment al grau de
compliment de cada procediment, fet que perjudica als centres que no pugin fer
efectiva tota la feina que se’ls demana. La clàusula també inclou un
plantejament similar pel que fa al nombre de proves diagnòstiques especificant
el detall de cada una de les proves,
així com pel que fa a les primeres visites a consulta externa d’especialitats.
Amb aquesta compra, podríem dir que selectiva o especialitzada, és d’esperar
que les llistes d’espera millorin sensiblement. És un primer pas cap a un
sistema de compra orientat més al detall que no pas a la compra “a l’engròs”
com passava fins avui.
Quan aquest nou
plantejament de la compra estigui més afinat, el Pla de Xoc haurà perdut la
seva vigència atès que amb aquesta clàusula addicional els centres seran els
primers interessats a endegar els seus “plans de xoc” particulars, per poder
arribar al 100% de la seva facturació amb el CatSalut. Caldrà vetllar, això sí,
per que cada centre compleixi amb la seva part del contracte, i si això es fa
bé, i la planificació de l’activitat contractada es correcta, és possible que
les llistes d’espera passin a estar “sota control”. Tanmateix no ens enganyem:
la capacitat quirúrgica dels hospitals catalans és la que és. Per tant,
eliminades les possibles bosses d’ineficiència de cada centre, el que hem de
tenir clar és que si els centres fan més intervencions d’alguns procediments,
necessàriament hauran de fer-ne menys d’altres, i per tant estem davant de la
possibilitat de generar noves llistes d’espera en altres procediments, si no
s’està molt a sobre del dia a dia, o si
la planificació de les necessitats de compra per part del CatSalut no ha estat
correcta.
Segurament, una de les novetats que incorpora aquesta nova clàusula addicional dels contractes del
CatSalut, és la referent al gestor de llistes d’espera, que tot i que la
proposta de clàusula no especifica les seves funcions, dona tota la impressió
que internament serà la persona que haurà de gestionar les agendes
quirúrgiques, de consulta externa i de proves complementàries, per delegació de
la direcció assistencial o de la pròpia gerència, i externament, podria
esdevenir l’interlocutor habitual amb el CatSalut per tal de fer els seguiments
i correccions que siguin necessaris. En qualsevol cas, em sembla una figura
bàsica per poder assolir els objectius.
Cal també aplaudir
un altre novetat introduïda pel CatSalut per el control i seguiment de les
llistes d’espera; es tracta de la publicació de l’estat real de les llistes
d’espera, mes a mes, centre per centre, en format de dades obertes, accessibles
des del web del CatSalut. És, sens dubte, un exercici de transparència que cal
valorar positivament.
Com a situacions
remarcables cal dir que el 100% dels pacients en llista d’espera a cirurgia cardíaca
(285 pacients), es troben dins del període de garantia. Pel que fa a cirurgia
oncològica, el 100% dels pacients en espera per cirurgia oncològica de bufeta
urinària i pròstata es troben dins el
termini màxim garantit de 60 dies i el 99,8% de pacients en espera per a
intervencions oncològiques amb temps de garantia de 45 dies estan dins el
termini. On les coses no han anat tan bé és en el camp de les cataractes i de
les pròtesis de maluc amb increments en el nombre de malalts en llista d’espera.
Per contra la llista d’espera per les pròtesis de genoll ha millorat al voltant
del 10%. En definitiva, un resultats esperançadors, amb resultats positius en
molts àmbits, però amb punts de millora sobre els que el CatSalut, sens dubte, hi
treballarà per reconduir-ne la situació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada