La revisió lineal dels salaris perpetua les injustícies del sistema retributiu de la sanitat pública catalana.
Un sistema de pagament que no tingui en compte la qualitat de la feina feta podria ser equiparable a una utilització poc ètica del diner públic. Pagar per un mal producte el mateix preu que per un bon producte no és propi d’un sistema de pagament mínimament coherent.
Fa ja algunes
setmanes que vàrem comentar al blog que el CatSalut havia decidit apujar les
tarifes d’aquest any 2017 un 0,63%, però amb una dedicació finalista com
era la d’incrementar els salaris dels treballadors un 1% per a tothom. Avui
voldria reflexionar al voltant de com els increments lineals, tant de salaris
com de tarifes, amaguen disfuncions no desitjables.
Començant pels
salaris, hem de convenir que el salari hauria d’estar en relació al grau de
responsabilitat que un treballador assumeix en el si d’una organització. Per
tant, seria lògic que a més responsabilitat major salari. En aquests supòsits
res a dir respecte als increments lineals atès que la seva aplicació no
modificaria la relació entre els diferents nivells de responsabilitat. Ara bé,
al sector sanitari català el salari mesura el grau de responsabilitat assumida
pels treballadors? Decididament no; és ben sabut que en el nostre sistema
sanitari públic els salaris de metges i infermeres estan per sota del que
correspondria a la responsabilitat que uns i altres assumeixen, i en sentit contrari,
hi ha categories laborals amb salaris superiors als que percebrien exercint la
mateixa responsabilitat en sectors diferents al sanitari. La raó d’aquest
des-ajustament del sector cal cercar-la en la història de la negociació
col·lectiva que sempre va prioritzar els salaris de les categories
professionals més baixes en detriment dels salaris de metges i infermeres.
Segurament, aquesta és també una de les raons, no la única, de l’aparició en
l’àmbit social de sindicats específics dels col·lectius de metges (Metges de
Catalunya) i infermeres (SATSE) amb el clar objectiu d’intentar els seus
interessos que altres sindicats no defensaven.
Sent aquesta la
situació real, què passa quan s’aplica un increment salarial lineal? Doncs que es
perllonga en el temps la situació injusta i es converteix en normal un
desequilibri salarial que no està justificat en funció de les responsabilitats
assumides pels treballadors. I les conseqüències de tot plegat són ben
conegudes, creant desinterès i passotisme i una manca de sentiment de
pertinença en els col·lectius maltractats, i el que és pitjor, fomenta la
sortida del país de molts professionals molt ben formats, en busca d’una millor
retribució de la responsabilitat que assumeixen en el seu dia a dia. Tots sabem
que metges i infermeres han emigrat a Gran Bretanya per posar un exemple, però
ho han fet les auxiliars de clínica, els zeladors o els de manteniment? Per
tant, alguna cosa passa a banda del sense sentit que significa formar a bons professionals
que se’n van a treballar a un altre país.
Els increments
retributius lineals en el sector sanitari català són per tant un element que
perpetua les injustícies. Aquí s’opta pel cafè per a tothom, sense voler entrar
en l’anàlisi del valor aportat per cada treballador al “producte salut”, fet
que afavoreix a aquells que menys valor aporten a la feina col·lectiva i
perjudica notablement als que assumeixen responsabilitats.
Però què passa quan
l’assignació lineal finalista de la tarifa es fa a les empreses del sector? Millor
explicar-ho amb l’exemple de la pujada del 2017 de l’0,63% que s’hauria de
transferir a un increment de la massa salarial de l’1%.
L’Administració
calcula que en una situació ideal, quan la massa salarial té un determinat pes
dintre de l’estructura de costos (al voltant del 65%) un 1% de massa salarial
equival a un 0,63% de la tarifa. A partir d’aquí l’increment de tarifa tindrà
un efecte nul en totes aquelles empreses sanitàries en les que el pes de la
massa salarial sigui el que l’Administració ha calculat, és a dir, l’empresa
transformarà l’increment de tarifa en un increment de l’1% dels sous i no li
sobrarà, però tampoc li faltarà ni un Euro.
Què passarà a les
organitzacions en les que la plantilla pesi més d’aquesta proporció establerta
per l’administració? Doncs que amb l’increment de tarifa no en tindran prou per
apujar a tothom l’1%. És el cas dels hospitals terciaris en els que el pes de
la massa salarial pot arribar a superar fins i tot el 70% dels costos. En
aquest cas, la pujada de l’1% dels salaris comportarà un dèficit a l’empresa
malgrat l’increment de tarifes.
I que succeeix a
les organitzacions més petites en les que el pes de la massa salarial està per
sota de la xifra calculada per l’Administració? Doncs que l’empresa, una vegada
aplicat l’1% d’increment als salaris, tindrà uns excedents perquè l’increment
de tarifa cobreix amb escreix el cost de l’increment salarial. Es el cas dels
hospitals de dimensions més reduïdes, i en particular dels sociosanitaris en
els que el pes dels metges sobre la massa salarial és més aviat baixa.
A l’incrementar
linealment les tarifes estem creant unes desigualtats que castiguen als centres
amb un pes elevat de la seva massa salarial sobre el conjunt de les despeses, i
beneficien a aquells que la seva massa salarial pesa menys dels previst en els
seus càlculs per l’Administració. Com més “sanitaritzat” està un centre més
se’l perjudica. Tot plegat comporta que aparèixin els “llestos” de la classe
que es dediquen a “externalitzar” tots els serveis que poden per aconseguir
unes masses salarials els més baixes possibles amb un detriment evident de la
qualitat assistencial. I si a més les empreses a les que s’externalitzen els
serveis pertanyen al mateix grup empresarial, i entre elles constitueixen el
que s’anomena un grup d’IVA que permet compensar els IVA entre les empreses que
formen el grup pels serveis que unes presten a les altres, doncs oli amb un
llum. El guany és molt superior, i l’Administració ni se’n assabenta.
Què fàcil és
aplicar revisions (de sous o tarifes) amb caràcter lineal, i com al mateix
temps es perpetuen diferències salarials injustes, o es genera negoci en uns i
dèficits a uns altres. No; la linealitat no és la solució. El sistema sanitari,
si vol ser eficient i sostenible, ha de caminar indefectiblement cap a la mesura de la productivitat per les revisions salarials, tant a nivell
individual com dels equips, i cap el pagament selectiu per la feina ben feta, és
a dir, pagant la qualitat de la feina realitzada per les empreses del SISCAT.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada