La Generalitat, per un acord del consell de ministres del govern espanyol, i en aplicació de l’article 155, es veu obligada a subscriure el conveni que el govern espanyol va signar amb la indústria farmacèutica.
La condició “sine qua non” per accedir al FLA, passava per adherir-se a aquest conveni, que presenta diferents interrogants al voltant del poder de decisió sobre determinats aspecte del conveni.

En el cas de
Catalunya, el ministre Montoro (qui sinó) va començar a posar dificultats i
traves diverses a la Generalitat de Catalunya per poder accedir al FLA (Fons de
Liquiditat Autonòmic) i a l’any 2016 ja va decidir que si Catalunya no
s’adheria a aquest conveni, no podria accedir als diners que li calien per poder
pagar totes les seves obligacions amb tercers. Per aquest motiu, amb data 7 de
juny de 2016 el govern català es va veure obligat a aprovar un acord de govern
per l’adhesió a l’esmentat conveni estatal, adhesió que tot i estar aprovada no
es va acabar de materialitzar mai.
El motiu pel qual
els responsables de la sanitat catalana no veien amb bons ulls aquest conveni
eren fonamentalment dos:
D’una banda les
compensacions de la indústria farmacèutica a la Generalitat en el cas que el
creixement de la despesa en farmàcia superés el creixement del PIB, no tindrien
un retorn financer, sinó que un Comitè de Seguiment del conveni hauria de
decidir la forma de compensació.
D’altre banda, en
aquest comitè de seguiment no hi està representada ni la Generalitat de
Catalunya ni el departament de Salut amb prou pes suficient, fet que comporta
que la decisió no estigui en mans de l’administració catalana. La composició
d’aquest comitè queda reservada a dos representants del ministeri d’Hisenda i
Administracions Públiques, dos representants del ministeri de Sanitat, Serveis
Socials i Igualtat, dos representants de Farmaindústria, i un representant de
cada una de les comunitats autònomes adherides al conveni. És evident que amb
aquesta representació, els interessos de Catalunya quedarien sempre en minoria a no ser que coincidissin amb els
interessos d’altres comunitats sempre que aquestes superessin als vots de la
resta del membres del comitè de seguiment. Circumstància aquesta del tot
impossible atès que les comunitats governades pel PP o pel PSOE, a l’hora de
votar es mouen molt més pels interessos de partit que no pas pels interessos de
les seves pròpies comunitats, llevat d’honroses excepcions que de tant en tant
es produeixin.

Com pot influir tot
plegat a la sanitat catalana? doncs d’una forma evident, desviant el poder de
decisió cap a Madrid que de fet és l’autèntica vocació personal del ministre
Montoro.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada