diumenge, 27 de novembre de 2016

El compromís dels professionals del sector sanitari de Catalunya (I)


El Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC) dona a conèixer els primers resultats del projecte OPINA


El treball ha comptat amb la participació de gairebé 30.000 professionals sanitaris de tot Catalunya



Manel Farré president del CSC
Aquesta setmana s’han presentat, al recinte Modernista de Sant Pau, els resultats del projecte OPINA encarregat pel Consorci de Salut i Social de Catalunya en el que es recull la visió de 30.000 professionals als que es va fer arribar una enquesta amb l’objectiu que aquests expressessin la seva opinió al voltant de diferents qüestions relacionades amb el seu nivell de compromís i com veuen la situació laboral en els seus respectius entorns de treball.

L’acte va ser conduït pel periodista Xavier Graset i la inauguració va anar a càrrec de Manel Farré, president del CSC, que en el seu parlament va ressaltar que amb una crisi tan dura com la que hem patit, el manteniment de la qualitat assistencial s’ha fonamentat en l’entrega dels professionals que sempre han posat les necessitats dels pacients per davant de qualsevol altre consideració. Per això ara cal tenir present als professionals i atendre les seves necessitats, i per això en certa mesura va néixer el projecte OPINA, que es va iniciar a l’any 2010 i que per tant s’ha desenvolupat en un període en el que la conselleria de Salut ha estat ocupada per tres consellers diferents: Marina Geli, Boi Ruiz, i el conseller actual Antoni Comin.

Tenint en compte el gran nombre d’enquestes que s’han enviat (40.000), i que han participat més de 20 institucions en el projecte, és pot afirmar que les conclusions són del tot vàlides i per tant es pot tenir  una idea prou real de l’estat d’ànim general dels professionals del sector sanitari català. De l’anàlisi de tot plegat, Manel Farré diu que “tenim davant un risc de ruptura greu, i per fer-hi front cal afrontar dos reptes importants:
Millorar el finançament, aportant més recursos al sistema i
Reforçar la voluntat per aconseguir el consens polític que sempre havíem tingut, allunyat del debat ideològic i apriorístic.
Cal doncs posar en valor la tasca dels nostres professionals. Tenim un sistema sanitari públic que és referent en societats fins i tot més avançades que la nostra i això s’ha de preservar”.

Val a dir que els treballs del projecte OPINA s’han dut a terme en dues fases. Una primera que s’inicia a l’any 2010, i que com  a conseqüència de la crisi econòmica s’interromp en els moments més punyents de la mateixa, i una segona fase en la que al 2014 es reprenen els treballs. Aquest fet aporta a l’estudi un valor afegit no previst al inici i és el poder constatar de quina manera la crisi ha incidit en l’estat d’ànim dels professionals. També s’ha de remarcar que en la mostra no hi cap hospital de l’ICS, fet que segurament hauria pogut canviar alguna de les conclusions que s’explicaran més endavant

Taula de conversa al voltant del compromís
L’encarregat de desgranar els resultats del projecte OPINA va ser el Sr. Jordi Garriga soci director general de l’empresa e-motiva que és qui ha desenvolupat els treballs de l’estudi. Més endavant explicaré alguns d’aquests resultats que en qualsevol cas són resultats que ens han de fer reflexionar, i més si es té en compte que més enllà dels valors mitjans, en algunes qüestions concretes les diferències entre centres són molt importants.  

Després de donar a conèixer els resultats, hi va haver una taula rodona que va tractar el concepte del “compromís”. Des del meu punt de vista una de les aportacions més interessants d’aquesta taula, que va comptar amb l’acceptació de tots els seus membres, va ser “per millorar la situació que es deriva dels resultats de les enquestes cal un marc legal, polític i social que t’ho permeti fer”. En la meva opinió cal ressaltar la participació en aquesta taula de la Sra. Eva Salvà, directora general de l’Agrupació Escolar Catalana, així com les intervencions del Sr. Garcia Navarro, director general del CSC.

L’acte va acabar amb la intervenció de Rafael Lledó, director general de la Fundació Hospital Asil de Granollers, i secretari general de la patronal CAPSS del CSC, que es va referir als resultats de l’enquesta OPINA com a una eina que permeti determinar actuacions de millora, i es va comprometre a que el Consorci continuï treballant en millorar la gestió de les persones en l’àmbit sanitari i social. Finalment, Neus Rams directora general d’Ordenació Professional i Regulació Sanitària va cloure l’acte.

Rafael Lledó, secretari general de la patronal
CAPSS del Consorci de Salut
 i Social de Catalunya
Anticipant el contingut de la propera entrada al blog, i a títol merament enunciatiu, veiem algunes de les conclusions i comentaris que es deriven de l’enquesta:

“Els professionals no estan tan malament com alguns diuen, ni tan bé com d’altres voldrien”

“L’aspecte pitjor considerat pels professionals: la seva retribució”

“Després de la crisi, la pressió assistencial ha pujat d’una manera molt significativa”

“La gent treballem per diners; amb diners podem comprar el temps de les persones, però la seva voluntat, el seu compromís, només el tindrem si ens el mereixem”

“Tot el que podem deduir de l’enquesta per intentar millorar situacions indesitjables,  no funcionarà si no es dediquen esforços reals a refer la confiança entre els uns i els altres”




(Continuarà...)


Cap comentari:

Publica un comentari