La trajectòria històrica d’ERC al llarg del seus 90 anys d’existència, no fa pensar que l’adjudicació del contracte a Ferroser (filial de Ferrovial) pel rastreig dels contactes estrets de les persones contagiades per la Covid-19, hagi estat conseqüència de rebuscats interessos relacionats amb el fet que el germà del líder d’ERC sigui un alt directiu de l’empresa adjudicatària. Tanmateix l’Oficina Antifrau de la Generalitat ha obert un expedient per analitzar las característiques d’aquest contracte, en el ben entès que l’obertura d’aquest expedient no suposa necessàriament l’existència de cap irregularitat, sinó que respon exclusivament a la denúncia rebuda d’una particular en la que es qüestiona la idoneïtat d’un contracte a una empresa que no acreditava cap experiència en la qüestió contractada.
De fet, l’Oficina Antifrau de Catalunya es queixava fa uns mesos del fet que les grans corporacions fossin les beneficiaries d’una gran part dels contractes d’emergència fets per el govern de la Generalitat sota l’estat d’alarma. Un estat d’alarma que possibilitava fer adjudicacions directes amb mecanismes de control més laxes, a unes empreses que en molts cassos no se les pot considerar especialistes en l’àmbit de les responsabilitats per les que van ser contractades. Aquesta manera de procedir per part de la Generalitat, segons el director de l’Oficina Antifrau, va afectar a la lliure concurrència.
Dos mesos més tard hem sabut que Antifrau finalment ha decidit obrir un expedient, derivat d’una denuncia rebuda d’un ciutadà de les comarques gironines. Davant de la denúncia sobre presumptes irregularitats en la contractació, la direcció de l'Oficina Antifrau va decidir iniciar una avaluació prèvia de versemblança sobre els fets denunciats. Ara, a conseqüència d'aquesta avaluació, ha resolt “iniciar actuacions d'investigació” pel possible “incompliment de la normativa de contractació en l'adjudicació del contracte del servei de seguiment de contactes positius mitjançant scouts a l'empresa Ferroser”.
El denunciant, en la seva denuncia, feia referència també a que l'empresa Ferroser va ser contractada amb un pressupost de més de 17 milions d'euros amb personal no qualificat i sense experiència en l’àmbit sanitari. En aquest sentit, sostenia que el gestor de l’empresa és Roger Junqueras, germà del líder d'Esquerra, Oriol Junqueras. També denunciava que el contracte s'havia renovat per una suma de 10,5 milions d'€. A partir d’aquests fets el denunciant considerava a la consellera Vergés culpable d'atorgar de forma directe i sense concurs públic aquest contracte. El denunciant exposava també que de l'ordre de tancament del sector de la restauració es podia interpretar que aquest sector era gairebé “l’únic culpable dels elevats índexs de contagis”, i el tancament es feia d'acord amb uns indicadors proporcionats per “empreses amb interessos econòmics en el cas”.
Veient els termes en que has estat feta la denuncia, no cal esforçar-se massa per adonar-se que el denunciant és un empresari del sector de la restauració de les comarques gironines.
Com s’ha denunciat reiteradament i també des del blog, aquest contracte és lleig. Ho és per el fet de contractar per una suma molt elevada a una empresa sense cap experiència en l’objecte del contracte. Ho és per haver estat contractada sense tan sols haver explorat el mercat per saber quines alternatives hi havia; ho és per haver actuat sense transparència i notificant els fets quan aquests ja s’havien produït; i ho és també per les relacions familiars entre adjudicadors i adjudicats, tot i que aquesta última raó potser no hagi tingut cap influència en la decisió, però allò de que la dona del Cèsar, a més de ser honesta ho ha de semblar, continua sent vàlid també per Esquerra Republicana. També es lleig que tot i haver-hi un mandat del Parlament de Catalunya per rescindir el contracte amb caràcter immediat, la consellera Vergés jugués a despistar a tothom dient primer que rescindir el contracte tenia un cost molt elevat per la indemnització que calia pagar, i finalment anuncies que el contracte es rescindia. Massa obscurantisme en tot plegat, com per fer pensar que alguna cosa s’ha volgut amagar en tota aquesta història.
Tanmateix el pitjor de tot, no és tota la història que hi pugui haver al voltant d’aquesta contractació. Lamentablement, el pitjor és que la feina feta per Ferroser en el seguiment de contactes estrets de persones contagiades ha estat tot un fracàs. 17 milions tirats a la paperera en uns moments en que els diners escassegen degut a la crisi econòmica subsegüent a la crisi sanitària. Una feina assumida per persones que no tenien cap experiència en les tasques que se’ls encomanava, amb una formació feta a corre-cuita hores abans d’ocupar el lloc de treball, i que no cal qualificar, atès que els resultats parlen per si sols.
Veurem que conclou l’Oficina Antifrau, però vist el fracàs de la gestió encomanada i la pèrdua econòmica patida, caldria que el responsable directe d’aquesta contractació hagués presentat la seva dimissió. Molt probablement no li costaria massa trobar feina en alguna de les empreses de l’lbex35 que tan interès tenen en la sanitat catalana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada