divendres, 22 de juny de 2018

Amb l’article 155 a la paperera de la història, la sanitat catalana pot reprendre el camí per continuar avançant


Dues noves entitats públiques donen continuació als compromisos adquirits en la passada legislatura per gestionar els hospitals de Berga i els consorcis del Garraf i l’Alt Penedès


Mica en mica, el nou equip del departament de Salut presidit per la consellera Alba Vergés, i amb el suport generós i encomiable de David Elvira, està donant continuïtat a projectes nascuts en la legislatura passada.



L'exconseller Comin i el seu equip, varen implementar
un seguit de polítiques públiques... 
Durant la legislatura avortada per l’aplicació de l’article 155 de la Constitució espanyola, s’havien anunciat la creació de dues noves empreses públiques, la unificació de dos consorcis per gestionar més eficientment la sanitat pública catalana i la creació d’un nou consorci per la gestió de l’Hospital Sant Joan de Reus.

D’aquests quatre projectes nous, n’hi ha dos que una vegada que Catalunya ha pogut desempallegar-se de la tremenda cotilla que ha representat l’aplicació de l’article 155 sembla que tindran una continuïtat immediata. Segons anunciava ahir el CatSalut en el sí del seu consell de direcció, s’ha decidit donar continuació als acords signats el seu dia amb l’Ajuntament de Berga, per la creació de l’empresa pública “Salut Catalunya Central” que entre altres funcions té per objectiu gestionar l’Hospital Sant Bernabé de Berga, que és un organisme autònom de l’Ajuntament, malgrat que utilitzi el nom de Fundació sense ser-ho.  

Que l’Hospital de Berga s’integri dins d’aquesta nova empresa pública és una gran notícia per tots els habitants del territori que l’Hospital té assignat per resoldre les necessitats immediates d’atenció especialitzada de la població. D’aquesta manera l’Hospital podrà assegurar la seva viabilitat econòmica i el manteniment dels serveis d’hospitalització d’aguts i sociosanitari, així com fer front a les necessitats d’inversió en noves tecnologies i reposició de les actuals, millorant el seu nivell de resolució i la qualitat de l’assistència oferta als berguedans. Val a dir, que aquesta solució satisfà plenament les reivindicacions dels treballadors del Hospital que a través del comitè d’empresa havien reivindicat aquell ja històric “volem que sens quedi l’ICS”.

L’altre anunci dut a terme pel consell de direcció del CatSalut feia referència a l’aprovació dels estatuts d’una nova entitat pública, el Consorci Sanitari de l’Alt Penedès i el Garraf, que sorgeix de la integració de dos consorcis preexistents: el Consorci Sanitari de l’Alt Penedès i el Consorci Sanitari del Garraf. Aquest nou consorci públic resultant de la “fusió” estarà participat majoritàriament per el CatSalut (com en quasi tots els consorcis sanitaris existents a Catalunya) i també comptarà amb la participació dels municipis del territori afectat. 

Aquesta integració es deriva, per una banda, dels esforços per millorar l’eficiència dels recursos esmerçats en aquest territori per atendre els problemes de salut de la seva població, coordinant serveis i prestacions, i augmentat per tant la qualitat de l’assistència oferta has habitants dels territori. Per altre banda, aquesta fusió també  permet sortir al pas de les dificultats de pervivència del Consorci del Garraf, no per connotacions econòmiques sinó sobretot legals, atès que era un consorci sanitari participats exclusivament per els municipis de la zona, i després de l’aparició de la RSAL (Llei estatal de Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local) que regula les funcions de les entitats legals, i que va comportar, entre altres conseqüències, que el pressupost del Consorci, i el seu deute, computessin amb el de l’Ajuntament de Vilanova,  obligant també a que el personal que treballava en el consorci, fos personal procedent dels ajuntaments consorciats, entre altres conseqüències. Aquesta nova realitat va portar al consell rector del Consorci a demanar al govern de la Generalitat, que entrés en el Consorci ocupant els llocs dels ajuntaments, fet que ara amb aquesta fusió amb el Consorci Sanitari de l’Alt Penedès, ha permès resoldre també aquesta important qüestió.

... i ara el nou equip del departament de Salut presidit per la
consellera Alba Vergés vol donar continuïtat a aquelles
polítiques, amb la col·laboració de David Elvira que
 fa d'enllaç entre l'equip anterior i l'actual   
Queden pendents encara de la legislatura anterior dues iniciatives similars anunciades en el seu dia per el departament de Salut. Una és la creació del Consorci Sanitari de Reus, participat majoritàriament per el departament de Salut, i que hauria de comportar la sostenibilitat de l’Hospital Sant Joan de Reus, però que al mateix temps exigiria la re-definició de la cartera de serveis d’aquest centre. No pot ser que se’ns vulgui fer pagar a tots els catalans els excessos derivats de la construcció d’un hospital faraònic, amb unes prestacions més enllà del que correspondria.  L’altre iniciativa pendent seria la de la creació de l’empresa pública “Salut Terres de l’Ebre” que entre altres objectius tindria la gestió de l’Hospital de Mora d'Ebre, una vegada que aquest centre hagi deixat de ser gestionat per una entitat del grup SAGESA.

Aquestes dues últimes iniciatives, si es duen a terme, servirien per completar aquesta voluntat de l’equip actual del departament de Salut, de voler donar continuïtat als projectes i a les polítiques pendents de la legislatura anterior.   

Cap comentari:

Publica un comentari