El perfil dels
pacients que millor s’adapten a aquesta eina serien persones joves i de mitjana
edat, integrats al món del treball, amb coneixements bàsics d’ofimàtica i amb
poc temps disponible per acudir al metge. Tot i això cal remarcar que
l’eConsulta no substitueix en cap cas, la visita presencial, sinó que la
complementa.
El perfil dels
pacients que millor s’adapten a aquesta eina serien persones joves i de mitjana
edat, integrats al món del treball, amb coneixements bàsics d’ofimàtica i amb
poc temps disponible per acudir al metge. Tot i això cal remarcar que
l’eConsulta no substitueix en cap cas, la visita presencial, sinó que la
complementa.
L’eConsulta pot significar un alleujament de la càrrega de treball dels professionals, si l’eina s’ofereix a pacients que la puguin utilitzar d’una manera eficient. Els coneixements d’informàtica no semblen ser un obstacle per a l’accés de la població als serveis de l’eConsulta.
(...Continua de
l’entrada anterior)

L’eConsulta és molt útil pel control de determinats malalts joves afectats de diabetis, o
hipertensió, per fer controls de la hipotiroiditis en les dones, entre moltes
altres aplicacions a banda de poder modificar el pla de medicació, el seguiment
d’analítiques, comentar consideracions al voltant d’imatges radiològiques o
altre proves complementàries. Tanmateix, periòdicament el metge cita al malalt
per fer una visita presencial. Un altre possibilitat interessant és que el
metge pot incloure en la seva resposta, si ho creu oportú, els resultats de les inter-consultes a algun especialista que ell hagi fet a través de l’ECAP sobre
aquell malalt.
Però no tot és
positiu en la implantació de l’eConsulta. Hi ha pacients que no estan preparats
per poder interactuar amb aquesta eina, i no només per raons d’edat sinó també
per la seva manera de ser, massa inquiets o massa alarmistes. Hi ha qui pot intentar
saltar-se la llista d’espera, i sobretot hi ha una qüestió que pel Dr.
Rodríguez és molt important. Tal com avui està previst tècnicament el
funcionament de “la meva salut”, el malalt pot accedir al resultat de les
proves al mateix moment que el metge, i això contribueix en segons quins cassos
i amb segons quins resultats a generar angoixa en alguns malalts; el metge no disposa
de marge per preparar al malalt per segons quines informacions. Per això el Dr.
Rodríguez demana, amb tot la raó, des del meu punt de vista, poder accedir al
resultat de les proves abans que ho faci el malalt, per evitar neguits, a
vegades innecessaris, en aquells malalts més patidors.

En el cas del CAP
de Tàrrega, l’experiència va començar al maig del 2016. En els 17 mesos de
funcionament els metges han rebut 318 eConsultes que s’han repartit entre els 4
professionals que participen en al prova pilot, i aquestes 318 consultes han
estat efectuades per 111 pacients, el que dona una mitjana de 2,86 consultes per pacient. En el
cas concret del Dr. Rodríguez ell ha ofert el servei a 33 pacients i en el
període considerat, ha rebut 100 consultes. Per tant 3,03 consultes per pacient.
Com es pot veure actualment el volum de consultes no és molt alt però està
resultant una bona experiència que aporta valor afegit.
Em l’àmbit de la
Regió Sanitària de Lleida un 10% dels professionals d’atenció primària (metges
i infermeres) i un 20% dels metges, utilitzen l’eConsulta. En un 10% dels
cassos la consulta ha estat iniciada pel metge i en un 90% han estat els pacients
els que han iniciat el contacte amb el seu metge.

Sembla que el desplegament
de les TIC per ajudar als professionals de la salut a fer millor la seva feina continua
amb nous projectes i noves idees. Fonts del tot fiables expliquen que el departament
de Salut estaria treballant en el desenvolupament d’una eina que hauria de
permetre facilitar la comunicació entre professionals de diferents nivells
assistencials, però aquesta eina està encara en fase de disseny. Haurem d’esperar
algun temps per a poder-la explicar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada