divendres, 28 d’agost de 2015

Falta una resposta contundent per part del CatSalut


No és bo pel sistema sanitari que no es doni una resposta adequada a aquells que sembren dubtes al voltant de l’honestedat dels procediments de la sanitat pública catalana


Les institucions afectades també haurien de donar la cara, tant si les acusacions són falses com si no ho són.



El servei d'Urgències del Taulí
Aquest estiu ha transcorregut amb certa calma en l’àmbit de la sanitat pública catalana  contràriament al que havia succeït sobretot l’any passat. Tanmateix, hi han hagut intents desestabilitzadors en alguns mitjans, proclius a la crítica partidista i en ocasions fins i tot amb acusacions que no es corresponen amb la realitat.

Com a conseqüència de la politització de la sanitat pública a Catalunya, aquesta ha estat i continua estant permanentment sota sospita. Quan no és la privatització, és la mercantilització, i quan tampoc és això són les portes giratòries o les derivacions de malalts o de manera general “la corrupció”. El que em sembla clar és que estem vivint una fase en la que qualsevol acusació, real, exagerada o inventada, requereix una resposta immediata per part de l’Administració sanitària, però també del centre afectat. És la millor manera de tallar de soca-rel els intents desestabilitzadors del sistema sanitari públic català.

Quan davant de qualsevol acusació, es dona la callada com a resposta,  s’està propiciant que el dubte cali en la societat. A mesura que les crítiques van quedant sense una resposta prou aclaridora, l’ombra del dubte es va estenent i al final a mesura de repetir acusacions que no tenen resposta s’acaba consolidant en la població un sentiment de que tot es fa malament, de que els sistema és corrupte, i de que es vol desmantellar la sanitat pública. I això és injust sobretot pel conjunt de treballadors de la sanitat que cada dia compleixen amb les seves obligacions i sovint van fins i tot més enllà.

Per això és tan necessari que el CatSalut expliqui la veritat sobre el que ha succeït aquest estiu al Parc Taulí de Sabadell, on segons algun sindicat, i segons explica algun mitjà de comunicació, s’han produït unes situacions que si més no cal aclarir. Em refereixo a dues acusacions concretes; l’una sobre la desviació de malalts des d’urgències del Taulí al General de Catalunya o a la Clínica del Vallès, ambdós centres propietat d’IDC Salut, i l’altre relativa a una situació interna del Taulí, per la qual sembla que alguns professionals es veuen forçats a donar l’alta a alguns malalts de manera prematura.

Respecte a la primera acusació, cal aclarir de manera definitiva quins són els compromisos del CatSalut amb IDC Salut d’una vegada per totes, per eliminar qualsevol dubte de tracte de favor, i això pel bé del bon nom d’IDC, però també per acabar d’una vegada amb aquesta història d’ombres i dubtes, que ja fa massa temps que dura, tant pel que fa a l’Hospital del Sagrat Cor com pels centres de Sant Cugat i Sabadell propietat d’IDC. Quin paper està jugant IDC en el sí de la sanitat pública de Catalunya? En base a quins acords?  Aquesta acords a quins centres afecten? Fins quan? Amb quina quantia? Sota quin control?. Aclarim-ho d’una vegada per que sinó acabarem prenent mal amb aquesta història. Llum i taquígrafs si us plau.

La Clínica del Vallès de Sabadell, abans propietat de
l'Aliança, i ara en mans d'IDC Salut
El segon tema em sembla també molt preocupant. Jo no em puc creure de cap de les maneres que al Taulí o a qualsevol altre hospital es donin  altes prematurament. No m’ho crec per la professionalitat dels metges. Cap metge donaria un alta sinó tingués el convenciment que aquella alta es podia donar amb totes la garanties assistencials. Per tant em sembla evident que una vegada més algú està mentint greument.

Davant d’aquests acusacions, calen respostes; cal donar explicacions i cal desmentir les falsedats. I en el cas de les altes prematures segurament cal portar el tema al jutjat de guàrdia, a veure si així s’escarmenten aquells que fan de la calumnia la seva forma de passar per la vida. Ja n’hi ha prou de faltar al respecte del professionals de la sanitat pública.


Per això reclamo i trobo a faltar, que el CatSalut no hagi sortit a aclarir taxativament davant de l’opinió pública aquests fets, com  reclamo també als dirigents d’aquest hospital que facin el favor de sortir en defensa dels seus professionals i de la sanitat pública. Ja n’hi ha prou d’amagar el cap sota l’ala.  

La Comunicació ha esdevingut una eina necessària en la societat moderna. Cal que Departament de Salut, i CatSalut es "modernitzin" i s'esforcin a comunicar bé. Fins ara el suspens en comunicació és evident i clamorós, a l'igual que en molts centres de la xarxa sanitària pública de Catalunya.


Cap comentari:

Publica un comentari