dilluns, 3 de desembre de 2012

L’Àrea Bàsica de Salut (ABS) de L’Escala



Aquests dies és notícia l’adjudicació per part del CatSalut de l’ABS de L’Escala a un grup privat. Resolt el concurs públic, l’empresa EULEN sembla que ha fet la millor oferta se suposa que tècnicament i econòmica.

La gestió d’aquesta ABS  la venia realitzant fins ara la Fundació Salut Empordà que engloba l’Hospital de Figueres, el centre sociosanitari Bernat Jaume de Figueres i l’ABS de L’Escala.  


El CAP Moisés Broggi de L'Escala canviarà de gestor: de la
Fundació Salut Empordà a l'empresa privada EULEN

No voldria posar en qüestió la decisió d’atorgar aquest concurs a l’empresa EULEN amb seu a Madrid que és un grup de serveis especialitzat en neteja, vigilància,  manteniment , etc., i que veient les seves pròpies referències a la pagina web es constata que no en tenen cap en l’àmbit de l’atenció primària. Segons la pàgina web de l’empresa que es consulti, ofereixen serveis sociosanitaris, sense que tampoc hi consti cap referència concreta, i també ofereixen serveis de teleassistència;  això com a temes més propers a referències de tipus sanitari. Tot el que he pogut trobar és una informació de la Sindicatura de Comptes en la que  es diu que a 31 de desembre de 2004, EULEN gestionava a Catalunya dues residències socials (Sant Vicenç de  Castellet i Vallbona que entre les dues no superaven les 150 places). Tanmateix sembla que a Espanya el grup EULEN gestiona un nombre considerable de residències socials i també té activitat a Amèrica Central i del Sud. Vull pensar que hi ha raons (em sembla que fonamentalment de tipus econòmic) que justifiquen aquesta decisió.

El que si qüestiono són les contradiccions del model que el propi CatSalut està implementant a Catalunya.


Santi Vila és Alcalde Figueres i President del Patronat
de la Fundació Salut Empordà que fins ara gestionava
l'ABS de l'Escala
Fins ara a Catalunya, les ABS han estat gestionades bé pel propi ICS, per empreses sanitàries del territori pertanyents a la XHUP (Sagesa de Reus gestiona moltes ABS de la província de Tarragona, o Mútua de Terrassa gestiona un seguit d’ABS en un àmbit territorial al voltant de Terrassa, entre molts altres exemples que es podrien posar). En els últims anys havien anat agafant protagonisme les EBA, entitats en base associativa, constituïdes pels professionals que treballen en les pròpies ABS, i de les que l’EBA de Vic fou en el seu moment la pionera.  Ara apareix un nova forma en el mapa català de modalitats de gestió de la primària: la d’una empresa sense arrelament en el territori i sense experiència en la gestió sanitària, que no pertany a la XHUP ni al SISCAT. Què passaria a Terrassa o Sabadell, si alguna empresa no pertanyent a aquests territoris, se li donés a gestionar algun recurs sanitari de la zona? Els que coneixem una mica aquell territori sabem que ni les autoritats locals, ni les asociacions de veïns, ni les institucions sanitaries de la zona ho permetrien mai. 

En el Pla de Salut 2011-2015, els resultats del qual han estat presentats a bombo i plateret a Sitges ahir mateix, el CatSalut presumeix d’haver aconseguit determinades fites, i entre elles:

“…el nou model d’atenció que es basa en una atenció primària més resolutiva, fet que comporta la reducció d’ingressos i menys desplaçaments i, per tant, més qualitat de vida del pacient…”

Jo em demano com funcionarà tot això en el cas de l’Escala. Algú pensa que EULEN intentarà ser molt resolutiva per evitar ingressos a l’Hospital de Figueres? Jo crec que sent una empresa privada amb afany de lucre, passarà més aviat el contrari, es a dir que per evitar despeses, l’ABS de l’Escala serà com menys resolutiva millor, i intentarà enviar quants més malalts millor a Figueres, precisament per evitar incórrer   en despeses que haurà d’assumir l’Hospital de Figueres tant en l’àmbit de farmàcia com en el de proves complementàries.
L'Hospital de Figueres, gestionat per la Fundació Salut Empordà
ha vist com després de més de 10 anys gestionant l'ABS de
L'Escala aquesta passa ara a mans d'una empresa
no arrelada al territori. 

Cal notar que fins ara, l’ABS de L’Escala havia estat gestionada pel propi Hospital de Figueres fet que comportava que si es produïen derivacions indegudes a l’hospital, era el propi hospital qui se’n havia de fer càrrec, per tant els costos els assumia la pròpia Fundació Salut Empordà bé a L’Escala bé a Figueres  mentre que després d’aquesta adjudicació això no serà així. Em temo doncs que el propi CatSalut ha anat en contra del que ell mateix propugna. Greu contradicció que els resta, sens dubte, credibilitat. 

Intentant que a Catalunya la primària sigui més resolutiva, es prenen decisions que a L’Escala es corre el risc que puguin comportar una assistència primària menys resolutiva.

Calia prendre aquesta decisió al mig del procés electoral? No es podia esperar unes setmanes per si les coses es veien d’un altre manera? Perquè les preses?  Perquè no s’ha tingut en compte al territori i a les seves institucions? era necessari buscar problemes a l'Empordà?


9 comentaris:

  1. Be amic Ricard, no vols posar en qüestió l'atorgament de la gestió d'aquesta ABS tot i què al final fas o millor dit, et fas varies preguntes. Deixa que jo no en faci cap i òbviament no et respongui a les teves...no em toca.Imagino als professionals de l'ABS, suposo que ara subrogats els seus contractes a la nova empresa adjudicatària amb cara de pallussos...estupor si més no marcat en el seu rostre i les seves celles, no menys que el de molts....Se m'acudeixen algunes coses, alguns mots, alguns qualificatius...per respecte a potencials lectors, els obviaré...vull però opinar i potser encetar discussió al respecte del que podria ser una mapa de serveis sanitaris a la Nova Catalunya que tants interrogants te avui. Si Eulen entra en el "mercat sanitari" ho pot fer qualsevol grup empresarial que vulgui diversificar risc i producte cercant les oportunitats del mercat...el model de lliure competència pot portar a aixó, sobre tot quan hi ha poques idees i cap model al cap dels que decideixen, llevat la dèria de simplificar i reduïr despeses, no pas de donar garanties i confiança als ciutadans, tan mansos i acollonits com estan ells,tan ignorants pobrets ells, és a dir nosaltres.. Confesso que soc dels que penso que la provisió privada dels serveis sanitaris(si més no els estrictament assistenciasl) és més que un pas enrere, un atemptat a les garanties d'equitat i qualitat del sistema. Imagino Eulen, Roca, Gallina Blanca i perquè no Adidas, competint per la gestió de ABS i Hospitals, reduint despeses en un marc de reducció de cartera de serveis, complint contracte programa i repartint beneficis ....és fàcil imaginar-ho en aquest mon que ens fa veure que som culpables per haver somniat en algun moment.Eulen limpia vien las heridas, Roca garantiza higiene asistencial, Gallina Blanca y sus programas de nutrición infantil, en Copago naturalmente o "Adidas garantiza tu salud para un mejor resultado en al competición"...mancaria algun Bisbat gestionant alguna residència Geriàtrica..."Amb les vostres almoines millorarem la vostra assistència i garantirem un bon trànsit a la vostra ànima!"

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. L'autor ha suprimit aquest comentari.

      Suprimeix
    2. Benvolgut Mallory: quan dic que no vull posar en qüestió la decisisó, el que pretenc dir és que dono el procés administratiu per bo, que ha estat correcte; que no crec que hi hagi cap nyap administratiu. Jo el que lamento és la manca d'un disseny territorial per Catalunya. En el meu esquema ni tan sols les EBA hauríen de tenir-hi cabuda. Soc un ferm partidari de que siguin les entitats del territori les que facin la provisió dels serveis de salut. Sempre he defensat que l'asssitència primària i la hospitalària estan íntimament lligades i on resulta complicat posar barreres o fronteres. És per aixó que defenso el que vaig contribuir a estructurar com a pioners a Mútua de Terrassa i després es va fer extensiu a altres territoris: Una entitat responsable de tota l'assistència en un territori determinat (primària, especialitzada i sociosanitària) D'això al començament n'hi deiem "continuum assistencial" On discrepo obertament amb tu és en la naturalesa jurídica d' aquestes entitats. A mi que siguin públiques, privades o de la Vall d'Andorra m'és del tot indiferent. El que vull és que siguin eficients, és a dir que garanteixin l'us ètic i racional dels recursos eonòmics escassos, i es responsabilitzin del nivell de salut de la població assignada. I això sota el control estricte de l'Administració pública com a garant dels drets dels ciutadans.

      salut company

      Suprimeix
  2. En qüestions d'ètica, em dona que pensar tot plegat...La "ètica del procés" que seria en aquest cas l'acompliment de la norma de les regles del joc (el concurs), bé,...és molt probable (no es pot assegurar mai, vist el que es veu arreu del pais) que si què s'ha seguit fil per randa. És la "ètica de la proposta" (la ètica del model) la que em preocupa per la que qualsevol empresa, consolidada o no en el sector, amb experiència o no en el sector pot acudir al desenvolupament concursal. Un sector abonat als "empresaris de capçalera" dels governs, com la història i la hemeroteca demostren.El mercat persa de la Sanitat, el Zoco de les oportunitats en el si de la suposada Netedat del lliure mercat. Un mercat acotat per l'estricte control de la Administració pública per a garantir el dret dels ciutadans. Ai, Déu meu , senyor! Jo ja no m'ho crec!.La transferència , natural i ètica? de professionals i gestors entre el sector públic/privat. Fins i tot la barreja d'interessos i funcions desplegades pels professionals en els dos sectors,compatible per llei. Ètica? Un sector tan sensible que pugui estar en mans del lliure mercat?.Espero que els ciutadans comencin a obrir els ulls

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Mira Mallory: ets molt lliure de pensar com penses, però ni de bon troç comparteixo el que dius respecte a la dicotomia privat/públic.

      Potser penses que el fet de ser públic és garantia d'alguna cosa? has vist el que ha passat recentment a Sabadell i Montcada col·locant a persones a dit en entitats públiques? Em sembla que saps d'algú que es va veure obligat a contractar a algú que només cobraba sense aparèixer per la feina ho recordes? Quanta gent hi ha treballant a Sanitat sense que aportin cap valor afegit més enllà de ser amics d'aquest o de l'altre, o de ser de tal o qual partit? Tu creus que això arribaria a passar mai en un empresa privada?

      Em sap greu dir-t'ho però avui l'administració pública no és precisament cap garantia d'una gestió eficient dels resursos escassos. Ans al contrari, és garantia de mantenir en el seu sí sous innecessaris (Diputacions, consells comarcals, endollats de tot tipus, contractes amb qui paga la quota tevolucionaria com a Sabadell, etc. etc.)

      Per tant menys demagògia barata i més respecte pels impostos que paguem entre tots. Jo exigeixo que es faci un us ètic dels impostos que pago, i l'administració pública no és cap garantia. Ho sento però ho veig així

      Suprimeix
  3. No pretenc fer demagògia barata, Ricard i no em serveix l'exemple del a propòsit de....doncs la ineficiència del sector públic te una imatge especular en la xorissada d'alguns del sector privat, afavorits des del sector públic amb informació privilegiada, concursos que a molts els semblen fets a mida i nínxols per desenvolupar negoci allà on no hi havia...podem concretar si vols...A la Sanitat treballa molta gent, i alguns, molts, sens dubte sense aportar valor afegit...paràsits sapròfits d'un sistema que els permet a més aprofitar-se'n des del sector privat...Com serà que valoro els meus impostos que m'esgarrifo que Eulen gestioni un ABS!

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. A mi el que m'esgarrifa no és Eulen gestionant l'ABS sinó que se li atorgui el concurs sense cap experiència en el tema, i sobre tot, la manca d'un model territorial de desplegament de la primària. I en la no definició d'aquest model territorial, tots els que heu tingut responsabilitats a Salut en sou responsables. Per cert: a Puigcerdà un únic operador de tot (la fundació hospital de Puigcerdà): Sociosanitari, hospital i primària. Funciona de conya, i si no l'hi preguntes a la població.

      A Lleida: l'administració pública (l'ICS) un autèntic desgavell pel que fa a la primària. Ho tens ben aprop

      Salut company

      Suprimeix
  4. Tot és opinable i no comparteixo la teva asseveració. Dins les responsabilitats que jo vaig tenir en el seu dia apunto que a Lleida no es va fer malament a l'àmbit ICS. Altra cosa és el "pes atòmic" d'aquesta entitat i el que costa i ha costat evolucionar-la per tal que sigui àgil i més eficient pels ciutadans.Tu que vas tenir responsabilitats més elevades en aquesta institució ho saps molt bé. Algun dia podem tractar d'aixó.
    Com i quins han estat i són els operadors privats del negoci sanitari a Lleida i a Catalunya, com i quins favors se li han fet i com i quins han estat els que s'han beneficiat de les oportunitats i dels tractes de favor i perquè no dir-ho de la pròpia ineficiència del sistema públic, ho se molt be.I em dol...En alguns casos la pregunta és la que tu fas referint-se a altres...quin ha estat el valor afegit d'alguns d'aquests operadors sanitaris? L'ICS que te 29 anys d'existència , quasi bé 30 és el paradigma del que queda per fer...per cert, el Govern de Catalunya ha tingut 30 anys per canviar-lo, eliminar-lo o evolucinar-lo...7 de Tripartit...23 de CiU...una LOSC i mil decrets desprès continua aqui. Bé...el govern actual te el repte de reconvertir-lo en una Institució més eficient...amb la transparència necessària. Qui ho volia canviar,desmantellar pel que sembla, avui està, per raons pretèrites i alienes a la Institució , en els tribunals.Són els dits problemes de manca de transparència que mai són de valor afegit. El govern Que ho faci. que agilitzi l'ICS o el transformi, que tots ho aplaudirem! Aixó si que expliqui quin model de salut vol per al nostre pais i que ho faci amb transparència.

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Mallory: a veure si som capaços de centrar les coses. Jo no parlo en concret del que tu has fet, del que he fet jo o del que ha fet l'altre. Jo el que dic és que el que hi ha és el resultat del que hem fet tots plegats, uns durant 23 anys i altres durant 7 anys. El resultat és el que és, és a dir, a nivell de model de desplegament de la primària en el territori un autèntic desgavell: ICS, EBA,s empreses sanitàries a les que se'ls ha assignat un territori amb una responsabiliat integral (primària + especialitzada) i ara una empresa privada aliena ala sanitat sense tenir assignada aquesta responsabilitat integral de la salut de les persones en el territori. És d'això del jo em queixo: 4 altrenatives diferents, sense que l'autoritat sanitària sigui capaç de dir en quin d'aquests 4 àmbits vol encarrilar el futur.

      Salut company

      Suprimeix