El CatSalut va anunciar en l’últim Consell de Direcció una pujada de tarifes del 0,63% que el Conseller Comin vol que es transfereixi íntegrament a un increment salarial de l’1% per aquest 2017. Ho compliran les patronals?
Els treballadors
del sistema sanitari públic i les empreses del SISCAT continuen sent
maltractats per l’Administració de la Generalitat, que no té en compte la situació
real d’uns i altres i posa en risc la sostenibilitat del sistema.
Els treballadors del sistema sanitari públic i les empreses del SISCAT continuen sent maltractats per l’Administració de la Generalitat, que no té en compte la situació real d’uns i altres i posa en risc la sostenibilitat del sistema.

Alguns membres del
Consell varen argumentar que la situació d’obsolescència dels equipaments
tecnològics requeria un esforç inversor
important, demanant per tant que l’increment tarifari fos una mica superior al
que el CatSalut proposava, però els representants del Servei Català de la Salut
s’hi varen negar per que “no tenim més diners”. I és cert, el pressupost 2017
del CatSalut no contempla cap increment de tarifes, ni tan sols pel 0,63%, cosa
que implicarà que aquest 0,63% es pagui contra el dèficit del pressupost 2017 del CatSalut.
I ja hi tornem a
ser. Ara el dèficit del departament de Salut ja no vindrà donat bàsicament pel
dèficit crònic de l’ICS sinó que a més s’hi afegirà el dèficit propi que generi
el CatSalut, pagant accions no previstes en els pressupostos. No sé si aquesta és
la millor manera de gestionar un pressupost públic, en uns moments en els que
el deute públic de la Generalitat és tan important. Tampoc sabem si al CatSalut
se li aplicarà la mateixa medicina que s’aplica al consorcis quan aquests fan
dèficits i se’ls suspèn l’autonomia de gestió. Perdrà el CatSalut la seva
capacitat de decidir? i l'ICS?. Tampoc es sap si els interventors miraran a un altre costat
quan hagin d’autoritzar una despesa sense el seu suport pressupostari. En
qualsevol cas aquesta és una mostra més de la frivolitat amb que treballa en
general l’administració pública, generant uns dèficits que en la iniciativa
privada en cap cas es produirien amb la mateix alegria. Per això és tant
preocupant llegir que alguns sindicats i alguns partits polítics se sentirien
còmodes amb un sistema sanitari públic de proveïdor únic a l’estil de l’ICS: els dèficits incontrolats estarien
a l’ordre del dia.
Per entendre què
significa en la pràctica una pujada de tarifes del 0,63%, cal fer un repàs de
com els ha anat als treballadors de la sanitat pública i a les seves empreses durant
aquesta llarga travessa pel desert de la crisi, que pel que es veu encara
continua malgrat que alguns s’esforcen a afirmar el contrari, tot i que
lamentablement els fets no els donen la raó per més discursos que es facin des del departament
de Salut.


Comencem per veure
que els ha passat als treballadors des de l’inici de la crisi:
Els treballadors de
la sanitat concertada estan cobrant els sous de les taules salarials del
conveni de l’any 2008, quan l’IPC en el període 2008-2016 s’ha incrementat un
10,4% segons IDESCAT. Per tant, s’ha registrat una pèrdua important del poder
adquisitiu dels treballadors, situació que encara és més greu si hi afegim que
en una gran majoria d’institucions concertades tampoc s’han pogut abonar ni les
DPO ni la carrera professional.
Veiem ara què els
ha passat a les empreses concertades amb el CatSalut durant la crisi:
Any 2010: baixada
de tarifes del 3,2% que es va transferir a baixada de salaris.
Any 2011: baixada
de tarifes del 2% i reducció de la contractació entre un 6 i un 8%, fet que va
implicar una reducció dels ingressos entre el 8 i el 10%
Any 2012:
Congelació de tarifes i de la contractació
Any 2013: Reducció
de tarifes del 4,6% i reducció de la contractació d’un 1%, per tant una
reducció dels ingressos CatSalut del 5,6%
Any 2014:
Congelació de tarifes i contractació
Any 2015: Increment
de tarifes finalista, aplicable des de l’1 de maig d’un 3,6% per fer front al
retorn de la paga extra als treballadors
Any 2016: congelació
Any 2017: increment
de tarifes finalista del 0,63% per incrementar els sous del personal en un 1%.
Queda ben clar que
en el cas de les empreses del sector, l’últim increment de tarifes no finalista, és per tant
el de l’any 2009. En conseqüència, d’aquesta situació se’n dedueix una pèrdua
d’ingressos del 14% pel cap baix, tenint en compte que els increments dels anys
2015 i 2017 eren finalistes així com la reducció de l’any 2010. Al costat
d’aquesta important minva en el cantó dels ingressos, cal contraposar-hi els
increments de costos produïts en aquest període, com per exemple l’increment de
l’IPC, de l’IVA, o l’increment dels costos energètics, entre d’altres. Entre la
pèrdua d’ingressos i l’increment dels costos estem parlant d’un impacte sobre
el resultat d’explotació que es deu situar entre el 25 i el 30%. És sostenible
aquesta situació? Es poden canviar els equipaments obsolets substituint-los per
uns de nous, amb aquest entorn de l’economia de les institucions? Es poden
assumir noves responsabilitats en la prestació de serveis? Si la mentalitat de
l’administració sanitària no canvia i els recursos econòmics no creixen, és
evident que passaran coses que després lamentarem .

Sigui com sigui,
les parts s’hauran d’acabar reunint, i és possible que com a mesura de pressió
per forçar acords hi pugui haver una certa agitació social en el sector. Val a
dir però, que analitzant l’impacte de la crisi en les retribucions dels
treballadors, aquesta pujada salarial és del tot necessària, molt insuficient
però necessària. Però sent del tot justa la revisió salarial, cal dir que les
empreses necessiten també amb la mateixa urgència una revisió dels seus
ingressos procedents del CatSalut. Moltes organitzacions sanitàries del SISCAT
estan al límit de les seves possibilitats de supervivència a nivell econòmic, i
així, posant en risc la viabilitat de les empreses, no podem continuar. Si hi
ha diners per a tantes coses, si el CatSalut està en condicions d’incorporar
5.000 nous treballadors a l’assistència primària, si es pot finançar una obra
com el nou Campus Vall d’Hebron, segur que hi ha d’haver recursos per millorar significativament
els salaris dels treballadors, i per assegurar l’equilibri pressupostari de les
empreses del sector sanitari. A l’hora de les prioritats, salaris dels professionals
i viabilitat econòmica de les empreses són prioritaris.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada