L’HV sempre ha
tingut la màxima cura en l’atenció sanitària dels seus malalts, tot i que
últimament l’Hospital també vetlla per altres aspectes col·laterals a la
prestació merament assistencial.
Un enfocament basat en l’anàlisi de processos permet eliminar ineficiències, i una millor utilització dels recursos, de manera que tot plegat incideix en la millora de la qualitat dels serveis que es presten a l’Hospital.
Llegint el títol principal
d’aquest post, algú podria pensar que a l’Hospital Vall d’Hebron mai s’han
tingut en consideració les necessitats de les persones. Vull aclarir d’entrada
que això no és així. De sempre la salut de les persones ha format part de la
vocació dels professionals de l’Hospital. Tanmateix remarco “la salut de les
persones”; altre cosa és el tracte a les persones. I per justificar aquesta
afirmació explicaré un fet, si es vol anecdòtic, que posa en evidència el
sentit del canvi cultural que es vol implementar a l’HVH.

Aquesta anècdota
deixa ben palès que en aquelles èpoques la missió de l’Hospital passava per
atendre molt bé als malalts des del punt de vista assistencial, però deixant de
banda a la persona i el tracte que aquesta mereix. Per això ara, que els
directius de l’Hospital expliquin que volen posar al pacient com a nucli
central de la seva missió, és una molt bona notícia que mostra un canvi
cultural en la Institució que ha costat anys, però que sembla que finalment
està arribant.
I què es fa per
posar al pacient com a nucli central de la missió de l’Hospital?. Doncs una de
les accions dutes a terme passa per un canvi organitzatiu que consisteix a
estructurar l’Hospital en base a “processos”. En concret són set processos assistencials
organitzatius els que fins ara s’han treballat. Són els següents:
Hospitalització,
Bloc Quirúrgic, Consultes, Gabinets, Hospital de Dia, Urgències i Crítics. Al
front de cada un d’aquests processos assistencials que la institució ha
detectat com a prioritaris hi ha un
“propietari” del procés. És la persona triada per la direcció per mantenir
permanentment viu i al dia tot el procés. Aquest propietari del procés pot ser
metge o infermera. No han estat triats per criteris subjectius sinó que la seva
elecció respon a la seva capacitat de lideratge, experiència i reconeixement
professional en el procés per al qual han estat elegits.

El treball per processos comporta una gran transformació dels rols en dues figures clau: caps
de servei i supervisores. Aquestes han d’aprendre a transmetre el
coneixement de dalt cap a baix,
disminuint la variabilitat de les diferents pràctiques i tècniques de treball,
mentre que els caps de servei han de consensuar, entendre i tolerar que
l’organització de les plantes és responsabilitat de les supervisores. Es pretén
assegurar que la fluïdesa en la transició dels pacients pels diferents circuits
assistencials estigui assegurada. Vall d’Hebron pretén incorporar a través de
la gestió de processos la innovació contínua a la feina de cada dia. Aquesta
nova orientació organitzativa ha determinat millores importants per exemple reduint
les llistes d’espera, millorant al fluïdesa dels malalts en el seu recorregut
per les diferents àrees de l’Hospital, etc.
(Continuarà...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada