divendres, 8 de febrer del 2013

El Departament de Salut modifica l'organigrama


Continuen les incongruències



Habitualment, les organitzacions canvien els seus organigrames per millorar la seva eficiència i d’aquesta manera satisfer millor les necessitats/expectatives dels clients. Del que es tracta és d’adequar l’estructura productiva, ja sigui de bens o de serveis, a les exigències del clients de manera que aquests trobin facilitat a l’hora d’accedir als bens o serveis en les millors condicions de terminis, preus, qualitat, informació, atenció post venda, etc. D’aquesta manera, amb una organització pensada pel client i les seves necessitats l’empresa s’assegura la seva presència en el mercat i elimina ineficiències del sistema.

El conseller Ruiz s'ha fet aprovar un nou organigrama
que no se interpretar que és el que li
aporta de nou

És ben cert que l’organigrama del Departament de Salut, a banda de ser monstruós, amb tot un seguit d’estructures que no tenen res a veure amb satisfer les necessitats dels clients (els catalans que paguem més impostos que ningú a Espanya), mai ha estat pensat per satisfer cap mena de necessitat més enllà de les d’alguns funcionaris que per justificar sous, necessiten que les seves “activitats” tinguin en reflex clar en l’organigrama.

És en aquest sentit que aquest nou organigrama segueix la línia dels anteriors, és a dir no aporta cap eficiència al sistema ni respon a cap necessitat de la població de Catalunya sinó que sembla clarament dirigit a satisfer els “egos” d’algunes persones que han vist reforçada la seva “autoritat” i de retruc els seus ingressos.

De sempre, a l’estructura organitzativa dels Departaments de la Generalitat hi havia un conseller i un secretari general. Doncs bé, a partir d’aquesta última modificació el Departament de Salut serà el primer que tindrà un conseller i tres secretaris generals. Bé, per ser exactes, un secretari general i dues persones més assimilades a la categoria de secretari general. 


El Dr. Francesc Sancho ara té rang de secretari general 
De fet, el primer invent “rar” al Departament el va fer el tripartit quan per controlar a la consellera Marian Geli, els republicans van exigir una mena de càrrec proper a la consellera que es va anomenar Secretaria d’Estratègia i Coordinació, que ningú va entendre perquè servia, i on els republicans hi van col·locar al comissari polític de la consellera Geli.  En la passada legislatura, el govern va mantenir aquesta secretaria també sota el paraigües d’un comissari polític atès que el conseller Ruiz no era del partit i calia algú per controlar les “anades i vingudes” del conseller.

Després d’aquesta reestructuració, la Secretaria ha desaparegut de l’organigrama, però se’n han creat dues de noves en el seu lloc, la de Participació Social i Local en Salut i la de Salut Pública, les dues amb rang de secretaria general. És a dir, per satisfer les vanitats d’alguns personatges, en un moment de crisi com l’actual, quan se’ns anuncien noves retallades en l’estat del benestar, va el Departament de Salut i encareix encara més els costos de la seva estructura amb sous per tres secretaris generals, més tota "la tropa" que generaran. Un disbarat car, innecessari, inoportú, i fora de tota lògica.

Roser Fernandez és l'autèntica secretaria general del
Departametn de Salut, i un dels seus principals
puntals.

El canvi d’organigrama tampoc ha servit per situar a l’ICS al lloc que en bona lògica li tocaria. L’ICS segueix com des de fa anys fora del Servei Català de la Salut. Algú ho pot entendre? Sempre se’ns ha explicat que el Servei Català de la Salut és la gran asseguradora pública en temes de salut dels catalans. El CatSalut assumeix la seva funció asseguradora a través de dues xarxes sanitàries: la pròpia (ICS) i la concertada. Això és el que sempre s’ha explicat i que fins i tot l’actual conseller Boi Ruiz ha reclamat en les seves èpoques de director general de la Unió Catalana d’Hospitals. Si això és així, perquè l’ICS no depèn a l’organigrama del director del CatSalut sinó que penja directament del conseller? Difícil d’entendre...

Es parla molt, des del propi Departament, que l’ICS per ell mateix és un “monstre ingovernable”, i per contra no es fa res per situar-lo en l’esfera que li correspondria   dins del CatSalut. I d’això no se’n pot pas culpar a l’estrafolari president interí de l’ICS. Algú s’ho hauria de fer mirar. 



dimarts, 5 de febrer del 2013

No veig a Catalunya un posicionament rotund contra la corrupció



Deia el President Mas fa molts pocs dies que “estar imputat en un procés judicial no significa necessàriament ser culpable”  i efectivament té raó. Tanmateix el President Mas hauria de reconèixer que quan sobre una persona, Xavier Crespo, existeixen dubtes raonables al voltant de la seva implicació en un presumpte cas de corrupció, anomenar-lovicepresident d’una comissió parlamentaria tampoc és una manera correcta de procedir. I més quan la fiscalia demana la seva imputació.  I això és el que ha succeït fa molts pocs dies al Parlament de Catalunya quan el Sr. Crespo, exalcalde de Lloret i presumptament implicat en una xarxa de blanqueig de diner de la màfia russa, ha estat nomenat vicepresident de la comissió d’afers econòmics del Parlament.

El president Mas ha convocat una cimera per parlar de
corrupció. Servirà per alguna cosa?
És evident que davant d’aquestes actuacions la societat es queda del tot desorientada i comença a dubtar de l’honorabilitat de tothom, fins i tot d’aquells que amb les seves decisions “encobreixen” als presumptes culpables. No es pot parlar de valors, ni d’ètica, ni denunciar campanyes en contra de Catalunya (que realment hi són) si no et presentes davant de la societat amb una netedat absoluta.

Però no és només el cas del Sr. Crespo, que també. A Unió Democràtica de Catalunya algú hauria de demanar disculpes a la societat per un cas (el cas Pallerols) que ha tardat quasi 20 anys en ser resolt per la justícia, i això gràcies a un acord extra judicial que ha evitat el judici de les persones encausades. Què hem de pensar els ciutadans davant d’això? Realment tots som iguals davant de la justícia? Algú ho pot afirmar amb rotunditat?

La fiscalia ha demanat la imputació del Sr. Xavier Crespo per
una presumpta extorsió al capo de la mafia rusa Petrov 
No acaben aquí les situacions contradictòries. Aquests dies la fiscalia ha decidit demanar la imputació del Sr. Oriol Pujol pel cas ITV. Ell continua en el seu càrrec dins de Convergència i al Parlament, quan només per l’alarma social que implica que una persona de la influència política del Sr. Pujol es relacioni amb un presumpta cas de tràfic d’influències, hauria de comportar el ser apartat dels seus càrrecs públics.

Però no és només la coalició que governa Catalunya qui està actuant incorrectament en aquests cassos de presumpta corrupció. El PSC en el súmmum dels disbarats i dels sense sentits, demana la dimissió del Sr. Oriol Pujol, al temps que aplaudeix la reincorporació a l’alcaldia de Sabadell de l'alcalde Bustos del PSC, relacionat també en una presumpta trama de tràfic d’influències. En què quedem: allò que és criticable en els altres, no ho és quan afecta a un mateix? Quin paper d’estrassa el del PSC, tot i que aquests ja fa temps que ens demostren dia si, i dia també que no saben per on van. 

No pot faltar a la llista d’exemples d’histerisme polític la Sra. Sánchez Camacho, qui després d’uns dies de silenci motivats  pels presumptes escàndols que envolten al seu partit, es capaç de practicar el “rien ne va plus” exigint a CiU que actuï contra el Sr. Oriol Pujol.

Ja n’hi ha prou de fariseismes; ja n’hi ha prou de cinisme polític; ja n’hi ha prou d’enredar a la gent. La societat ja ha dit PROU!; no volem continuar així.
El Sr. Oriol Pujol, president del grup parlamentari de CiU ha vist
 com el fiscal  demana la seva imputació per un
 presumpte tràfic d'influències

Aquests exemples em serveixen per dubtar de la cimeracontra la corrupció que ha convocat el president Mas. Sinó existeix una voluntat autèntica de regenerar la política i els seus valors, aquest tipus de cimeres no serviran per res més enllà de decebre encara més a la societat civil. No n’hi ha prou en ser honestos; cal també semblar-ho, i amb actuacions com les que he descrit més amunt els principals partits catalans no ho semblen massa.

Jo entenc perfectament al President Mas quan diu que estar imputat no vol dir ser culpable, però quan es tracta d’una persona pública, que ocupa càrrecs públics, que la seva actitud hauria de ser la de donar exemple, no es pot anar amb mitges tintes, i sense esperar a ser imputat, només quan s’insinuen determinats comportaments no adequats i il·lícits, només amb això, ja hauria de ser suficient per prendre mesures cautelars apartant encara que sigui temporalment a aquestes persones dels seus càrrecs públics. Quan estiguin imputats no cal ni dir-ho i quan a més resultin culpables, la societat els hauria de fer el buit, oi Sr. Duran Lleida? Mentre no es faci així poca credibilitat tindran els intents per fer veure que s’és una cosa quan els fets demostren que ets tot el contrari. 


El Sr. Duran Lleida va dir que faria una cosa, i al final s'ha
desdit. Continua al capdavant del seu partit, tot i la
condemna en el cas Pallarols
Encara avui, el portaveu del govern de la Generalitat i conseller de Presidència, el Sr. Homs, ha dit que cal analitzar cas per cas, als afectats per sospites de corrupció i fins i tot imputats en cassos judicials abans de separar-los de les seves funcions en l’àmbit públic. Lamento dir-li que no hi estic d’acord Sr. Homs; no és qüestió d’analitzar cas per cas, és qüestió d’aïllar als corruptes no només de la vida pública, sinó també del reconeixement social.  No vulgui deixar oberta la possibilitat que algú pretengui protegir als seus amiguets.  La corrupció no es protegeix, es fulmina.




dissabte, 2 de febrer del 2013

El Parc de Salut Mar (PSMar) trenca el gel:



S’acaba de signar el primer conveni col·lectiu en l’àmbit de la sanitat pública catalana des que en l’any 2006 es  va  signar l’últim.


A començaments de l’any 2006 es va signar el VII conveni de la XHUP que regulava les relacions laborals entre empresa i treballadors en el sector sanitari públic català. Aquest conveni tenia una vigència que cobria el període 2005 – 2008. Des de l’any 2010 el conveni ha estat en ultra activitat (prorrogat) atès que ni sindicats ni patronal han sabut posar-se d’acord per acordar-ne un de nou. És evident que el fet de no haver avançat en la negociació col·lectiva aquests últims anys té una relació directe amb la crisi econòmica i les retallades que s’han produït des de l’any 2010 en la sanitat pública.
Josep Maria Via, president del Consell Rector
del Parc de Salut Mar

És una bona noticia pel sector saber que finalment al Parc de Salut Mar, després d’unes llargues i complicades converses,  sindicats i empresa han trobat la manera d’acostar posicions al signar un nou conveni col·lectiu que tindrà una vigència de 3 anys comptats a partir de l’any 2012 que és quan l’empresa (si, si, va ser l’empresa!) va denunciar el seu conveni anterior.

El conveni presenta alguns aspectes significatius:

Olga Pané, gerent del complex assistencial
El més important al meu entendre, la jornada laboral anual es fixa en 1.667 hores, (que és la jornada que les patronals de la sanitat catalana han intentat negociar amb els sindicats, sense èxit fins ara).  Aquest fet implica 36 hores més en jornada de dia i 32 hores més a l’any en els torns de nit. Desconec en aquest moment si aquesta jornada té alguna restricció sobre la possibilitat de reajustar plantilles en funció del nou escenari laboral.

Un altre tema destacat és que el conveni incorpora els ajustos que es van pactar al Parc de Salut Mar a l’any 2011 i que van permetre retirar l’ERO que l’empresa havia presentat. Aquests ajustos de l’any 2011 han servit de base pel contingut del conveni actual.


Cal esmentar també que de la 15ª paga, el nou conveni en consolida el 70%. El 30% restant serà funció dels resultats positius de l’empresa, sent doncs la base de les futures DPO. Sobre aquesta 15ª paga, en voldria explicar el seu origen: en temps de l’Alcalde Narcís Serra (1979-1982),  ell i el seu equip van decidir controlar l’horari del personal mèdic a l’Hospital del Mar. Hi va haver una forta oposició i al final es va acordar un “cert” control horari a canvi d’una paga per tot el personal que es va anomenar “de puntualitat”. Amb el temps, la paga ha continuat  abonant-se “puntualment”.

La torre de 10 plantes de l'Hospital del Mar
Una de les novetats que crida l’atenció és la creació d’una “comissió mèdica” en el marc del conveni, constituïda exclusivament per facultatius i segons la representativitat de cada sindicat en aquest col·lectiu, que estudiarà temes relacionats amb l’aplicació de determinades normatives que afecten exclusivament al col·lectiu mèdic com per exemple les guàrdies mèdiques, la carrera professional etc. Per poder participar en aquesta taula, a banda de tenir metges afiliats, la condició sine qua non és que el sindicat hagi signat el conveni.

Aquesta comissió podria ser interpretada per alguns com una cosa molt propera al famós “conveni franja”  que el Sindicat Metges de Catalunya i el propi Collegi Oficial de Metges demanen amb insistència des de fa temps. Val a dir que tal com està constituïda aquesta comissió, sembla que només tractarà temes relacionats molt directament amb el funcionament específic del col·lectiu mèdic, i que les qüestions generals (jornada, retribucions, DPO, etc.) restaran incloses en el marc del conveni general. Per tant, en cap cas es pot parlar de conveni franja.

Panoràmica de l'Hospital del Mar en la
façana marítima de Barcelona
Pas endavant doncs al PSMar que inclou els Hospitals del Mar i l’Esperança, els centres Fòrum i Dr. Emili Mira d’atenció sociosanitària i Salut Mental, i el Centre Pere Camps dedicat a l’atenció urgent de baixa complexitat. El conveni signat ha estat avalat pel Consell Rector del PSM, i pel 94% del vots del personal de plantilla (1.791 vots a favor i 96 en contra).  Felicitats a treballadors, sindicats , equip directiu i Consell Rector. Entre tots s’han tret de sobre un mal de cap important que ha de permetre als treballadors encarar el futur amb seguretat i a la direcció poder dedicar més temps als temes de futur i més estratègics.

Sens dubte, aquest conveni marca un camí; ara toca a les patronals i als sindicats recuperar el diàleg en el conjunt del sector i intentar un acord per tota la XHUP acabant així amb les incerteses que es deriven d’arribar al 7 de juliol amb la ultra activitat. Seran capaços? 


www.rbaestudisiprojectes.cat    




divendres, 1 de febrer del 2013

La fallida del sistema polític i social



Fa molt pocs dies escrivia sobre la gran quantitat de xoriços que han aparegut últimament en l’escena pública, particularment en el camp de la política i avui veient les informacions que publica el diari El País sobre la possible existència d’una caixa B al PP espanyol amb sobres de diner negre presumptament pagats regularment   a alguns dirigents del PP entre el quals la Sra. de Cospedal, el mateix President del govern espanyol Sr. Rajoy, el Sr. Álvarez Cascos, el Sr.  Rato, o el Sr. Garcia Escudero president delSenat que ha acceptat com a correcte l'apunt de Bàrcenas que fa referència a ell, no puc més que expressar el fàstic que sento  per totes aquestes persones que aparentant ser les més honestes del mon, resulta que presumptament com a mínim són tan menyspreables com la colla de xoriços que han anat apareixent en els mitjans aquests últims dos o tres anys. 


Els suposats apunts de Bàrcenas sobre pagaments amb diner negre
que publicava avui El País

Tinc el convenciment que tots aquests fets marcaran un canvi en les nostres vides. De la mateixa manera que la generació del maig del 68 va comportar uns canvis substancials en la manera de viure de les societats occidentals, la corrupció impressionant i absoluta a la que hem arribat, el culte i reconeixement social pels que s’han enriquit en molt poc temps, tot això s’ha acabat i a partir d’ara la societat es regirà per uns valors diferents, no se si millors o pitjors, però diferents segur. No podem continuar ni un dia més amb la situació actual. Quin respecte ens poden merèixer les decisions d’un President del Govern subjecte a dubtes sobre la seva honestedat? Quin crèdit podem concedir a ministres sota sospita de preparar amnisties fiscals per tal que se’n beneficiïn els seus amiguets? Quina confiança podem depositar en aquells que ens demanen sacrificis, que ens retallen els salaris, que disminueixen les prestacions socials, si sospitem que puguin estar immersos en cassos de corrupció? Quina credibilitat pot tenir per la ciutadania una persona que acusa falsament al president de Generalitat de tenir comptes a Suïssa quan ella ha cobrat presumptament amb diner negre? 

Suposadament segons aquests mateixos apunts que publicava avui El País
la Sra. de Cospedal també hauria rebut diner negre del Sr. Bárcenas

Està clar al meu entendre, que les coses de cap manera poden continuar igual. Que calen canvis urgents, tant en el mon de la política com en la pròpia societat que els genera, per que en els fons, els polítics sorgeixen de la societat i són per tant un clar reflex del que és la nostra societat: el culte al diner fàcil, encara que s’obtingui per mitjans poc clars. El poder corromp, sembla evident, però una societat que prima l’èxit valorat en termes econòmics sense tenir en compte com s’han aconseguit els diners, està també corrompuda pels seus propis principis.

Sentia parlar ahir en un programa de televisió a la Sra. VictòriaCamps, sobre la ètica. Quanta raó té; quina actualitat tenen les seves paraules i les seves idees. Una societat sense conceptes ètics arrelats en el seu sí, sense una idea clara del que està bé i del que no està bé,  és per definició una societat on la corrupció hi té totes les possibilitats per instal·lar-s’hi. I això és el que ens ha passat, i el que ens està  passant ara.


La primera d'aquesta llista: Dolores de Cospedal
Com se’n surt d’aquesta situació? Em temo que caldran una colla d’anys fins que entre tots no recuperem la cultura de l’esforç, del mèrit personal, del treball ben fet, de tenir consciència del que està bé i del que no ho està. I això requereix temps. Cal apartar als corruptes, als oportunistes, a aquells que com el marit de la Sra. de Cospedal s’aprofiten de la seva proximitat al poder per obtenir guanys personals. O els que com el Sr Rato, després d’haver contribuït a ensorrar Bankia, entrin a formar part del consell d’Administració d’una gran companyia. O aquells banquers amb sous estratosfèrics que necessiten diner públic per evitar la fallida del seus negocis ruïnosos.  El dia que canviem l’admiració que molts senten per aquestes persones per un sentiment de rebuig  i marginació social vers els corruptes, aquell dia estarem en vies de solucionar  aquest greu problema.  


S'estan produint concentracions davant de diferents seus
del PP amb crits com "el presidente es un delincuente"
o "Cospedal a Soto del Real"
Això requereix temps; molt temps, i la pregunta és que fem ara en el curt termini? La meva proposta és clara: eleccions immediates, impedint a tots els sospitosos de corrupteles d'aquí i d'allà de presentar-s’hi, amb llistes obertes, i en el cas de Catalunya, clarament plebiscitàries, unificant en una sola coalició aquelles forces polítiques que defensin no ja el dret a decidir, sinó la independència, i tot això amb una llei electoral nova, que és el primer que el nostre Parlament hauria d’aprovar.   I quan abans millor.

Parodiant alguna de les frases del maig del 68 francès “siguem realistes, demanem allò que és impossible”