Encetem un època de canvis estructurals
Els pressupostos plurianuals esdevenen una necessitat
La burocràcia arriba a Espanya quan Pepe Botella, germà de Napoleó, es
converteix en Rei d’Espanya i comença a introduir esquemes procedents dels
exercits napoleònics en el funcionament de l’administració pública del país.
Aquella organització piramidal basada en un cap a dalt de tot que comanda a uns
quants subordinats els quals a la seva vegada manen sobre un altre conjunt
de subordinats pròpia dels exercits
s’introdueix en el que va ser el primer embrió d’una administració pública que
salvant les distàncies es conserva avui en dia sota els mateixos esquemes. I
aquests esquemes els hem trasplantat també als hospitals. Un Cap de Servei, per
sobre de dos o tres Caps de Secció, cada un dels quals comanda a tres o quatre
adjunts més. Heus aquí un altre manera d’explicar la coneguda “Llei de Parkinson” que estableix que en l’administració els funcionaris es multipliquen
per raons que no tenen res a veure amb la carga real de treball, sinó que ho
fan per tenir subordinats. Tenir subordinats és una manera de tenir poder, i
com més subordinats tens, més poder sembla que acumules. L’Administració pública ho acapara tot, i com
més feina hi hagi caldran més subordinats per assolir-la, i més poder tindran
els que dirigeixin aquestes unitats
Aquest tipus d’estructures van demostrar la seva eficàcia en els segles
passats, però ara estem en una situació diferent, caracteritzada per
l’escassesa dels recursos disponibles, que exigeix deixar de banda el concepte
d’eficàcia per entrar de ple en el d’eficiència, que assegura també l’eficàcia
però ho fa atenent als cost dels recursos utilitzats per obtenir els resultats. Per això,
després d’uns anys en els que l’objectiu ha estat reduir la despesa, ara venen
temps de canvis estructurals per assegurar tant com sigui possible l’eficiència
del sistema. Ja no es tracta de reduir més els costos, sinó de amb els mateixos
diners, poder fer més coses però d’una manera diferent.
I un dels primers canvis estructurals fets pel conseller és el nou Decret del sistema de compra de serveis, que estableix un quants principis que
determinen aquests canvis estructurals: assignació equitativa dels recursos,
atenció centrada en les persones, territorialització en l’assignació d’aquests
recursos, una visió de treball en xarxa i d’altres aspectes que tots plegats tendeixen
a assegurar una major eficiència del Sistema Nacional de Salut de Catalunya.
Aquesta major eficiència del sistema ha de permetre poder transferir als
professionals recursos en forma d’incentius en funció dels
resultats. A destacar que el sistema de
compra de serveis a Catalunya, ha d’anar evolucionant segons el principi de “qui ha de pagar les prestacions és qui les prescriu, no qui les dispensa” Des
d’aquesta òptica no té cap sentit que la farmàcia hospitalària de dispensació ambulatòria
l’hagi de pagar per exemple l’hospital de Palamós, per que el malalt viu a la
comarca del Baix Empordà, quan aquesta medicació ha estat prescrita per Vall
d’Hebron. Diguem que al final del
procés, s’hauria d’arribar a un model similar al suec, on el metge de primària
com a prescriptor d’un tant per cent elevat de les necessitats dels malalts que
té assignats sigui qui acaba carregant la despesa necessaria per fer front a
totes les prescripcions que ell determina contra el pressupost que té assignat.
Pel que fa al sistema pressupostari, el conseller fa seva una demanda
ja feta anteriorment per la ex consellera Geli, reclamant que els pressupostos del
Departament de Salut no poden tenir un horitzó anual. Sovint es requereix temps
per aconseguir que el resultat de determinades polítiques en Salut produeixin
els resultat esperats. Per posar un exemple, les polítiques tendents a
disminuir l’obesitat acabaran produint estalvis econòmics a mesura que es vagin
reduint els cassos de diabetis i també la necessitat d’implantació de pròtesis
de genolls. En la mateix línia el bon control d’un malalt diabètic evitaria una
nefropatia diabètica que necessiti diàlisi o transplantament de ronyons o tot i
que a Catalunya en els últims 10 anys, la mortalitat per infart s’ha reduït gairebé a la meitat, el que caldria seria poder incidir sobre les causes que
poden produir l’infart, amb l’objectiu que a més d’una bona resolució mèdica
del problema, es produeixin menys cassos d’infart a l’any. Per aconseguir
disminuir la incidència d’aquestes malalties, calen un cert nombre d'anys. Una despesa inicial
forta en polítiques de prevenció per evitar malalties, comportarà estalvis a
mig i llarg termini. Per tant un pressupost amb una visió administrativista a
un sol any, en cap cas pot incorporar la necessitat d’una despesa més elevada
avui, per assegurar una reducció de la mateixa d’aquí a cinc anys quan els
resultats de les polítiques aplicades comencin a produir efectes positius.
Continuaré desglossant els temes de la conversa en un proper escrit en aquest blog
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada