En uns moments d’una manca important de recursos, és una mesura que contribueix a la sostenibilitat de l’Estat del Benestar, i reforça una visió ètica en la utilització dels diners públics
Al nostre país no té cap sentit que els fons d’inversió, que pel general són un clar exponent de l’economia especulativa, treballin en el camp dels serveis sanitaris públics.
Fa pocs dies parlant amb el conseller Ruiz dels
inconvenients que genera el fet que el buc insígnia de la sanitat privada
catalana (el Grup Quiron-IDC) formés part del SISCAT a través de l’Hospital
Sagrat Cor, i del mal d’ulls que fa aquesta situació del tot legal per altre
banda, em va fer reflexionar al voltant de la participació de la iniciativa
privada amb ànim de lucre dins de l’àmbit de la prestació de serveis sanitaris
públics.
Cal recordar en aquets sentit que la Llei d’Ordenació Sanitària de Catalunya (LOSC) no exclou a les entitats amb ànim de lucre de
poder pertànyer a la Xarxa Pública. Tanmateix, de la mateixa manera que moltes
lleis s’han de modular en funció de la realitat de cada moment, cal incorporar
en moments d’una crisi econòmica punyent que ha fet mal a moltes famílies i a
moltes institucions, que aquelles organitzacions que basades en l’ànim de lucre
persegueixen la maximització dels seus beneficis, estiguin sotmeses a alguna
mena de control dels mateixos, quan aquests provenen de la prestació de serveis
públics.
Aquest és un debat que sens dubte s’haurà de plantejar
algun dia a Catalunya, de la mateixa manera que s’ho estan plantejant a Suècia,
que com es sabut té un model sanitari amb forces similituds amb el dit “model
català”. També al Quebec la sanitat pública està sent objecte d’un fort debat davant d’una nova llei que s’ha de tramitar al Parlament.
En el cas suec, el govern es planteja més despeses en el
camp de l’educació i la sanitat gràcies a apujar impostos a societats i a les grans fortunes.
El govern suec de centreesquerra ha
acordat també amb l’esquerra més radical limitar els beneficis de les empreses
que presten serveis públics amb càrrec als pressupostos de l’Estat. Sembla que
el govern obligarà a les empreses amb ànim de lucre proveïdores de serveis
públics (ensenyament o sanitat) a reinvertir una part important dels beneficis
en els propis negocis, i en aquest sentit els més afectats seran els fons
d’inversió, que a Suècia són propietaris d’alguns hospitals que treballen també
per la sanitat pública.
Que això passi a Suècia no vol dir que necessàriament hagi
de passar també a casa nostra, però per si de cas es bo que se sàpiga per on
van els trets en aquests països que durant molts anys han estat i són, referència
en les prestacions de l’estat del benestar. I és bo saber-ho per que a
Catalunya tenim una situació que va començant sent una anècdota, i en aquests
moments està agafant una consistència sobre la que cal reflexionar-hi: em
refereixo a la presència de l’Hospital IDC Sagrat Cor en el sí del SISCAT.
Fa pocs dies en parlava amb el conseller de Salut, que em
deia que no està gens preocupat per la presencia del Sagrat Cor en el SISCAT
tot i que el Grup constituït per Quirón i IDC, recentment fusionats, ha
aconseguit entrar en el sistema sanitari públic de Catalunya. El conseller ho
deia des de l’òptica poc probable que aquestes situacions es tornin a repetir a
Catalunya, i segurament té raó. Però al meu entendre hi ha un problema afegit,
que fa que aquesta situació s’hagi de repensar. Al darrere de IDC-Quirón, hi ha
un fons d’inversió internacional. Tots sabem que aquests fons cerquen
plusvàlues ràpides amb les que retribuir als seus socis o participants. Avui
inverteixin en un negoci, i quan els sembla oportú es venen el negoci a algú
altre. La primera qüestió és si estem d’acord en que un hospital del SISCAT
pugui canviar de propietari d’avui per demà (IDC ha estat participada si més no
per tres fons d’inversió diferents), produint plusvàlues de les que se’n
beneficien persones físiques o jurídiques que res tenen a veure amb el nostre
país i encara menys amb la sanitat catalana, i la segona seria si entenem ètic
que sobretot en situacions de crisi, és admissible que els guanys que l’hospital
pugui tenir, obtinguts amb diner públic, beneficiïn a uns propietaris que
tampoc tenen res a veure amb Catalunya.
Sempre s’ha dit, i amb raó, que els diners gastats en la
sanitat pública generen riquesa pel país. Ara estem davant d’una situació en la
qual, sota una crisis descomunal, quan a la sanitat pública li manquen molts
més recursos dels que disposa, ens dediquem a generar riquesa, però ja no pel
país, sinó per un grup concret, que treu profit d’una situació una mica tèrbola. És un clar exemple de l’economia especulativa, d’aquella que en lloc
de basar-se en al cultura de l’esforç, es basa en la cultura del “pelotazo”. Gairebé
com si la llotja del Bernabeu la tinguéssim a Catalunya.
Potser la situació podria reconduir-se a una situació més
ètica, si com a Suècia, s’obligués a IDC Sagrat Cor a invertir una part dels
seus guanys en pagar millor als seus treballadors, invertir en innovació i
tecnologia, i modernitzar les condicions hoteleres i de serveis de l’Hospital,
millorant així la qualitat dels serveis que presta a la sanitat pública.
De fet, el que està passant des de fa temps a Catalunya amb
IDC no és precisament alliçonador.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada