El conseller de Salut ha fet aprovar la primera Llei del seu mandat.
Tot i la propaganda i gesticulació del conseller Comin i d’Esquerra Republicana de Catalunya al voltant d’aquesta Llei, la situació pel que fa a l’accés dels immigrants al sistema sanitari públic, en la pràctica canvia molt poc respecte a la situació que tenien anteriorment.
La setmana passada,
el Parlament de Catalunya va aprovar la Llei d’Accés Universal al Sistema
Sanitari, amb una àmplia majoria de la que només es varen desmarcar el PPC,
oposant-se a la Llei, i Ciutadans que va optar per l’abstenció. Què aporta
aquesta Llei, respecte a la situació existent anteriorment a Catalunya?
Al juliol del 2015,
el CatSalut va dictar la Instrucció 08/2015 que regulava les condicions per accedir a l’assistència sanitària de
cobertura pública als ciutadans estrangers empadronats a Catalunya que no
tenien la condició d’assegurats o beneficiaris del Sistema Nacional de Salut.
Aquest instrucció establia que per tenir accés a la cartera íntegra de serveis
del CatSalut s’havia d’acreditar que la persona estava empadronada a qualsevol
poble de Catalunya com a mínim tres mesos abans de sol·licitar l’assistència.
Tanmateix els menors de 18 anys hi podien accedir a partir del moment de
l’empadronament sense el requisit dels tres mesos. Val a dir que qualsevol
persona empadronada a o no, tenia garantida l’atenció als serveis d’urgències
que li seria prestada gratuïtament fins al final de l’episodi. Aquesta era,
d’una manera molt resumida la situació existent abans de la promulgació de la
primera llei Comin.
El CatSalut va
elaborar aquesta normativa per mirar de pal·liar les conseqüències tan
negatives que es derivaven del reial decret-llei del 2102 que el govern espanyol va
aprovar, deixant fora dels sistema sanitari a moltes persones vingudes de
fora... i algunes fins i tot de dintre. Ja en aquell moment Boi Ruiz, llavors
conseller de Salut, va anunciar que a Catalunya es garantiria l’atenció als
immigrants
Què ha canviat substancialment amb la nova Llei?
El fet més
destacable és que s’elimina l’obligatorietat dels tres mesos previs
d’empadronament, per tant es podrà accedir des del primer moment a qualsevol
nivell de l’assistència sempre que s’estigui empadronat. Ben mirat, en la
pràctica estem com abans que s’aprovés la Llei atès que la Instrucció del
CatSalut vigent aleshores, permetia l’accés a urgències a qualsevol persona
sense necessitat de cap marge de temps d’empadronament, assegurant la gratuïtat
de l’atenció fins al final de l’episodi.
Aquesta mesura introduïda
per la Llei beneficia exclusivament a les persones que tenien dificultats per
obtenir el certificat d’empadronament. La nova Llei manté doncs la
obligatorietat de l’empadronament tot i que obre altres possibilitats per
determinar l’arrelament de les persones a qualsevol territori català, en el cas
que no pugin disposar d’un certificat d’empadronament. Aquestes possibilitats
quedaran reflectides en el Reglament que haurà de desenvolupar la Llei i que
pel moment no han estat explicades.
Un altre novetat dela nova Llei és el reconeixement del dret a accedir a la sanitat pública als
catalans residents a l’estranger quan aquests tornen temporalment a Catalunya,
i que abans de l’aprovació d’aquest Llei, perdien els drets a ser atesos
després de 6 mesos sense cotitzar. Disposaran d’una targeta sanitària que tindrà
una vigència de 2 mesos. El requisit per poder disposar d’aquesta targeta de
vigència temporal serà el d’estar inscrits en el registre de catalans a
l’exterior.
Segurament la Llei
deu entrar també a regular la situació d’altres col·lectius, que sense ser emigrants
havien quedat fora de les prestacions del sistema sanitari públic com és el cas
de les ordes religioses i del professionals en exercici lliure no afiliats al
RETA, si tenien ingressos superiors als 100.000 € anuals.
Per tant més que
parlar d’una nova llei, estem davant d’un recull de normativa legal sobre la
matèria, que ja existia, a la que se li ha fet un retoc per aquí i un retoc per
allà, se li ha afegit un retalla i enganxa, i se li ha donat forma de Llei. El
guany principal està doncs en la categoria del precepte que regula aquesta
matèria: ara tenim una Llei on abans teníem dues instruccions del CatSalut i un
reial decret llei estatal. Jurídicament és una millora notable, però de cara als immigrants,
en la pràctica, si fa no fa, estem on érem.
La Llei, tanmateix significa un risc en el sentit que una mal ús de la mateixa podria afavorir el turisme
sanitari. Des del departament de Salut asseguren ser conscients que en un món
globalitzat universalitzar l’assistència sanitària incrementa els risc de
pràctiques fraudulentes. Caldrà estar dons amatents a que apareguin organitzacions
mafioses que amb la falsa aparença d’innocents o-ena-ges es dediquen a portar
gent malalta a casa nostra enriquint-se ells a canvi de la nostra bona fe.
Tot i així, la Llei
té encara un altre perill: la recorrerà el govern espanyol?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada