El CatSalut va anunciar en l’últim Consell de Direcció una pujada de tarifes del 0,63% que el Conseller Comin vol que es transfereixi íntegrament a un increment salarial de l’1% per aquest 2017. Ho compliran les patronals?
Els treballadors
del sistema sanitari públic i les empreses del SISCAT continuen sent
maltractats per l’Administració de la Generalitat, que no té en compte la situació
real d’uns i altres i posa en risc la sostenibilitat del sistema.
Els treballadors del sistema sanitari públic i les empreses del SISCAT continuen sent maltractats per l’Administració de la Generalitat, que no té en compte la situació real d’uns i altres i posa en risc la sostenibilitat del sistema.
L’any 20016, els
treballadors de l’ICS, empreses públiques i consorcis (EPîC) varen rebre un 1%
d’increment en les seves retribucions, fet que no es va poder produir a la
resta de centres del SISCAT per que el CatSalut es va negar a aportar els
diners necessaris per a fer-ho possible tot al·legant que aquesta quantitat ja
estava integrada a les tarifes vigents en aquell moment derivat de l’increment
de tarifes que hi havia hagut a l’any anterior (2015). Aquest any 2017, el
CatSalut ha decidit que els treballadors del SISCAT pertanyents a empreses
concertades puguin rebre aquest increment de l’1% com els seus companys de
l’ICS i EPiC, i així ho varen comunicar en el sí del Consell de Direcció del CatSalut on el conseller Comin va posar tot l’èmfasi en remarcar que aquest any
es pujaven les tarifes en un 0,63% però aquest increment era finalista atès que
havia de servir per incrementar el sou dels treballadors un 1%.
Alguns membres del
Consell varen argumentar que la situació d’obsolescència dels equipaments
tecnològics requeria un esforç inversor
important, demanant per tant que l’increment tarifari fos una mica superior al
que el CatSalut proposava, però els representants del Servei Català de la Salut
s’hi varen negar per que “no tenim més diners”. I és cert, el pressupost 2017
del CatSalut no contempla cap increment de tarifes, ni tan sols pel 0,63%, cosa
que implicarà que aquest 0,63% es pagui contra el dèficit del pressupost 2017 del CatSalut.
I ja hi tornem a
ser. Ara el dèficit del departament de Salut ja no vindrà donat bàsicament pel
dèficit crònic de l’ICS sinó que a més s’hi afegirà el dèficit propi que generi
el CatSalut, pagant accions no previstes en els pressupostos. No sé si aquesta és
la millor manera de gestionar un pressupost públic, en uns moments en els que
el deute públic de la Generalitat és tan important. Tampoc sabem si al CatSalut
se li aplicarà la mateixa medicina que s’aplica al consorcis quan aquests fan
dèficits i se’ls suspèn l’autonomia de gestió. Perdrà el CatSalut la seva
capacitat de decidir? i l'ICS?. Tampoc es sap si els interventors miraran a un altre costat
quan hagin d’autoritzar una despesa sense el seu suport pressupostari. En
qualsevol cas aquesta és una mostra més de la frivolitat amb que treballa en
general l’administració pública, generant uns dèficits que en la iniciativa
privada en cap cas es produirien amb la mateix alegria. Per això és tant
preocupant llegir que alguns sindicats i alguns partits polítics se sentirien
còmodes amb un sistema sanitari públic de proveïdor únic a l’estil de l’ICS: els dèficits incontrolats estarien
a l’ordre del dia.
Per entendre què
significa en la pràctica una pujada de tarifes del 0,63%, cal fer un repàs de
com els ha anat als treballadors de la sanitat pública i a les seves empreses durant
aquesta llarga travessa pel desert de la crisi, que pel que es veu encara
continua malgrat que alguns s’esforcen a afirmar el contrari, tot i que
lamentablement els fets no els donen la raó per més discursos que es facin des del departament
de Salut.
Comencem per veure
que els ha passat als treballadors des de l’inici de la crisi:
Els treballadors de
la sanitat concertada estan cobrant els sous de les taules salarials del
conveni de l’any 2008, quan l’IPC en el període 2008-2016 s’ha incrementat un
10,4% segons IDESCAT. Per tant, s’ha registrat una pèrdua important del poder
adquisitiu dels treballadors, situació que encara és més greu si hi afegim que
en una gran majoria d’institucions concertades tampoc s’han pogut abonar ni les
DPO ni la carrera professional.
Veiem ara què els
ha passat a les empreses concertades amb el CatSalut durant la crisi:
Any 2010: baixada
de tarifes del 3,2% que es va transferir a baixada de salaris.
Any 2011: baixada
de tarifes del 2% i reducció de la contractació entre un 6 i un 8%, fet que va
implicar una reducció dels ingressos entre el 8 i el 10%
Any 2012:
Congelació de tarifes i de la contractació
Any 2013: Reducció
de tarifes del 4,6% i reducció de la contractació d’un 1%, per tant una
reducció dels ingressos CatSalut del 5,6%
Any 2014:
Congelació de tarifes i contractació
Any 2015: Increment
de tarifes finalista, aplicable des de l’1 de maig d’un 3,6% per fer front al
retorn de la paga extra als treballadors
Any 2016: congelació
Any 2017: increment
de tarifes finalista del 0,63% per incrementar els sous del personal en un 1%.
Queda ben clar que
en el cas de les empreses del sector, l’últim increment de tarifes no finalista, és per tant
el de l’any 2009. En conseqüència, d’aquesta situació se’n dedueix una pèrdua
d’ingressos del 14% pel cap baix, tenint en compte que els increments dels anys
2015 i 2017 eren finalistes així com la reducció de l’any 2010. Al costat
d’aquesta important minva en el cantó dels ingressos, cal contraposar-hi els
increments de costos produïts en aquest període, com per exemple l’increment de
l’IPC, de l’IVA, o l’increment dels costos energètics, entre d’altres. Entre la
pèrdua d’ingressos i l’increment dels costos estem parlant d’un impacte sobre
el resultat d’explotació que es deu situar entre el 25 i el 30%. És sostenible
aquesta situació? Es poden canviar els equipaments obsolets substituint-los per
uns de nous, amb aquest entorn de l’economia de les institucions? Es poden
assumir noves responsabilitats en la prestació de serveis? Si la mentalitat de
l’administració sanitària no canvia i els recursos econòmics no creixen, és
evident que passaran coses que després lamentarem .
Com era previsible,
els sindicats no han tardat ni quinze segons a posar sobre la taula la revisió
de les taules salarials del 2008. Ha estat CCOO qui ha introduït a l’ordre del
dia de la propera comissió paritària del conveni aquesta qüestió però de ben
segur que la resta de sindicats presents a la paritària s’hi afegiran. Tanmateix
no és la comissió paritària qui hauria de tractar aquest tema, sinó que això
correspon a la comissió negociadora del conveni. Per tant, en aquesta propera
reunió de la paritària, és molt probable que la patronal no s’avingui a tractar
la qüestió. Per altre banda, el punt 2 de la disposició addicional tercera del
Conveni laboral vigent estableix que si durant la vigència del conveni es
produeix una modificació de tarifes, en un termini de 15 dies les parts hauran de negociar la modificació de les taules salarials del 2008. Ara bé, per que aquesta disposició tingui efectes cal
que l’increment de tarifes sigui oficial i s’hagi publicat en el DOGC, fet que
pel moment no s’ha produït. Per tant, es de suposar que les patronals esperaran
a que el DOGC publiqui l’increment de tarifes per iniciar les negociacions, que
podran durar un màxim de dos mesos. Si no hi ha acord, les parts s’hauran de
sotmetre’s a una mediació de la Comissió de Convenis Col·lectius del Consell de Relacions Laborals.
Sigui com sigui,
les parts s’hauran d’acabar reunint, i és possible que com a mesura de pressió
per forçar acords hi pugui haver una certa agitació social en el sector. Val a
dir però, que analitzant l’impacte de la crisi en les retribucions dels
treballadors, aquesta pujada salarial és del tot necessària, molt insuficient
però necessària. Però sent del tot justa la revisió salarial, cal dir que les
empreses necessiten també amb la mateixa urgència una revisió dels seus
ingressos procedents del CatSalut. Moltes organitzacions sanitàries del SISCAT
estan al límit de les seves possibilitats de supervivència a nivell econòmic, i
així, posant en risc la viabilitat de les empreses, no podem continuar. Si hi
ha diners per a tantes coses, si el CatSalut està en condicions d’incorporar
5.000 nous treballadors a l’assistència primària, si es pot finançar una obra
com el nou Campus Vall d’Hebron, segur que hi ha d’haver recursos per millorar significativament
els salaris dels treballadors, i per assegurar l’equilibri pressupostari de les
empreses del sector sanitari. A l’hora de les prioritats, salaris dels professionals
i viabilitat econòmica de les empreses són prioritaris.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada