Professor José Luís Monzón:
“Hi ha casos en els
que resulta complicat decidir si una organització es pot incloure’s o no dins del
que és economia social”
“Al País Basc hi ha
una societat anònima que és una organització que té la consideració d’economia social”
“Una Fundació
podria ser una organització d’economia social? Depèn”
A primers de mars,
el departament de Salut ens va sorprendre a tots donant a conèixer
l’avantprojecte de llei de Fórmules de Gestió de l’Assistència Sanitària. En
aquell avantprojecte es recollia el concepte d’economia social, que hem de
convenir que com a denominació resulta interessant, però que en canvi comporta
un greu inconvenient atès el desconeixement absolut dels requisits que ha
d’acomplir una organització per ser considerada d’economia social i la
dificultat de “mesurar” l’acompliment d’aquests requisits. Fet no menor si es
té en compte que per accedir a la concertació amb el CatSalut algunes
organitzacions que avui estan en el SISCAT, caldrà que siguin reconegudes amb
aquesta denominació.
Des que el concepte
d’economia social va ser inclòs en l’avantprojecte de llei, l’interès per
esbrinar-ne el seu significat ha anat in crescendo. Primer va ser el Cercle deSalut qui va organitzar un debat sobre la qüestió amb la participació d’un
autèntic expert en la matèria com és el professor José Luís Monzón, catedràtic
d’Economia Aplicada de la Universitat de València, i entre altres càrrecs
director de l’Observatori Espanyol d’Economia Social. En aquella sessió no es
va poder aclarir massa sobre el concepte, atès que més enllà de dir que l’economia
social tenia el perímetre molt ben delimitat, es varen explicar les
característiques diferenciadores de l’economia social però d’una manera un tant
ambigua:
Primacia de les
persones i del fi social sobre el capital
Entitats d’adhesió
voluntària sorgides de la societat civil
Control democràtic
de les decisions
Gestió autònoma,
transparent, democràtica i participativa
Les decisions es
prenen en funció de l’interès de les persones i no en funció dels interessos
del capital.
Aplicació del
principis de solidaritat i responsabilitat
Aplicació dels
resultats reinvertint-los en el procés al servei del fi social de la entitat, i
si es distribueixen excedents no es fa en proporció al capital sinó en funció
del treball aportat per els socis.
Per continuar
aprofundint en el tema, la Unió Catalana d’Hospitals va organitzar recentment
un seminari en el que novament el professor Monzón va intentar ampliar les
seves explicacions sobre el concepte d’economia social. Cal dir en primer lloc que el professor Monzón
és un home afable que va intentar en la mesura del possible aportar claredat a
una qüestió que per definició és força ambigua. A més d’insistir en les
característiques indicades abans, que defineixen el que és l’economia social, va
aprofundir en el concepte d’entitats productores de mercat i les productores no
de mercat. Entre les primeres distingia les societats no financeres i les
financeres. Entre les no financeres incloïa les EBA i algunes fundacions, i
entre les financeres hi situava les mutualitats de previsió social i les mútues
d’assegurances així com algunes fundacions i entitats que podríem denominar
particulars (ONCE, CÀRITAS i Creu Roja). Deixava fora de l’economia social a
les mútues patronals per exemple.
Davant d’aquest
plantejament se li va preguntar si les fundacions que a Catalunya es dediquen a
prestar serveis de salut podrien tenir la consideració d’empreses d’economia
social, i la seva resposta va deixar glaçat a l’auditori: “depende” va
respondre. Segons José Luís Monzón hi ha cassos on resulta difícil decidir si
una organització és o no d’economia social i si es pot o no incloure dins
d’aquest apartat. Per acabar-ho de complicar, el professor Monzón va explicar
el cas d’una empresa del país basc que per la seva finalitat social era també
una entitat d’economia social tot i ser una societat anònima. Era el cas d’una
organització que va néixer sota la forma jurídica d’una SA, però el seu
objectiu social era el d’aconseguir donar feina a persones amb discapacitat, i
originàriament els accionistes eren les famílies d’aquestes persones.
Com es pot veure,
tot i les afirmacions de que l’economia social està perfectament delimitada amb
un perímetre clar i ben definit, la realitat demostra que sí, però no tant.
Continuen existint molts dubtes, entre ells qui dona “l’homologació” d’entitat
d’economia social. És evident que això no ho pot fer el CatSalut, i d’aquí les
meves crítiques al fet que la pròpia llei atorgui el qualificatiu d’economia
social a les EBA. Jo no tinc res contra les EBA, al contrari les he defensat en
més d’una ocasió i aquí hi ha l’historial del blog si algú ho vol comprovar. Em
sembla perfecte que les EBA siguin entitats d’economia social. La pregunta és
perquè s’ha acreditat només a les EBA? Què passa amb les mútues? I amb les
fundacions privades? I amb les ordes religioses?.
En la seva
intervenció el professor Monzón va repetir en diferents ocasions que les EBA
eren entitats d’economia social. La única explicació raonable que hi trobo a
tanta insistència amb les EBA és que en el seu moment algú no li va explicar
prou àmpliament i detallada l’estructura del model sanitari català. En el
nostre model, les EBA no són el problema; a Catalunya hi ha 13 EBA que no
representen ni el 3% del nombre d’ABS totals del país. El problema està
bàsicament en algunes fundacions, entitats de previsió social i ordes
religioses, i també les EBA, però fonamentalment el gruix del problema està en
aquest altre conjunt d’organitzacions. Seria bo que algú li expliques al professor Monzón l’estructura del nostre sistema sanitari, i que quan això
s’hagi fet, i ell s’ho hagi pogut estudiar, poder tornar a escoltar al
professor Monzón a veure si ens aporta alguna visió més adaptada a la realitat del nostre sistema sanitari.
Entenc que paral·lelament
a la llei caldrà crear un registre d’entitats d’economia social, que depengui
d’una conselleria diferent a la de Salut per evitar susceptibilitats, i seria
allà on les EBA, les fundacions, les mútues, i les ordes religioses i altres si
s’escau, haurien d’anar a buscar la seva homologació com a entitats d’economia
social. No en una llei que regularà les fórmules de gestió de l’assistència
sanitària. Avui, tal com està previst en l'avantprojecte de llei, es genera inseguretat jurídica a totes aquelles organitzacions que no saben si reuneixen o no, les condicions per ser admesos dintre del capítol d'empreses d'economia social. I al darrere d'aquesta inseguretat jurídica hi ha moltes institucions del SISCAT, amb milers de treballadors, que es poden veure afectats per la mesura, i que no saben com aquest nou plantejament de la concertació els pot afectar.
No puc acabar
aquest escrit sense fer referència a les permanents contradiccions en que
habitualment cau l’administració pública i aquesta vegada tampoc ha estat l’excepció.
Aquest avantprojecte de llei basat en les empreses d’economia social estableix
com un del requisits per poder tenir aquesta consideració, la democràcia en la
presa de decisions, i en l’elecció dels directius. Jo em pregunto on és aquesta
democràcia en els consorcis i empreses públiques, i on és aquesta democràcia a
l’ICS, per posar dos exemples. Com es pot exigir a tercers que la democràcia
sigui un valor important “sine qua non” per concertar amb el CatSalut i en
canvi la pròpia administració ni tan sols s’ho planteja? Quina manca absoluta
de rigor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada