El perfil dels
pacients que millor s’adapten a aquesta eina serien persones joves i de mitjana
edat, integrats al món del treball, amb coneixements bàsics d’ofimàtica i amb
poc temps disponible per acudir al metge. Tot i això cal remarcar que
l’eConsulta no substitueix en cap cas, la visita presencial, sinó que la
complementa.
El perfil dels
pacients que millor s’adapten a aquesta eina serien persones joves i de mitjana
edat, integrats al món del treball, amb coneixements bàsics d’ofimàtica i amb
poc temps disponible per acudir al metge. Tot i això cal remarcar que
l’eConsulta no substitueix en cap cas, la visita presencial, sinó que la
complementa.
L’eConsulta pot significar un alleujament de la càrrega de treball dels professionals, si l’eina s’ofereix a pacients que la puguin utilitzar d’una manera eficient. Els coneixements d’informàtica no semblen ser un obstacle per a l’accés de la població als serveis de l’eConsulta.
(...Continua de
l’entrada anterior)
El Dr. Rodríguez va
continuar explicant que l’eConsulta és una eina útil si el metge selecciona adequadament
el perfil dels pacients als qui l’ofereix. El perfil dels usuaris de l’eina seria
una persona jove o de mitjana edat, que treballa, amb coneixements bàsics
d’ofimàtica i amb poc temps per anar al metge. Aquestes persones consulten
dubtes, participen activament en el seguiment del seu problema de salut, i no
són pacients pluripatològics, sinó que presenten problemàtiques concretes. Els malalts
que fins ara han utilitzat aquesta eina es mostren molt satisfets amb
l’experiència, atès que no hi ha llista d’espera, ni han de perdre hores de la
feina per anar al metge.
L’eConsulta és molt útil pel control de determinats malalts joves afectats de diabetis, o
hipertensió, per fer controls de la hipotiroiditis en les dones, entre moltes
altres aplicacions a banda de poder modificar el pla de medicació, el seguiment
d’analítiques, comentar consideracions al voltant d’imatges radiològiques o
altre proves complementàries. Tanmateix, periòdicament el metge cita al malalt
per fer una visita presencial. Un altre possibilitat interessant és que el
metge pot incloure en la seva resposta, si ho creu oportú, els resultats de les inter-consultes a algun especialista que ell hagi fet a través de l’ECAP sobre
aquell malalt.
Però no tot és
positiu en la implantació de l’eConsulta. Hi ha pacients que no estan preparats
per poder interactuar amb aquesta eina, i no només per raons d’edat sinó també
per la seva manera de ser, massa inquiets o massa alarmistes. Hi ha qui pot intentar
saltar-se la llista d’espera, i sobretot hi ha una qüestió que pel Dr.
Rodríguez és molt important. Tal com avui està previst tècnicament el
funcionament de “la meva salut”, el malalt pot accedir al resultat de les
proves al mateix moment que el metge, i això contribueix en segons quins cassos
i amb segons quins resultats a generar angoixa en alguns malalts; el metge no disposa
de marge per preparar al malalt per segons quines informacions. Per això el Dr.
Rodríguez demana, amb tot la raó, des del meu punt de vista, poder accedir al
resultat de les proves abans que ho faci el malalt, per evitar neguits, a
vegades innecessaris, en aquells malalts més patidors.
L’eConsulta pot fer guanyar temps als professionals si l’eina s’ofereix a un perfil adequat de pacients,
mentre que si ofereixes l’eina a tothom d’una manera indiscriminada pot generar
més feina. De cara al futur sembla que els professionals tindran un temps diari
en la seva jornada laboral dedicat exclusivament a respondre eConsultes.
Tanmateix no estalvia feina, perquè l’agenda diària del metge s’omplirà igual
amb altres pacients. En un primer moment, el professionals poden intuir que
l’eConsulta és una amenaça per la seva càrrega de treball, però el temps
demostra que això no és així. Pot significar més feina sinó es fa una selecció
adequada dels malalts als que s’ofereix l’eina. No tothom està preparat per
interactuar correctament amb els professionals.
En el cas del CAP
de Tàrrega, l’experiència va començar al maig del 2016. En els 17 mesos de
funcionament els metges han rebut 318 eConsultes que s’han repartit entre els 4
professionals que participen en al prova pilot, i aquestes 318 consultes han
estat efectuades per 111 pacients, el que dona una mitjana de 2,86 consultes per pacient. En el
cas concret del Dr. Rodríguez ell ha ofert el servei a 33 pacients i en el
període considerat, ha rebut 100 consultes. Per tant 3,03 consultes per pacient.
Com es pot veure actualment el volum de consultes no és molt alt però està
resultant una bona experiència que aporta valor afegit.
Em l’àmbit de la
Regió Sanitària de Lleida un 10% dels professionals d’atenció primària (metges
i infermeres) i un 20% dels metges, utilitzen l’eConsulta. En un 10% dels
cassos la consulta ha estat iniciada pel metge i en un 90% han estat els pacients
els que han iniciat el contacte amb el seu metge.
Els menors de 18
anys no poden participar en l’ús d‘aquesta eina, atès que per activar “la meva
consulta” s’ha d’haver arribat a la majoria d’edat. Com a dada curiosa esmentar
que hi ha pacients d’edat avançada que participen en l’experiència i fins i tot
a Tàrrega una senyora de 80 anys va demanar participar-hi, i va ser incorporada
a l’eina.
Sembla que el desplegament
de les TIC per ajudar als professionals de la salut a fer millor la seva feina continua
amb nous projectes i noves idees. Fonts del tot fiables expliquen que el departament
de Salut estaria treballant en el desenvolupament d’una eina que hauria de
permetre facilitar la comunicació entre professionals de diferents nivells
assistencials, però aquesta eina està encara en fase de disseny. Haurem d’esperar
algun temps per a poder-la explicar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada