El departament de Salut està sota els efectes d’una doble paràlisi; la pròpia de qualsevol període electoral, més la sobreafegida per la intervenció de l’Estat espanyol.
Només els papers del “dia a dia” tenen certa continuïtat. Cap plantejament que impliqui un compromís polític pot ser abordat amb garanties, fet que sotmet a la sanitat catalana a la burocràcia més ineficient.
Tot i que David Elvira, en el seu paper de factòtum del departament de Salut, hi posa la millor
de les voluntats, la situació que s’ha creat a l’administració catalana comporta
que només els tràmits del dia a dia tinguin una certa continuïtat sempre sota
la lupa del ministeri de Sanitat espanyol. Els funcionaris del departament no
poden moure cap tema sense el vist i plau del ministerio que pel seu
desconeixement de la sanitat catalana té paralitzats totes aquells qüestions
que no acaba de veure prou “clares”.
Però no és només al
departament de Salut on es manifesta la paràlisi administrativa a que està sotmès
el país; aquesta setmana els funcionaris de diferents departaments de la Generalitat
han decidit fer públic el seu malestar davant de la situació creada, i han
sortit a les portes dels diferents departaments per reclamar la llibertat dels
presos polítics, i la derogació de l’article 155, que està sent percebut com el
botxí de l’autonomia de Catalunya. Amb el Parlament de Catalunya dissolt, i amb
les conselleries “okupades” per funcionaris de l’Estat, els catalans estem a
mercè del que decideixi Madrid. I
naturalment, Madrid decideix en funció dels seus interessos i mai en funció
dels interessos del catalans. Per això, per denunciar els efectes terribles del
155 contra el normal funcionament de l’administració catalana, els funcionaris han
decidit convocar una concentració conjunta de tots els departaments de la
Generalitat el proper dia 21 de novembre a les 6 de la tarda a la plaça de Sant
Jaume de Barcelona per manifestar el seu rebuig a l’article 155.
Tornant a la sanitat
catalana, dir que el departament de Salut es mou per la seva pròpia inèrcia,
però sense un full de ruta concret més enllà del “qui dies passa anys empeny”.
Mentre tant estem veient com van passant coses. D’una banda, dilluns vinent la
UE decideix quina ciutat de les 19 candidates acabarà sent la seu de l’EMA. Des
del departament de Salut, amb les mans lligades, no s’ha pogut defensar la
candidatura de la ciutat tal com ho haurien fet les nostres autoritats
legítimes, antidemocràticament cessades en els seus càrrecs. Pensar que la
candidatura de Barcelona està en mans del Sr. Rajoy, el Sr. Dastis, i la Sra.
Montserrat fa preveure un final negatiu pels interessos de la ciutat de
Barcelona i de Catalunya, tot i els esforços de l’alcaldessa Colau, i els
exalcaldes Trias i Hereu, que veient la inacció del govern espanyol en la defensa
de la candidatura de Barcelona han tingut que improvisar una declaració de suport a la candidatura que ni tan sols ha comptat amb el suport del PP català.
Per altre banda, la
setmana vinent es constitueix la mesa negociadora del conveni col·lectiu del
sector, que hauria de tancar acords abans del 31 de desembre per evitar que a
partir de l’1 de gener proper la sanitat concertada catalana es quedi sense
conveni de referència. La negociació començarà amb interrogants importants
derivats de l’intent del sindicat Metges de Catalunya per negociar en una mesa
a part, tot allò referent a l’organització de la feina dels facultatius. Fa
setmanes que aquesta qüestió s’estava debatent entre el sindicat i el departament
de Salut, però aquestes converses s’han vist bruscament interrompudes abans de
tancar cap acord al respecte. Per tant sobre la negociació del conveni plana el
dubte que quin paper acabarà adoptant el sindicat mèdic. Però no és només aquest
tema el que està sota una nebulosa. Hi ha incertesa sobre les possibilitats pressupostàries
de l’exercici vinent; ni hi ha pressupostos, ni tan sols avantprojecte de pressupost
conegut, i en aquests condicions es fa del tot impossible arribar a acords si
no se sap si el “pagador” podrà transformar els acords als que s’arribi en una
realitat a nivell de pressupost. Segurament per això, alguns es mostren obertament
partidaris de prorrogar per un any el conveni vigent i a esperar “tiempos
mejores”.
Encara un tercer
inconvenient derivat de la situació que es viu a Salut. Com és sabut, el govern
de l’Estat ha promogut una modificació del Reial Decret que regulava la prescripció
infermera. Diferents organitzacions han aportat al·legacions a aquesta
modificació i entre elles Metges de Catalunya, que es mostra del tot bel·ligerant contra la possibilitat que les infermeres puguin prescriure medicació sota
determinades condicions. Per la seva banda el Parlament de Catalunya havia
acabat la fase de discussió pública del decret català que havia de regular
aquesta qüestió. Amb la dissolució del Parlament i amb el cessament dels
membres del govern català, aquest desplegament normatiu del departament de Salut
ha quedat del tot aparcat. Que serà de la normativa catalana? Les infermeres catalanes,
quedaran subjectes per tant al Reial Decret estatal tan bon punt com la modificació
del mateix sigui publicada en el BOE i sense haver pogut participar en la
discussió del canvis que es pretenen.
L’aplicació de l’article
155 de la Constitució està fent molt mal a la sanitat catalana. Els nostre sistema
sanitari públic va ser capaç de sobreviure a unes retallades dràstiques de la
despesa social perquè és un sistema sanitari potent basat en la
professionalitat, en la tradició històrica d’un model assistencial, en la
qualitat de les prestacions sanitàries, i en l’abnegació dels professionals.
Seran entre tots capaços de sobreviure a l’article 155 que en el fons representa
un atac contra la qualitat del nostre sistema sanitari?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada