El CatSalut vol regular a través d’una instrucció l’activitat privada en els centres del SISCAT
El debat s’ha reobert arrel d’una denúncia de la patronal ACES contra “Barnaclínic”
Que els responsables dels centres del SISCAT tenen l’obligació ètica d’utilitzar amb la màxima eficiència els recursos públics de que disposen, és
una evidència, i que amb les retallades aplicades a aquests centres des del
2010, concretades entre altres conseqüències
amb la reducció de la compra de serveis per part del CatSalut, els han quedat llits buits també ho és. Per tant, ens trobem amb una situació que en
teoria obliga a la direcció del centre a poder ocupar aquests recursos ociosos
(llits) de manera que tinguin una utilitat, i a més que aquesta utilitat pugui
ajudar a la sostenibilitat del centre, des de la perspectiva econòmica.
Algú pensarà que aquests llits buits es podrien utilitzar per fer més
activitat pública, però com que el CatSalut té acotada la compra d’activitat,
si els centres seguissin aquest camí es veurien en una situació complicada atès
que haurien d’assumir les despeses generades per la utilització d’aquests llits
buits sense cap mena de contraprestació econòmica, el que evidentment acabaria
posant en risc la viabilitat econòmica de l’hospital.
Per tant, a partir del que s’ha exposat fins aquí, podem acceptar una
primera conclusió: Els responsables dels centres del SISCAT tenen l’obligació
ètica d’obtenir el màxim rendiment dels recursos públics que la societat ha
posat a la seva disposició (llits entre altres elements), però per assegurar la
viabilitat del centre, aquests llits només poden ser ocupats a través d’una
contraprestació remunerada, i aquesta no és altre que l’activitat privada. Els
diners generats per aquesta activitat privada repercuteixen en els comptes del
centre, per tant indirectament també ajuden a millorar l’assistència pública,
doncs aquest hospital podrà per exemple, adquirir una tecnologia de la que no
disposa, o millorar les condicions hostaleres dels malalts, o renovar equips, o
el que es vulgui.
Ara bé, de la mateixa manera que l’exposat fins aquí resulta evident,
també ho és que el dret a la salut a casa nostra exigeix que es garanteixi la equitat com a element bàsic del sistema sanitari. Entenen aquesta equitat com a
igualtat d’accés, condicions d’accés i igualtat en el tracte.
Per tant, la bona pràctica de l’activitat privada en un centre
hospitalari de la xarxa pública de Catalunya haurà de fer compatibles i trobar
un equilibri entre aquests dos enfocaments: l’obligació ètica de ser eficients
en la utilització dels recursos, i garantir l’equitat en l’accés per a les
mateixes necessitats a les prestacions sanitàries del centre.
Tot plegat ha portat al CatSalut a voler regular la pràctica privada en
els centres del SISCAT. Es tracta d’un projecte d’instrucció, subjecte per tant
a modificacions que analitza quina activitat privada es podrà fer, en quins
centres, i sota quines condicions. Estableix tres tipologies de centres d’acord
a la seva especificitat. Aquestes tipologies són: Centres de l’Institut Català
de la Salut (ICS); Empreses Públiques i Consorcis del Servei Català de la Salut
(EPiC) i la resta d’institucions no compreses dins de les dues categories
anteriors.
En el cas dels centres de l’ICS les condicions per poder rebre l’autorització
per fer activitat privada, és que el centre disposi d’una llista d’accés única.
En el cas de les EPiC els requisits serien una llista única i acreditació documental
de que el malalt ha optat voluntàriament per l’assistència privada, i
diferenciar si aquesta activitat es desenvoluparà amb mitjans propis o cedits
pel CatSalut. En el cas de les institucions que no són ni ICS ni EPiC, caldrà
el previ consentiment per escrit del malalt i del responsable de l’assegurament,
si es que el pacient té l’opció de poder optar.
Com es pot veure, els que surten pitjor parats d’aquest projecte d’instrucció
són l’ICS i les EPiC, que veuen com se’ls complica la possibilitat de fer assistència
privada. Em ve al cap una pregunta immediata: què passarà a l’ICS amb els
accidents de trànsit que des de fa molts anys ve assumint d’una manera molt
majoritària?
Tot aquest enrenou ve motivat per la denúncia que ACES va formular
contra Barnaclínic, i de la que ja en vaig fer menció en aquest blog. Al
respecte només vull afegir un comentari: quan algú necessita defensar el seu
negoci intentant impedir per la via legal que altres puguin intervenir també en
aquell camp de negoci, es posa en evidència que no es vol que les lleis del
mercat regulin l’oferta i la demanda. Quan es demanen barreres legals vol dir
que no es té confiança amb les possibilitats d’un mateix. Qui millor regula els
mercats és la lliure competència basada en la relació qualitat preu. Per on
pateixen els centres als que ACES diu defensar? Pel cantó de la qualitat? Pel dels
preus? A ells els toca esbrinar-ho, però està molt clar que si aquesta relació
fos òptima no els caldria posar denuncies i regulacions administratives per
defensar els seus negocis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada