Garantir una assistència sanitària de qualitat hauria de ser l’objectiu fonamental del CatSalut
El recurs plantejat per EULEN (anterior adjudicatari del concurs) al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) encara no està resolt.
El DOG d’ahir dilluns treia l’anunci de convocatòria del concurs per la
gestió de l’Àrea Bàsica de Salut de l’Escala. No era només aquesta ABS la que
ha sortit a concurs, sinó que a més també es treuen en convocatòries
independents, els concursos corresponents a l’ABS Alt Camp Oest gestionat per
una EBA, l’ABS Barcelona 3A CAP les Hortes gestionat també per una EBA, i l’ABS
Vic 2, gestionada també per una EBA, en aquest cas la més antiga de Catalunya i
per tant pionera en aquesta modalitat de gestió de l’assistència primària.
Encara és recent el conflicte que es va originar quan es va
fer l’adjudicació de l’ABS de l’Escala ara fa pràcticament dos anys a l’empresa EULEN, que no tenia cap mena d’experiència en el camp de l’assistència
primària. Aquella adjudicació va ser recorreguda i finalment a l’abril del 2013
l’OARCC (Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya) va declarar
nul·la l’adjudicació. El conflicte no es pot considerar del tot resolt des del
punt de vista jurídic, atès que encara no hi ha sentència ferma al contenciós que EULEN va presentar davant del TSJC
L’ABS de l’Escala ha estat gestionada per la Fundació Salut
Empordà, que l’ha continuat gestionant ininterrompudament fins avui, gràcies a
l’anul·lació d’aquell concurs de l’any 2012. L’ABS de l’Escala engloba els
municipis de l'Armentera, l'Escala, Sant Pere Pescador, Torroella de
Fluvià, Ventalló, Viladamat i Vilacolum, de l'Alt Empordà; així com també Albons
i Bellcaire, del Baix Empordà.
Pel que sembla, de la comparació de les clàusules que regulen aquest concurs amb les clàusules del concurs que va
ser anul·lat, hi ha algunes diferències. Sembla que en aquest concurs l’oferta econòmica
perd pes reduint-se en 4 punts la seva valoració, mentre que l’oferta tècnica
guanya aquests 4 punts en la valoració. Tot plegat sembla una millora respecte
a la situació anterior. Tanmateix en aquests concursos hi continua havent una
cosa que no està, al meu entendre, ben resolta, i no és altre que la valoració de l’experiència. Ja sé que la UE dicta normes molt estrictes per garantir la
lliure concurrència als concursos públics, i que les clàusules que els regulen
no poden discriminar als possibles licitadors en funció de si tenen o no
experiència en assumir determinades responsabilitats. També sé que pràcticament
em quedo sol defensant les especificitats del sector Salut, però no poc
acceptar que una empresa que mai ha prestat serveis de Salut, assumeixi tot
d’una la responsabilitat de tenir cura de la salut d’una població, sense
aportar cap mena de garantia de que ho saben fer. I jugar amb la salut de les
persones, a canvi d’una defensa escrupolosa de la neutralitat del procés no em
sembla ètic per més que ho exigeixin les normes administratives. Sincerament,
entre defensar un procés administratiu impecable i no córrer riscos amb la
salut de les persones, trio no córrer riscos amb la salut de les persones.
Veurem que donarà de si aquest
concurs; si no fos pel compliment de les normes, i s’imposés el sentit comú, la
decisió és clara: ho hauria de continuar fent Salut Empordà, per que ho fa bé i
a plena satisfacció de la població i pel que sembla també dels representants
polítics de les poblacions afectades.
El mateix DOG publica també la
convocatòria de 3 nous encàrrecs de gestió per la gestió d’altres tres àrees
bàsiques de salut. En aquest cas es tracta de 3 EBA (entitats de base
associativa) que amb tota certesa es tornaran a presentar als concursos
respectius, per que com en el cas de l’Escala fan la seva feina molt bé. Entre
aquestes 3 EBA destaca la Vic-2, que és la primera EBA que es va estructurar a
Catalunya (a l’any 1996) per gestionar una àrea bàsica de salut.
Està per veure com es configuren
aquests 4 concursos, quants licitadors hi ha en cada un d’ells, i quines són les característiques de
les respectives ofertes. Esperem que el
seny s’imposi, i al final dels processos puguem dir que l’administració de
salut ha prioritzat el garantir l’assistència sanitària als ciutadans per sobre
del rigor administratiu que sovint entra en col·lisió amb els interessos d’aquests.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada