dimarts, 14 d’octubre de 2014

El Servei Català de la Salut treu novament a concurs l’ABS de l’Escala


Garantir una assistència sanitària de qualitat hauria de ser l’objectiu fonamental del CatSalut


El recurs plantejat per EULEN (anterior adjudicatari del concurs) al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) encara no està resolt. 



El DOG d’ahir dilluns treia l’anunci de convocatòria del concurs per la gestió de l’Àrea Bàsica de Salut de l’Escala. No era només aquesta ABS la que ha sortit a concurs, sinó que a més també es treuen en convocatòries independents, els concursos corresponents a l’ABS Alt Camp Oest gestionat per una EBA, l’ABS Barcelona 3A CAP les Hortes gestionat també per una EBA, i l’ABS Vic 2, gestionada també per una EBA, en aquest cas la més antiga de Catalunya i per tant pionera en aquesta modalitat de gestió de l’assistència primària.

Encara és recent el conflicte que es va originar quan es va fer l’adjudicació de l’ABS de l’Escala ara fa pràcticament dos anys a l’empresa EULEN, que no tenia cap mena d’experiència en el camp de l’assistència primària. Aquella adjudicació va ser recorreguda i finalment a l’abril del 2013 l’OARCC (Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya) va declarar nul·la l’adjudicació. El conflicte no es pot considerar del tot resolt des del punt de vista jurídic, atès que encara no hi ha sentència ferma al contenciós que EULEN va presentar davant del TSJC 

L’ABS de l’Escala ha estat gestionada per la Fundació Salut Empordà, que l’ha continuat gestionant ininterrompudament fins avui, gràcies a l’anul·lació d’aquell concurs de l’any 2012. L’ABS de l’Escala engloba els municipis de l'Armentera, l'Escala, Sant Pere Pescador, Torroella de Fluvià, Ventalló, Viladamat i Vilacolum, de l'Alt Empordà; així com també Albons i Bellcaire, del Baix Empordà.

Pel que sembla, de la comparació de les clàusules que regulen aquest concurs amb les clàusules del concurs que va ser anul·lat, hi ha algunes diferències. Sembla que en aquest concurs l’oferta econòmica perd pes reduint-se en 4 punts la seva valoració, mentre que l’oferta tècnica guanya aquests 4 punts en la valoració. Tot plegat sembla una millora respecte a la situació anterior. Tanmateix en aquests concursos hi continua havent una cosa que no està, al meu entendre, ben resolta, i no és altre que la valoració de l’experiència. Ja sé que la UE dicta normes molt estrictes per garantir la lliure concurrència als concursos públics, i que les clàusules que els regulen no poden discriminar als possibles licitadors en funció de si tenen o no experiència en assumir determinades responsabilitats. També sé que pràcticament em quedo sol defensant les especificitats del sector Salut, però no poc acceptar que una empresa que mai ha prestat serveis de Salut, assumeixi tot d’una la responsabilitat de tenir cura de la salut d’una població, sense aportar cap mena de garantia de que ho saben fer. I jugar amb la salut de les persones, a canvi d’una defensa escrupolosa de la neutralitat del procés no em sembla ètic per més que ho exigeixin les normes administratives. Sincerament, entre defensar un procés administratiu impecable i no córrer riscos amb la salut de les persones, trio no córrer riscos amb la salut de les persones.


Veurem que donarà de si aquest concurs; si no fos pel compliment de les normes, i s’imposés el sentit comú, la decisió és clara: ho hauria de continuar fent Salut Empordà, per que ho fa bé i a plena satisfacció de la població i pel que sembla també dels representants polítics de les poblacions afectades.

El mateix DOG publica també la convocatòria de 3 nous encàrrecs de gestió per la gestió d’altres tres àrees bàsiques de salut. En aquest cas es tracta de 3 EBA (entitats de base associativa) que amb tota certesa es tornaran a presentar als concursos respectius, per que com en el cas de l’Escala fan la seva feina molt bé. Entre aquestes 3 EBA destaca la Vic-2, que és la primera EBA que es va estructurar a Catalunya (a l’any 1996) per gestionar una àrea bàsica de salut.


Està per veure com es configuren aquests 4 concursos, quants licitadors hi ha en cada un  d’ells, i quines són les característiques de les  respectives ofertes. Esperem que el seny s’imposi, i al final dels processos puguem dir que l’administració de salut ha prioritzat el garantir l’assistència sanitària als ciutadans per sobre del rigor administratiu que sovint entra en col·lisió amb els interessos d’aquests.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada