Amb l’objectiu de
continuar el procés de millora de l’atenció a urgències, el CatSalut vol incidir
en aspectes organitzatius que poden incrementar l’eficiència de les mesures
preses fins ara.
En aquesta línia, l’actuació sobre el transport sanitari no urgent és un exemple de com eliminar processos poc eficients i contribuir al mateix temps a disminuir la pressió sobre els llits hospitalaris.
Parlar amb la Dra.
Nadal directora de l'Àrea d'Atenció Sanitària del CatSalut és engrescador atès que transmet una gran energia positiva i demostra molta il·lusió per la feina que fa. Dona la sensació de ser una dona força perfeccionista que sempre està pendent de
qualsevol detall que li permeti millorar en la seva feina i té una gran
sensibilitat per trobar respostes a les necessitats de la societat. Lamenta la
lentitud de l’administració, que resta eficiència a moltes de les mesures
preses, i es sent orgullosa de treballar al CatSalut i contribuir amb el seu
“granet de sorra” a millorar l’atenció sanitària que reben els ciutadans.
L’objectiu de la
conversa amb la Dra. Nadal era analitzar com està responent el PLANUC (Pla
Nacional d’Urgències de Catalunya) a la pressió de l’epidèmia de grip declarada
a Catalunya fa un parell de setmanes. I el primer que vaig poder constatar és
que la resposta del sector i dels professionals a les mesures endegades ha
estat positiva, tot i que la Dra. Nadal vol ser prudent i mantenir-se a
l’expectativa de com evoluciona l’epidèmia de grip, que val a dir que s’ha vist
agreujada per les bronquiolitis que han afectat principalment als infants.
Una de les claus
per donar respostes als diferents problemes que van sorgint a urgències, però
també a altres qüestions, ha estat les videoconferències amb tots els directors de sectors sanitaris de Catalunya que són els responsables d’activar en el
territori els plans de contingència, juntament amb el comitès operatius
territorials en els que hi participen tots els dispositius assistencials del
territori, i això permet una coordinació entre tots aquests dispositius que
abans no existia i per tant es pot donar una millor resposta als problemes des
del territori. El SEM també participa en aquests comitès territorials amb els
efectes positius que això ha tingut i que ha estat molt ben acollit pels propis
professionals del SEM.
Una de les
preocupacions a l’hora d’analitzar les saturacions dels serveis d’urgències és
conèixer quina és la incidència sobre les urgències de malalts socials i per
això de cara al futur, volen incorporar també a responsables de d'Afers Socials i Famílies del departament de Treball en
aquests comitès territorials per detectar els problemes socials que hi ha al
darrere de determinats malalts, tot i que aquesta no és una tasca senzilla.
El fet d’aprofundir en els problemes de les
saturacions a urgències ha permès detectar qüestions organitzatives que
requereixen una millora. Un dels objectius era aconseguir que les altes en els
hospitals es donessin abans de les 12 del mig dia, però que s’aconsegueix
pressionant als professionals amb aquesta mesura si després el malalt tampoc pot
abandonar el llit? I és que el transport sanitari no urgent (TSNU) té també les seves
inèrcies que caldrà vèncer. En aquest sentit la Dra. Nadal comenta que alguna
de les empreses que fa aquest servei té la costum de fer el trasllat dels malalts
donats d’alta dels hospitals del territori que tenen assignat, a partir de les
7 de la tarda. De què serveix per tant pressionar als professionals que donin
altes abans d’una hora determinada si el malalt encara que tingui el alta
continuarà a l’hospital fins que el transport sanitari no se l’endugui a casa? Per
aquest motiu, des del punt de vista organitzatiu cal reorganitzar el transport
sanitari no urgent, i segurament caldrà pensar també la possibilitat
d’habilitar uns espais de transferència adequats, entre el llit hospitalari i
el domicili, on la persona que tingui l’alta mèdica pugui esperar còmodament i
sota control, que el transport sanitari el reculli o que els familiars el vagin
a buscar. Això permetria alliberar llits d’una manera efectiva. Aquest és un
exemple de les moltes coses que cal millorar, que no requereixen necessàriament
diners, i que afecten només a aspectes organitzatius i de gestió.
La Dra. Nadal
comenta que hi ha més qüestions com aquesta. No tot es qüestió de disposar de
més diners, que també, sinó que cal incidir en la cultura d’algunes
organitzacions que les porta a prioritzar temes que sent importants per elles,
no tenen en compte les necessitats dels malalts ni la qualitat global dels
serveis que presten.
(Continuarà...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada