La sanitat catalana ha viscut des de fa dos mesos una situació excepcional, en el sentit que ha vist com el govern espanyol, d'una manera sembla que il·legal, destituïa al govern legítim de Catalunya, i això comportava que alguns membres del govern, amb el seu president al cap davant, s’exiliessin a Brussel·les mentre d'altres anaven directament a la presó. El conseller de Salut Antoni Comin ha estat un dels que va decidir marxar a Brussel·les a la recerca d’un sistema judicial que no estigués al servei de la política, i en defensa de la Generalitat que com a Institució calia preservar davant les escomeses del govern de Rajoy. Avui tothom veu molt clar que sense el sacrifici personal d’una part del govern català que va marxar a l’exili, no estaríem on som.
Avui més que mai, el blog s’enorgulleix de poder oferir l’opinió del legítim conseller de Salut sobre la situació política, conèixer les seves sensacions des de Brussel·les, i compartir la visió de futur que el conseller preveu per a la sanitat catalana
Conseller, gràcies per atendre la meva
petició, i gràcies també per la teva valentia i la de tot el govern per
defensar la dignitat dels catalans, i en particular en el teu cas, per defensar
la dignitat de la sanitat catalana. Us arriba a Brussel·les l’allau de
solidaritat que s’ha generat a Catalunya per la vostra actitud?
Conseller Comin: D’entrada, gràcies per aquesta entrevista, que
entenc també com un gest de solidaritat. Tot el que hem fet aquest mandat ha
tingut sempre el mateix objectiu: defensar, com dieu, la dignitat dels catalans
i representar els seus drets i els seus legítims interessos, en el meu cas,
lluitar cada dia per garantir el seu dret a una atenció sanitària de qualitat.
La dignitat de les nostres institucions, que al capdavall és la nostra dignitat
col·lectiva, ens ha portat a assumir riscos personals i polítics enormes, en
efecte. Inimaginables en qualsevol altre Estat de la UE avui. En cap altre
Estat de Dret els polítics van a la presó o a l’exili per la simple raó de
complir amb el mandat electoral que els ciutadans els han donat a les urnes.
Sembla que no pugui ser veritat, el que li ha passat al govern de Catalunya. És
totalment impropi d’una democràcia.
Dit això, la solidaritat ens ha arribat des del primer dia com un allau. És immensa. És permanent. La gratitud de la gent pel nostre sacrifici personal és infinita. I això és emocionant. La manifestació del desembre a Brussel·les va ser un exemple inesborrable d’això. La gent ha vist que hem complert amb els nostres compromisos. La gent veu que ens l’hem jugat per tirar endavant el mandat que ens havia donat. I la gent vol fer-nos saber que no estem sols i que no ho estarem. Volen correspondre el nostre compromís amb el seu. Com he dit alguna vegada, aquí a l’exili si algun dia se t’escapa una llàgrima no és ni de pena ni de ràbia: és d’emoció quan veus algun gest particular de solidaritat que va més enllà del que mai hauries imaginat. Això emociona molt.
Com veus la sanitat catalana des de la
capital de l’UE?
Conseller Comin: Ara que ja fa unes quantes setmanes que estic
a Bèlgica, puc confirmar el que ja havia pogut percebre des de la privilegiada
atalaia que representa la conselleria de Salut: tenim una sanitat d’entre les
millors d’Europa, tot i els molts, moltíssims problemes que encara no hem pogut
resoldre –la majoria d’ells per manca de recursos financers-. I a Europa es
reconeix efectivament la sanitat catalana com una de les sanitats
d’excel·lència del continent. Som referent en Salut, sí. I per altra banda, constato
que els grans reptes que tenim nosaltres –envelliment i cronicitat, innovació
terapèutica i tecnològica, nou tipus de pacient més procliu a co-decidir,
sostenibilitat financera del sistema públic, etc- són exactament els mateixos que
tenen a la resta de societats europees avançades. En aquest sentit, tots els
sistemes sanitaris ens enfrontem als mateixos problemes i ens hem d’examinar de
les mateixes assignatures.
Quina opinió et mereix l’aplicació del
155 a la nostra sanitat?
Conseller Comin: No cal que digui que el 155 no només és
il·legal i il·legítim, sinó que a més és un desastre pel nostre sistema de
Salut. El que passa és que els pacients a la consulta, al CAP o a l’hospital no
ho noten perquè el compromís dels professionals sanitaris i el Departament de
Salut amb el dret a la salut dels nostres ciutadans és absolut i sempre
evitaran que els inconvenients del 155 es traslladin al malalt. Però el 155 no
aporta res de bo, sinó tot el contrari.
D’entrada
hi ha un impacte polític: el nostre sistema sanitari és un dels principals
fruits del nostre autogovern. L’hem construït durant més de 30 anys precisament
gràcies a que teníem autonomia política i legislativa per definir el nostre
propi model. Si la sanitat pública catalana és “la joia de la corona” del
sistema de benestar català és gràcies a que s’ha fet sense gaires
interferències –a banda de l’infrafinançament crònic- per part de l’estat. La
supressió d’una plomada d’aquesta autonomia posa en risc, per tant, els
fonaments mateixos del nostre sistema sanitari. El 155 posa en risc el nostre
sistema de Salut, per definició, sí.
En segon
lloc, hi ha l’impacte administratiu. És un atemptat directe contra l’eficàcia
de la nostra administració pública. Els circuits administratius que ha imposat
el govern espanyol, a conseqüència del 155, trenquen el ritme de
funcionament ordinari del Departament de Salut.
Exemples
de l’alteració del normal funcionament de l’Administració són:
- Més tràmits burocràtics, gestió més lenta i feixuga (elaboració declaració responsable per part dels òrgans de contractació i de la intervenció en totes les actuacions administratives d’entrega de béns o prestacions de serveis).
- Endarreriment dels terminis dels projectes (com a conseqüència de les declaracions responsables i la no disposició de crèdit degudes al bloqueig de determinades partides pressupostàries).
- Paralització de contractes i d’inversions (per la no disposició de crèdit –bloqueig de partides pressupostàries-).
- Autorització de pagaments (cal emetre certificat davant el ministeri i l’entitat financera per a qualsevol proposta de pagament).
En
tercer lloc, hi ha l’impacte financer: els recursos i comptes bloquejats no pel 155 sinó per la intervenció de les
finances per part de Montoro (ordre 878 del 15 de setembre), que de fet ve a
formar part de la mateixa estratègia d’assetjament per part del govern central.
Em refereixo a la no disposició de crèdit, la qual cosa suposa la no execució
de la totalitat del pressupost disponible d’aquestes partides bloquejades. Cal
remarcar, en aquest punt, que el programa de finançament dels projectes de recerca del Departament de Salut
està bloquejat. En aquest punt podem posar molts exemples:
- Centres de recerca: 2,6M€ corresponents a partides de recerca bloquejats o que s’han desbloquejat els últims dies de l’any de manera que ja no es podran pagar amb càrrec al pressupost del 2017 (amb afectats directes com ISGlobal, IrsiCaixa, que fins fa pocs dies no han cobrat la seva aportació pública).
- Funcionament del CEEISCAT: 1 M€ que es perd per la tasca de vigilància epidemiològica del VIH.
- Les subvencions destinades a les entitats que treballen en la prevenció i l’atenció a les drogodependències va costar déu i ajuda desbloquejar-les subvencions.
- 20 convenis que sumen 2,5M € à que no podran ser executats perquè no disposen de l’autorització.
- Conveni per a la subvenció a Creu Roja aturat fins fa a penes una setmana –dedicat a actuacions de prevenció de malalties, com la Sida, d’accés a la prova del VHI i el consell assistit, orientades especialment entre grups vulnerables (joves, adolescents i grups de risc)
O, molt important, la burocràcia immensa que genera
l’obligació d’elaborar una declaració responsable per part dels òrgans de
contractació i de la intervenció per la compra de béns i serveis des de l’àmbit
públic. Així doncs, per comprar qualsevol equipament mèdic s’ha de fer una
declaració responsable, assegurant que aquella despesa no té relació amb cap
activitat il·legal ni contrària a decisions dels tribunals. Fins al moment
s’han elaborat unes 3.500 declaracions responsables (aproximadament) entre els
centres del SISCAT.
També està bloquejat, i això sí que acabarà tenint
un impacte sobre la qualitat del servei assistencial, la qual cosa és d’una
gravetat immensa, l’Ordre reguladora de l’increment de les tarifes
sociosanitàries, que està posant en risc l’aplicació de les millores salarials
a les persones treballadores de l’àmbit sociosanitari. En efecte, en el
transcurs de la legislatura, el Govern de la Generalitat, complint un pacte
establert, havia estat incrementant els preus de la contraprestació dels
serveis de les diverses línies assistencials de salut, per tal que part
d’aquest increment es pogués traduir en millores salarials de les persones
treballadores. Pel que fa al sociosanitari, això ara per ara està bloquejat.
Quins efectes creus que es poden
derivar d’aquesta situació? Com afecta tot plegat als projectes i desplegaments
normatius que tenies previst?
Conseller Comin: Abans del 155 estàvem en un contenciós amb el govern
central pel que fa a la Llei d’universalització de l’assistència sanitària -que
recordem que s’elabora en resposta al Decret del PP de l’any 2012 que atempta
obertament contra el principi d’accés universal, que per a nosaltres és
sagrat-. El govern central va proposar un procediment de negociació
bilateral d’alguns preceptes de la llei 9/2017, que és el tràmit preceptiu
abans que recorri aquesta llei davant del TC. Però com que el govern central
considera que el conseller Comín està cessat, aquesta negociació actualment és
impossible. O potser la ministra negociarà amb ella mateixa?
A més el 155, per la seva pròpia lògica d’usurpació il·legítima d’unes funcions polítiques que li corresponen al Departament i al conseller, està impedint un diàleg normal amb el govern en el marc del Consejo Interterritorial. Per exemple, qui defensa la posició de la Generalitat pel que fa a la proposta de reforma del Real decreto de la prescripció infermera? L’actual ministra ha decidit rectificar i esmenar la plana al real decreto que va fer el seu predecessor. Però qui defensa els interessos de les infermeres catalanes davant d’aquesta proposta de Real Decreto? Ningú. I més en plena tramitació del Decret català, que va comptar amb el suport del Consell de Col·legis d’Infermeria de Catalunya. I podria posar molts més exemples. Amb el 155, el Consejo Interterritorial no té cap mena de sentit.
Ara
que els partits que donaven suport al
govern destituït pel 155 han guanyat les eleccions de manera inapel·lable,
hi ha alguna possibilitat que pugeu recuperar les vostres conselleries?
Conseller Comin: Jo crec que seria una molt bona notícia per la
dignitat de les nostres institucions i per la salut democràtica del nostre
sistema polític, que d’acord amb el mandat que ha guanyat les eleccions del
21-D es pugui restaurar el govern legítim. I això en principi significa que
tothom torni a unes funcions de conseller de les quals mai no hauria d’haver
estat apartat d’aquella manera brutal. Cal reparar el dany fet i rectificar la
repressió il·legítima de les nostres institucions, sí. El 21-D ens mandata per
fer això.
Quina
creus que va ser la causa principal perquè l’EMA no anés a Barcelona?
Conseller Comin: La candidatura de Barcelona per a l’EMA, a
l’informe de la pròpia EMA del mes de setembre va quedar segona i en aquell
moment mantenia les opcions de guanyar. A l’elecció definitiva per part del
Consell Europeu va quedar cinquena. Entremig que va passar? Va passar l’1
d’Octubre. Tota la UE va poder veure les imatges de la policia espanyola pegant
els electors que protegien pacíficament els collegis electorals. La candidatura
de l’EMA va sucumbir sota les porres del govern Rajoy. Ells, que se suposava
que havien d’impulsar la candidatura, se la van carregar. Un fracàs estrepitós
de la diplomàcia espanyola.
Molts professionals de la sanitat s’ha
posicionat al teu costat davant d’aquest “cop de l’Estat” a la sanitat catalana.
Tens algun missatge per a ells?
Conseller Comin: És molt emocionant, molt gratificant veure els professionals defensant el conseller. És una injeccie defensar la dignitat de la institució. S’han posat al meu costat perquè han entès que jo, com la resta de consellers, el vice-president i el president, hem intentat defensar la dignitat de la institució –del Departament de Salut i del Govern en el seu conjunt-. I ells volen donar suport a aquells que defensem la dignitat de les institucions –que no és res més, de fet, que defensar la nostra llibertat, ja que les institucions són la materialització de la nostra llibertat col·lectiva- perquè ells també volen defensar-les. Un missatge? Agraïment sense límits. No podria ser d’una altra manera.
Aquests dies, des que estic a Bèlgica, he anat
fent una sèrie de tuits sota l’epígraf “Gent de salut, gent valenta” en què intento
prendre nota d’algunes –no totes, perquè no donaria l’abast- de les mostres de
suport que rebo o de les accions de denúncia del 155. Des de les entrevistes
del Dr. Argimon denunciant els efectes del 155, a les concentracions dels
treballadors del Departament davant de la seu, la visita del Sindicat de Metges
de Catalunya, etc. Tinc molt present la trobada amb la “Columna Salut” a la
manifestació de suport al govern legítim de Brussel·les, que va ser molt
emotiva: desenes i desenes de professionals amb qui vam citar-nos un cop
acabada la manifestació i que em van llegir una carta magnífica en nom dels
professionals del sector i dels treballadors del Departament. Va ser
excepcional, inoblidable.
En el mateix sentit moltes
organitzacions del sector sanitari han fet públics comunicats de suport al
govern legítim de Catalunya i al conseller de Salut. Els hi vols transmetre
alguna indicació? Com creus que cal enfocar el futur immediat?
Conseller Comin: Repeteixo el que he dit en la resposta
anterior: entenc que donant suport al govern legítim estan defensant la seva
pròpia dignitat i la seva pròpia llibertat. Perquè les institucions són de tots
i quan defensem la seva dignitat estem defensant la nostra. Crec que el sector
salut, en general, ha estat molt valent des del primer minut. En molt diverses
formes, però ha estat molt constant i general la mobilització tant de les
institucions com dels professionals. Gerents, investigadors, professionals...
no he parat de rebre la seva solidaritat directa de molts d’ells des del primer
dia.
Ara cal tenir clar que l’objectiu es recuperar
com abans millor la normalitat institucional que mai s’hauria d’haver trencat.
Tornar, per així dir-ho, al 27-O i des d’aquí reprendre el camí de millora
constant del nostre sistema de salut que tan decididament hem transitat entre
tots durant els darrers dos anys, quan jo vaig arribar.
Creus que el govern espanyol voldrà
capitalitzar els resultats tan bons de la nostra sanitat? Com es pot sortir al
pas de les falsedats de la propaganda política espanyola?
Conseller Comin: La
propaganda espanyola més que capitalitzar els èxits del sistema, cosa que ningú
es creuria, intenta desfigurar i tergiversar els problemes per atribuir-los al
govern legítim i, en el cas de Salut, a mi particularment. Però crec que en el
cas de salut no se n’estan sortint gaire bé.
Per exemple, la propaganda espanyola ha parlat molt de les llistes d’espera. Diu que creixen. Però ignoren completament quin era el pla de xoc per reduir les llistes d’espera i si s’està complint o no. Vam dir que reduiríem el temps d’espera de la fase diagnòstica a la meitat (50%). El pla de xoc comença amb l’aprovació del pressupost –abril del 2017- i per tant fins a l’abril del 2018 no es podrà avaluar si s’han aconseguit els objectius o no. Al juliol, quan el pla de xoc no havia complert encara els 4 mesos, la reducció del temps d’espera era ja del 25 %. Es a dir, en menys de la meitat del temps del pla de xoc ja s’havia aconseguit més de la meitat de l’objectiu. Certament, ara el temps d’espera està una mica per sota del 20%, cosa que vol dir que durant els mesos del 155 hem retrocedit. Però en tot cas, estem en condicions de complir l’objectiu del 50% quan es compleixi l’any d’execució del pla de xoc. L’altre gran objectiu del pla de xoc era absorbir el creixement de la llista quirúrgica derivat de la reducció del temps d’espera en la fase diagnòstica. Es preveia que aquest increment seria d’un 10%, i per tant es tractava d’absorbir aquest 10% i que el creixement fos 0. Ara el creixement de la llista quirúrgica és del 2%, la qual cosa vol dir que hem absorbit ja un 8% del creixement total. Es a dir, quan encara falta un terç del període del pla de xoc, ja hem fet el 80% de la feina que havíem de fer en relació amb la llista quirúrgica. La qual cosa ens permet preveure que quan acabi el període haurem pogut complir amb l’objectiu.
Pel que fa a
les llistes d’espera podríem afegir encara més dades positives: de fet, tot i
que vam decidir focalitzar la llista de la fase diagnòstica en el temps (t) i
la llista quirúrgica en la número de gent (n), també hem reduït el número de
persones que esperen en la llista diagnòstica, i hem reduït el temps d’espera
mitjà de la llista quirúrgica. Es a dir, hem avançat tant pel que fa al temps
com pel que fa al número en les dues llistes. I a més ara tots podem fer
seguiment permanent de l’estat de les llistes perquè des del juliol, les dades
es publiquen de manera permanent, cada mes.
Hi ha
hospitals que han assolit fites històriques, mai vistes fins ara: a Can Ruti,
per exemple, per primera vegada el dia 31 de desembre no quedarà cap pacient
per operar fora de temps de garantia. Hospitals que aconsegueixen complir de
manera tan perfecta es mereixen un reconeixement sense matisos.
També s’ha
criticat que els “grans plans” del Departament no s’han realitzat en la seva
totalitat. Aquesta crítica, sincerament, em deixa una mica estupefacte:
l’ENAPISC o el PLANUC són plans que, per la seva profunditat, la seva ambició
de reforma integral, demanaran al menys dues legislatures per desplegar-se
completament. No oblidem que l’anterior reforma de l’AP va durar més de 20
anys. Nosaltres volem fer aquesta en menys de 10, però en cap cas podem fer-la
ni en un ni en dos anys. Siguem seriosos. I el que val per la primària, val
també per les urgències. O per la integració social i sanitària, el PIAISS.
Si totes les crítiques que se li ocorren a la
propaganda espanyola són aquestes, vol dir que no anem tan malament. Podrien
criticar els baixos sous dels metges, infermeres i professionals sanitaris en
general, però potser no s’atreveixen perquè aleshores haurien de reconèixer que
aquests professionals bàsicament són víctimes d’un infrafinançament crònic del
nostre sistema de salut, del qual el principal responsable és l’estat i el
dèficit fiscal injust a que ha sotmès històricament a la Generalitat. O potser
no s’atreveixen perquè saben que en aquesta legislatura amb l’acord de les
patronals, els col·legis i els sindicats es va aprovar el Pla de Garantia de
l’Estabilitat Laboral que, per cert, preveia algunes mesures que avui aturades
a causa del 155, també.
Finalment conseller, que li diries a tothom que llegeixi aquesta entrevista
“telemàtica” respecte a com actuar els propers dies i setmanes?
Conseller Comin: Mirem a curt termini: hem de recuperar les
nostres institucions legítimes i el govern legítim que mai hauria d’haver estat
sotmès a la repressió de l’estat. Mirem a mig termini: hem de seguir desplegant
tots els plans que encarnen les reformes estructurals que han de permetre’ns
millorar el nostre sistema. Mirem a llarg: hem d’assolir la plena llibertat
política, de manera pacífica i democràtica, que ens ha de permetre treballar
amb tots els instruments als quals legítimament tenim dret –instruments
polítics i econòmics- per tal de portar el sistema sanitari català al capdavant
dels sistemes sanitaris d’Europa i del món.
Ens en sortirem. No en tinguem cap dubte. La
democràcia sempre guanya. I Catalunya al segle XXI serà un referent al món –més
que ara, encara, que ja ho som- pel que fa al seu sistema de salut: per la seva
atenció integrada, per la seva recerca líder al món, per la seva primària
d’orientació comunitària, per la seva polítiques de promoció i prevenció de la
salut com a base de tota la piràmide de les polítiques sanitàries, per la
qualitat i els resultats dels seus hospitals, pel prestigi dels seus
professionals... Ho farem. No en tinc cap dubte. Volem i podem fer-ho. Ara més
que mai, tinc confiança en el nostre sistema de salut i en els seus
professionals.
Gràcies conseller per la teva amabilitat i
més encara amb les circumstàncies en que et trobes des de Brussel·les. Torna
aviat conseller; aquest és un desig de molts catalans de bé. Gràcies pel vostre
sacrifici personal.
Felicitats per la iniciativa Ricard! Al marge de que l'entrevista té interès per ella mateixa, alegra molt veure que la distància no és cap problema!
ResponEliminaGràcies Helena. Crec que és positiu per la nostra sanitat que tots fem pinya al voltant del legítim conseller de Salut. I coincideixo en que efectivament la distància no és cap problema... quan hi ha voluntat de superar-la. Bon any !
ResponElimina