No es pot cantar
victòria, però els titulars alarmistes que habitualment utilitzen alguns
mitjans de comunicació, sembla que pel moment estan guardats a les redaccions
en espera de veure com acaba l’epidèmia de grip d’aquest any.
El problema de la saturació d’urgències en èpoques d’epidèmia forta de grip, no té solució, perquè cap país pot disposar de tots els mitjans humans i materials necessaris per un període de 2 o 3 mesos a l’any. Tanmateix els problemes en els serveis d’urgències derivats de la grip, es poden pal·liar. El PLANUC que ha posat en marxa aquest anys el CatSalut és una bona eina que cal seguir millorant de cara als propers anys.
El nus gordià de la situació de saturació que es produeix a urgències està en la disponibilitat de llits per poder derivar-hi malalts una vegada se’ls ha diagnosticat i els metges han decidit que cal ingressar-los.
David Elvira havia de comparèixer ahir dijous en una roda de premsa per explicar els excel·lents resultats
de l’OCATT (Oficina Tècnica de Transplantaments de Catalunya), assolits l’any
2107 a Catalunya en el camp dels transplantaments i la donació d’òrgans. Uns
resultats que situen Catalunya com un referent internacional també en aquest
àmbit, amb una taxa de 44,1 donants per cada milió d’habitants.
Tanmateix i tot i
la importància de les dades que es van donar a conèixer, David Elvira es va
veure obligat a comentar altres temes d’actualitat, i entre ells la incidència de la grip. En referència a l’epidèmia de grip el director del CatSalut va
comentar que aquests dies sembla que es redueixen una mica les atencions
hospitalàries per que la ciutadania està utilitzant cada vegada més altres
recursos no hospitalaris com ara el 061 així com l’assistència primària, fet
que es positiu, perquè significa que allò que és més greu va a l’hospital i
allò que és menys greu va a altres dispositius. Això indica que la ciutadania
està tendint a fer un us adequat dels recursos disponibles.
Per altre banda,
segons es desprèn de la pàgina web del departament de Salut, un 76% de les
persones que han estat ingressades en centres hospitalaris a causa de la grip,
no estava vacunada. Això vol dir que l’altre 24% si que ho estava, i per tant
la vacuna no ha estat eficaç en aquests cassos. Cal destacar també que el pes
de les atencions urgents a malats en edat pediàtrica ha disminuït respecte a la
setmana anterior.
El gran problema de
la saturació dels serveis d’urgències hospitalàries és la manca de llits una
vegada el metge ha diagnosticat l’ingrés del malalt. Per intentar pal·liar
aquesta situació el PLANUC preveu Plans de Contingència en cada territori amb
l’objectiu de donar resposta a la pressió assistencial de cada moment en cada
centre. És en base a aquests Plans de Continència que els responsables
territorials prenen les decisions per contractar més personal, o per poder
disposar de mes llits (quan això és possible), flexibilitzar les agendes dels
professionals, suspendre si cal intervencions quirúrgiques no urgents, etc.
També, i dins del PLANUC es preveu una atenció especial a la fragilitat i la complexitat, que amb
l’envelliment de la població ha esdevingut una necessitat prioritària. En
aquest sentit i amb l’objectiu de poder controlar les descompensacions que
aquests malalts pateixen i intentar que els malalts restin en el seu domicili,
s’han creat diferents dispositius que es desplacen sovint al domicili dels
malalts que tenen prèviament identificats, i intenten optimitzar la transició
entre hospitals i assistència primària i prevenir ingressos i reingressos
hospitalaris. Tot plegat, un conjunt de mesures que serveixen per evitar
saturacions dels serveis d’urgències oferint una atenció més propera als
ciutadans i de més qualitat.
És interessant fer
atenció a una qüestió que el director del CatSalut va destacar en la seva
intervenció, relativa a un canvi de tendència dels ciutadans que sembla que
cada vegada van utilitzant de manera més majoritària els serveis del 061 i de
l’atenció primària. Això permet que no s’acumuli un volum tan gran de malalts
en els serveis d’urgències, possibilita que la feina dels professionals no es
vegi sotmesa a tanta tensió, disminueix els temps d’espera, etc. Per això és
tan important que els ciutadans davant dels símptomes de la grip s’adrecin al
061, des d’on els dirigiran al recurs assistencial més adient.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada