S’ha fet un esforç molt important amb el retiment de
comptes, però queda molt per fer en altres àmbits
Transparència i ètica en la utilització dels recursos, i
millorar la comunicació, són algunes de les assignatures pendents
Fa pocs dies, em vaig trobar casualment amb un amic al que feia temps que
no veia. En la conversa que vàrem tenir, em va explicar que seguia el blog amb
certa regularitat, i que li agradaria que algun dia parlés de la Transparència
al Departament de Salut. I mentre escrivia
l’entrada relativa al pressupost 2015, vaig llegir un dels objectius del document “Avantprojecte de Pressupost del Departament de Salut per a l’any
2015” que em va recordar la conversa amb l’amic, i vaig pensar que havia
arribat el moment d’escriure alguna cosa al voltant d’una qüestió que dia a dia
anirà agafant més rellevància. La societat civil, els usuaris de la sanitat,
cada vegada voldran saber més coses al voltant del sistema sanitari, i sobre
tot, quina utilització fa l’Administració dels diners procedents dels impostos
dels ciutadans. Cal doncs continuar avançant pel camí de la Transparència
incloent aspectes que fins ara no hi han estat considerats. En la seva intervenció a Sitges Roser Fernández, secretària general de Salut, va explicar els passos que ha donat el Departament de Salut per millorar aquesta transparència a través dels diferents Observatoris que ha anat estructurant
L’objectiu al que abans he fet referència, en concret diu: “Avançar cap a un nou
model de compromís professional i ciutadà basat en la transparència de
resultats, el retiment de comptes i l’ètica de l’ús responsable dels recursos”
I llegint aquesta frase m’han vingut a la memòria un seguit
de situacions que caldria que fossin explicades amb prou claredat per que els ciutadans les entenguin.
Una d’elles ja la vaig explicitar en l’escrit al voltant dels càrrecs de l’ICS.
El conseller Ruiz va anunciar l’eliminació en l’estructura de càrrecs de les
EpiC de les figures de “conseller delegat”. Molt bona decisió, i cal felicitar
al conseller per haver-ho fet. El que passa és que des de fa alguns anys estan
proliferant tant en l’estructura de l’ICS com en la de les EpiC, un càrrec que
en la majoria de cassos no té cap mena de contingut però en canvi té un cost
sovint no precisament menor. Em
refereixo als càrrecs “d’Adjunt”. Han proliferat com a bolets, i avui en
dia hi ha adjunts per tot arreu fins i tot en una el Servei d’Atenció Primària
del Baix Llobregat Centre, i per tant això vol dir que el càrrec existeix en la
majoria de Serveis d’Atenció Primària. Per tant quan llegim en l’objectiu al
que abans feia referència que es vol avançar cap a “un nou model basat en
l’ètica de l’ús responsable dels recursos” si realment es vol avançar en
aquesta direcció, caldria que l’ICS fes públic els organigrames de totes les
seves estructures, i eliminés tots els càrrecs que no aporten cap valor afegit
a la sanitat catalana, i que serien perfectament prescindibles. Respectant els valors ètics en l'ús responsable dels recursos, aquesta depuració de les estructures a més de l'ICS també l'hauria de fer el Departament de Salut i tots els organismes que en depenen.
Aquests dies hem viscut un altre cas d’informacions poc
clares. Un mitjà de comunicació escrita va denunciar que tot i les retallades,
alguns càrrecs directius d’EPiC havien vist incrementar les seves retribucions
a l’any 2014. Informació equivocada, que ha obligat al Departament de Salut a
fer públic un comunicat, resposta “ex-post”, on s’expliquen les causes de
l’errònia interpretació de la realitat, quan el conseller explicava a Sitges
que volien millorar també en la informació ex-ante. Conec a la majoria de persones
implicades en aquesta denúncia, i posaria la ma al foc que en tots els cassos
hi ha una explicació lògica i coherent del que ha succeït, tal com un d’ells ha
demostrat publicant un escrit en el mateix mitjà que ho havia denunciat.
Però a banda d’aquests exemples, la transparència ha de ser
real en totes les decisions de rellevància que es prenen, tant al Departament
de Salut, com la CatSalut com a l’ICS o les EPiC. Cal explicar perquè les
retallades han afectat diferentment a uns que a d’altres, cal explicar perquè a
tal o qual lloc s’actua d’una manera o d’un altre, cal fer comprensible per la
societat, que quan es produeixen el que aparentment poden ser contradiccions,
de fet hi ha explicacions que justifiquen les decisions preses, i aquestes explicacions
haurien de se donades en el moment de fer efectives les decisions. El nou model
de contractació del CatSalut és una bona mostra del que dic: s’havia parlat que
tots els centres del SISCAT rebrien una simulació del que els passaria amb el
nou sistema de compra. Doncs bé, molts encara estan esperant.
La comunicació esdevé clau si es vol aprofundir en un model
de transparència que ha avançat en la direcció de l’ex-post, però al que encara
li queda molt camí per recórrer en l’àmbit de l’ex-ante, i si al Departament de
Salut en general no hi ha directius amb capacitat per comunicar, cal
estructurar un àrea de comunicació per fer aquesta feina. Donar explicacions a
la ciutadania del perquè es fan les coses i com és fan, aporta molt més valor
afegit i confiança en el sistema que omplir l’Atenció Primària de Salut
d’adjunts a direcció que tenen per missió “marejar la perdiu”.
Un altre exemple de quan malament s’expliquen les coses el
tenim amb el “mantra” de la privatització: per una banda el Departament intenta
corregir dèficits en la comunicació inicial del projecte de concentració de la
sanitat pública a Lleida o Girona, mentre d’altres expliquen ex-post i
malament, el perquè s’envien malalts de l’Hospital Clínic a l’Hospital del
Sagrat Cor. Mentre el conseller de Salut aprofita cada ocasió que té per negar
aquesta privatització (que en cap cas existeix), alguns preparen un plec de
condicions pel concurs del Cap de l’Escala, on al ser requerits sobre el tipus
d’experiència que cal acreditar per ser adjudicataris del concurs, des del
CatSalut responen que cal experiència en gestió sanitària, quan el lògic és
demanar experiència en gestió en l’àmbit de l’atenció primària de salut. No pot
anar cadascú per la seva banda. Cal que tothom remi en la mateixa direcció, cal
que algú doni les directrius, i cal comunicar millor des d’una estructura de
comunicació centralitzada. I cal avançar-se i tenir la iniciativa a l’hora d’informar:
“quien da primero da dos veces...”
No hi pot haver transparència si no hi ha informació clara,
veraç, comunicada adequadament i en el moment oportú per persones que tinguin
prou empatia per enviar missatges convincents que no donin lloc a cap mena d’equívoc.
De ben segur, la nova Llei de Transparència que està sent tramitada en el Parlament contribuirà a eliminar pràctiques opaques, i farà més accessible la informació de com s'utilitzen els recursos públics, als ciutadans
De ben segur, la nova Llei de Transparència que està sent tramitada en el Parlament contribuirà a eliminar pràctiques opaques, i farà més accessible la informació de com s'utilitzen els recursos públics, als ciutadans
Benvolgut Ricard
ResponEliminaCom a ex directora adjunta i per tant persona considerada de nul valor afegit voldria ressaltar que el problema no va tant lligat al nom sinó a clarificar les funcions que cada persona té en relació a la posició que ocupa de tal manera que els treballadors de les organitzacions puguin tenir clar que fa cadascú i quines responsabilitats es demanen a cada càrrec.
Això per tant vol dir també un gran exercici de transparència per part de les direccions en clarificar els seus organigrames i les funcions de cadascú i fer-ho de manera transparent, escrita i a l'abast de tota l'organització i dels stake holders també.
Aquest va ser el meu cas: responsabilitats executives clares, definides, escrites i posades a l'abast de tota l'organització i als stake holders...... El document es va repartir a tot arreu, es van fer presentacions a l'hospital..... i l'enrenou va ser majúscul.
Lo important no és el nom de la cosa sinó ser clar, transparent, i deixar clares les funcions que fa cadascú i després demanar-li comptes.
Tanmateix però reconec que posar adjunt no és un càrrec inclús en el que a mi personalment m'hagi agradat mai gaire pel mal ús que se'n ha fet i per la tradició de les direccions "antiquades" de mal utilitzar aquest càrrec.
A d'altres cultures més modernes el terme deputy no ha estat mai qüestionat.
Però el problema que hem tingut i tenim aquí és que ens agrada molt copiar noms i sobre tot sigles però no posar-hi contingut a dins.
Hem incorporat CEO, presidents executius, consellers delegats, directors generals, gerents, adjunts etc, etc, però sense tenir clares les funcions i rols de cadascú, potser perquè el problema ha estat al revés: "teníem una persona i li hem creat el lloc sense posar-li les responsabilitats i les funcions".
Si analitzant els càrrecs d'adjunts i d'altres no tenen funcions definides, executives ni clares aleshores crec que millor fora.
També hi posaria en el mateix sac els coordinadors, les secretaries...... i altres càrrecs de dubtós contingut.
Felicitats pel posts
Eulàlia Dalmau
ex directora adjunta Hospital de la Santa Creu i Sant Pau
Eulàlia, t'agraeixo molt el teu escrit, perque clarifica una errada que jo he comés en el meu escrit: les generalitzacions. Està molt clar que no es pot generalitzar en aquests temes (i en molts altres) per que sempre pot/den aparèixer el/s cas/sos particular/s que demostrin tot el contrari del que vols explicar. És evident que jo respecto a aquells càrrecs d'adjunt amb contingut i amb valor afegit; però com molt bé dius cal que se'ls assignin unes funcions que aportin valor a l'organització i no, com malauradament passa en molts cassos, serveixin per que tal o qual persona puguin tenir un sou. Comparteixo amb tu que el que cal és que les institucions expliquin els organigrames i les funcions assignades a cada càrrec del mateix, i que aquesta informació estigui a l'abast de la ciutadania. Confio que la nova LLei de Transparència que s'està tramitant al Parlament obligarà a donar aquesta informació, junt amb la retribució corresponent.
EliminaTanmateix et vull agrair molt sincerament el teu comentari, per que és amb aquest intercanvi d'opinions quan de veritat podem enriquir el debat, i entre tots aconseguir que les coses vagin millorant.
Disculpa'm per haver-te inclòs en la generalització, sense atendre a les situacions particulars que sens dubte hi són, a les que també com a tu, demano disculpes.