Tot i la millora que hi ha hagut en alguns consorcis respecte a la composició dels consells de govern, queda encara camí per recórrer
Les empreses públiques i consorcis, ens agradi o no, estan sotmeses a les estratègies que ha de dissenyar la propietat, i executar el consell de govern, a través de l’equip de direcció.
És de sobra coneguda la meva opinió contrària al fet que
els consells de govern de les empreses públiques i consorcis, i per extensió els
càrrecs directius dels mateixos, siguin ocupats per polítics i funcionaris, per
que entenc que no és la funció ni dels uns i dels altres assumir
responsabilitats en aquests òrgans de decisió. De fet, aquests últims anys s’han donat a Espanya i també a Catalunya situacions que ho deixen ben clar, per si
algú en tenia algun dubte. Em refereixo
a l’escandalosa submissió d’una immensa majoria de caixes d’estalvi a la
política, mitjançant la col·locació d’homes de partit en el òrgans de govern
d’aquestes institucions. El resultat ha estat dramàtic pels petits estalviadors
que han vist com els seus diners desapareixien en inversions sense retorn
(autopistes sense cotxes, aeroports sense avions, AVE sense passatgers),
crèdits a organitzacions molt poc solvents (partits polítics, fundacions
d’aquests partits, empreses sense viabilitat), tractes de favor als seus amics
(condonació d’interessos a partits polítics afins, targetes black opaques per hisenda, etc.) o productes financers de risc oferts amb mala fe als petits
estalviadors (les participacions preferents i les obligacions subordinades
entre d’altres). Tot això com a conseqüència de la nul·la professionalitat dels
alts directius de les caixes d’estalvi, sotmesos a les decisions dels partits
polítics. Són exemples prou clars que vindrien a corroborar el que fa temps que
defenso, és a dir, la professionalització de les estructures directives
d’empreses públiques i consorcis en l’àmbit de la sanitat.
Albert Fernández Terricabras és economista, professor de l'IESE, i president de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva |
Deixant clar doncs que els consells de govern han d’estar ocupats
per professionals entesos en la matèria, reconeguts i de prestigi, queda clar
també que hi poden assistir altres persones que encara que no dominin el negoci
en sí, puguin fer aportacions estratègiques importants atesa la seva reconeguda
visió del mon econòmic i empresarial. En la mateixa línia tampoc seria
criticable que s’hi integrin persones que a través de les seves relacions
personals puguin ajudar a obrir portes en diferents àmbits de l’administració o
del món de les finances per posar un exemple. Tanmateix, i sigui quina sigui la
composició de l’òrgan de govern, el que està clar és que l’empresa pública oconsorci tenen un propietari o si es vol un soci majoritari, i que aquest
acostuma a ser la Generalitat que en tots els consorcis en que participa hi té
una presència superior al 50%. Per tant, els consellers que formen part
d’aquests consells representant a la Generalitat estan subordinats a dos referents
importants: d’una banda allò que la seva ètica professional i els seus
coneixements professionals els dicta i de l’altre allò que són els interessos de
caràcter assistencial, econòmics i estratègics d’aquells als que representen,
és a dir a la Generalitat (a través del Departament de Salut). De fet, un
consell de govern d’una EPiC no hauria de diferir massa pel que fa a la seva composició del que és un consell
d’administració d’una empresa dedicada a la prestació de serveis públics,
afegint-li els matisos sanitaris que calguin.
Això que sembla tan elemental, resulta que en la pràctica
no ho és tant, doncs a alguns directius de alguna EPiC els costa una mica
adaptar el seu esquema de treball a allò que emana del Departament de Salut o
del CatSalut. És evident que algunes de les decisions de la propietat et poden
semblar desencertades, i potser més que semblar-ho, fins i tot ser-ho, però
quan això passa, si la ètica professional no et permet acceptar allò que se’t
demana, el que cal és presentar amb caràcter irrevocable la teva dimissió, una
vegada has fracassat en l’intent de fer veure als responsables del Departament
el seu error. “Posar el càrrec a disposició” és una manera de cobrir les
aparences, però no n’hi ha prou, sobretot quan saps que tot continuarà igual.
Tampoc és massa coherent emprendre una campanya per anar desacreditant a aquells
que han pres la decisió errònia; això, si continues exercint el càrrec, és
senzillament un acte de deslleialtat amb qui t’ha atorgat la confiança
situant-te en aquell lloc de responsabilitat.
Juan José López Burniol, és notari i professor associat de la Universitat Pompeu Fabra. És vocal del consell rector del Parc de Salut Mar |
Tot plegat em fa pensar que la governança d’aquestes
institucions no està encara del tot ben resolta. És cert que comparat amb anys
enrere s’ha millorat molt, i avui en alguns consorcis hi ha gent de molta vàlua
en la línia del que comentava més amunt: persones de prestigi, bons
professionals en els seus àmbits d’especialització procedents del teixit social
català que fan molt bones aportacions a les organitzacions en les que
participen, però també és veritat que encara queda camp per córrer per seguir
millorant, aportant professionalitat i serietat al procés de presa de
decisions.
No vull acabar aquestes consideracions sense apuntar que
una de les causes dels conflictes que sorgeixen, és la manca d’una legislació
específica que serveixi de marc legal dels sistema sanitari públic català.
Aquest marc jurídic específic és del tot necessari no només per evitar
situacions poc clares en l’àmbit de les EPiC, sinó també per donar seguretat
jurídica a un sistema sanitari que mica en mica ha vist com les lleis que li
donaven suport, o quedaven del tot obsoletes, o les lectures que se’n feien eren
cada vegada més allunyades de la realitat de la sanitat púbica catalana i per
tant de les seves necessitats. Aquesta situació d’ambigüitat genera avui en dia excessius problemes. Seria
hora que l’autoritat sanitària del país, endegués una revisió a fons del marc jurídic, en particular de la LOSC i de la Llei de contractes de les administracions
públiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada