Comin va treure pit a l’explicar que en el Consell de Direcció del CatSalut, la seva proposta d’eliminar de la concertació dels serveis sanitaris a les empreses privades amb ànim de lucre, havia guanyat per golejada
En cap moment va acceptar cap responsabilitat per les saturacions dels serveis d’urgències d’aquest hivern, malgrat que havia assegurat al començament del seu mandat, que un Pla d’Urgències seria la gran solució al problema. Ara, una vegada ha pres contacte amb ala realitat, posposa la solució a dos o tres anys vista.
(...Continua de l’entrada anterior)
Antoni Comin va continuar la seva intervenció, després d’haver despatxat com aquell que res,
dos temes compromesos: l’incompliment amb les llistes d’espera i la seva
tossuda voluntat de “reforçar el caràcter públic del sistema sanitari” sense
haver-se referit en cap moment a les repercussions en la qualitat de
l’assistència d’aquestes mesures.
El punt següent que va desenvolupar va ser el de la
transposició de les directives europees sobre contractació pública. Com a
mostra del compliment d’aquest apartat, Comin va fer referència a la sessió del
Consell de Direcció del CatSalut, que va aprovar quasi per aclamació la memòria
preliminar de l’avantprojecte de llei de “fórmules de gestió de
l’assistència sanitària amb càrrec a fons públic a través del Sistema Català de
Salut”, i que ja està en mans del govern per a la seva tramitació, amb
l’objectiu que el Parlament la pugui aprovar abans no finalitzi l’actual
període de sessions.
També la qualitat va ser
objecte de repàs per part del conseller. Es va referir molt particularment al
pla de reforma de l’assistència primària que estarà enllestit ben aviat, i que
es desenvoluparà al llarg dels propers anys i que incorpora 10 eixos
estratègics, i entre ells l’increment de l’autonomia de gestió i l’assignació
d’un major grau de responsabilitat als professionals perquè així ho demanen
ells mateixos
En l’àmbit de la
qualitat també hi va incloure el “decret de prescripció infermera”. Una vegada
més no va reconèixer el seu fracàs en aquest àmbit i va buscar responsables en la
manca d’acords en els àmbits col·legials, especialment en el de metges. Va
explicar que aquest decret requereix un consens entre els collegis de metges i
els d’infermeria, i que tot i que hi estan treballant encara no s’ha assolit,
donant a entendre que la responsabilitat d’aquesta manca d’acord no estava tant
en el departament de Salut, sinó en la predisposició dels col·legis
professionals a voler-lo assolir.
Va passar molt per sobre
del “Pla de desenvolupament professional” i del PIAIS assegurant que s’hi està
treballant.
Amb el Pla director de
Salut Mental es va mostrar molt satisfet dels increments pressupostaris que
s’hi han pogut destinar, i cal reconèixer que efectivament, en aquest cas
sembla que això serà veritat, atès que els nous pressupostos hi assignen una
aportació històrica de 70 milions d’€ addicionals.
Tot seguit el conseller
Comin va tornar a topar amb un tema controvertit: el Pla Nacional d’Urgències,
que serà presentat a finals d’aquet mes de març, i que supera en molt a
l’actual PIUC. “No es tracta de posar més llits, sinó de repensar el sistema,
tenint en compte la utilització de tots els dispositius assistencials dels que
disposem” va dir. El Pla pretén una actuació més preventiva per part de la
primària, i aconseguir que els malalts classificats en el nivell 4 siguin
atesos en el CUAP i pel 061 CatSalut Respon, i que els malalts classificats en
el nivell 3 tampoc siguin atesos en els hospitals d’aguts (semblaria per tant
que tocaria als centres sociosanitaris jugar un paper molt més destacat que
fins ara). Tanmateix Comin va afegir que els resultats d’aquest Pla no es
podran avaluar fins d’aquí a 2 o 3 anys.
Parlant d’Urgències es
bo recordar que només prendre possessió del càrrec de conseller, Comin havia
promès acabar amb els problemes de les urgències, i en aquest sentit no cal
recordar la problemàtica que s’ha viscut aquest hivern, que no ha estat
diferent a la viscuda altres anys, i que probablement tampoc serà massa
diferent a la que viurem els propers anys.
Salvat el tema de les
urgències ja no quedaven qüestions excessivament rellevants per comentar, motiu pel qual el conseller Comin
es ve dedicar a enumerar una sèrie de temes sense aprofundir massa en el seu
contingut:
Va parlar del Pla
d’equipaments tecnològics, que ha estat sotmès a les limitacions pressupostàries;
de la Recerca i Innovació on es va referir al PERIS i als diners que es
dedicaran aquest any a finançar nous projectes de recerca; a la diversitat de
proveïdors del sistema públic on va fer referència al projecte de Llei ja
esmentat abans i que en paraules del conseller, “posa les coses on toca”; dels
plans estratègics de les regions sanitàries per alinear territorialment als
proveïdors assistencials i adequar la demanda a l’assistència; de la derivació
de malalts a centres privats, sense aportar cap dada, més enllà de dir que el
tema s’ha analitzat des de CatSalut; de la participació, ressuscitant els
conselles de participació dels professionals (metges i infermeres) i de la
formació continuada; i la creació de l’agència catalana del medicament.
Va deixar com a últim
objectiu l’anunci d’elaboració de la Llei de Salut i Social, explicant que es
faria en 3 fases, una primera de preparació i elaboració dels estudis
necessaris per part de 3 experts, per poder encetar un debat seriós i
documentat, una segona fase pròpiament de debat en base als documents elaborats
en la fase anterior, i una fase 3 consistent en l’elaboració pròpiament dita de
la Llei. Va assegurar una àmplia participació del sector sanitari
fonamentalment en la fase 2.
(Continuarà...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada