Greu amenaça sobre la col·laboració públic-privat que fins ara ha permès que Catalunya disposi d’una de les millors xarxes sanitàries d’Europa. Tot un canvi de model fet per la porta del darrere...
Les entitats mercantils amb ànim de lucre nombroses en els sectors sociosanitari i de salut mental, es poden veure excloses del SISCAT si l’avantprojecte de llei manté el seu redactat actual
Aquests dies està circulant
pel sector sanitari l’esborrany d’un avantprojecte de llei que aprofitant que
el “Pisuerga pasa por Valladolid”, a més d’establir unes fórmules de gestió que
permeten, sota determinades condicions, excloure als serveis sanitaris de la
contractació pública, de passada vol “arreglar” alguns aspectes de la
contractació dels serveis sanitaris que podrien modificar el model sanitari
català. Tot això arrenca a conseqüència de la transposició de dues directives europees que l’Estat espanyol ha permès que cada comunitat transposi en funció
de la seva pròpia realitat en allò que fa referència als serveis a les persones,
atès que la sanitat a Espanya està transferida a les comunitats.
De fet la transposició de la Directiva Europea sobre contractació pública havia de servir per evitar
que entitats amb afany de lucre, sense experiència acreditable, i sense
implantació en el territori, poguessin
ser adjudicataris de concursos d’àrees bàsiques de salut en l’àmbit de
l’assistència primària. El cas més clar era el que va succeir amb el CAP
l’Escala que va ser adjudicat a una empresa experta en serveis de neteja, i que
havia fet algunes coses em matèria de residències socials però amb una
expertesa nul·la en atenció primària de salut. Aquella adjudicació va ser
declarada nul·la i després de diferents anades i vingudes, el Parlament va acordar que no es tornés a concursar fins que no estigués resolta aquesta
transposició de la normativa europea.
L’avantprojecte
consolida les EBA, que han passat de ser considerades entitats que havien de reconvertir-se en cooperatives, a
entitats que la llei no només preserva sinó que a més potencia. En efecte, si avui
els metges del CAP de l’Escala
decideixen constituir-se en EBA, les possibilitats de ser contractats
directament pel CatSalut per prestar els serveis d’atenció primària a les
poblacions incloses en àrea bàsica de salut serien elevades. Si des de l‘any 96 quan es van crear les EBA fins avui, només n’existeixen 13, és probable que els
propers mesos aquesta xifra s’incrementi significativament.
Aquesta
consolidació de les EBA seria la cara positiva de la llei, que també té
malauradament una cara negativa molt més important per la pervivència del model
sanitari que no pas la cara positiva. Els aspectes negatius estarien
relacionats d’una banda en la modificació del SISCAT que comportaria que les
entitats mercantils amb afany de lucre al no ser considerades d’economia social
siguin excloses de la concertació, amb les conseqüències negatives que això pot
tenir en els sectors sociosanitari i de salut mental. En tot cas aquestes
entitats, si el CatSalut ho requereix podrien ser contractades d’acord al que
s’estableixi en un altre text legal que s’està tramitant en aquests moments al
Parlament (Llei de Contractació de Serveis a les Persones). És evident que aquest fet trenca absolutament
l’actual model sanitari català. Caldrà una defensa aferrissada i si aquestes
entitats no es volen veure expulsades del sistema sanitari públic de
Catalunya.
L’altre aspecte
negatiu vindria de la pèrdua d’autonomia de gestió en els cassos de “cooperació
institucional vertical” amb institucions considerades mitjans propis, que
rebran “ordres de realització obligatòria” i que per tant les deixa sense cap
poder decisori davant de la seva institució matriu. “O lo tomas... o lo
dejas...”. De retruc, una de les característiques diferenciadores del model
sanitari com és la separació de funcions també es veu greument afectada en
aquest avantprojecte de llei.
Estem doncs, davant
d’un avantprojecte que no aclareix suficientment quins són els requisits que
determinen que una organització pugui ser considerada d’economia social, i això
genera incerteses pel que fa a la inclusió dins d’aquest concepte de
fundacions, mutualitats de previsió social o ordres religioses tant arrelades
en el sistema sanitari català. Si que sembla clar que les entitats mercantils
amb ànim de lucre quedarien excloses del SISCAT.
L’avantprojecte de
llei conté un articulat que ha de seguir un recorregut llarg abans no sigui
definitivament aprovat en el Parlament de Catalunya. Tanmateix el fet que
signifiqui una ruptura tan clara del model sanitari actual fa pensar que tot i
que en la tramitació es puguin fer al·legacions i aportacions al text,
difícilment es podran preservar les característiques del model. El concepte de
col·laboració públic-privat que tan positiu ha resultat per la sanitat catalana
està seriosament amenaçat. Per altre banda, i
segons els diferents comentaris que circulen, sembla que aquesta reforma
legislativa està plantejada des de la posició política d’ERC, sense que l’altre
soci de la coalició de Junts pel Sí hagi estat ni tan sols consultat al
respecte. Amb quina majoria es compta per poder-la aprovar al Parlament? Amb
quins socis compta ERC per poder aprovar aquesta llei, encara que sigui en una
propera legislatura? Tot plegat una mica sospitós...
Estem davant d’un
canvi que tot i consolidar les EBA vol trencar un model que ha costat molts
anys construir, que té uns resultats excel·lents i en el que s’hi han invertit
molts recursos, i en contrapartida ningú pot assegurar que el nou model que es
vol configurar sigui més avantatjós que l’actual. Actuar així és realment
seriós? Cal canviar allò que funciona,
només per criteris sectaris i ideològics?
Si res es modifica,
els grans guanyadors d’aquesta reforma legislativa són sens dubte les EBA. Per
contra, el gran perdedor pot acabar sent el model sanitari català. Es vesteix
un sant, però se’n despulla a un altre molt més important i transcendent per la
vigència del model sanitari. (Para este viaje, no hacían falta alforjas...)
Tanmateix val a dir que en aquestes últimes hores s'han multiplicat els contactes amb l'objectiu de cercar un acord que encara que es produeixi, resta molta credibilitat a l'equip de govern del departament de Salut: les seves intencions són molt clares, i si no és avui, serà demà...
Tanmateix val a dir que en aquestes últimes hores s'han multiplicat els contactes amb l'objectiu de cercar un acord que encara que es produeixi, resta molta credibilitat a l'equip de govern del departament de Salut: les seves intencions són molt clares, i si no és avui, serà demà...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada