divendres, 10 de març del 2017

Moviments al departament de Salut


Pere Joan Cardona, nou president del consell d’administració de l’AQuAS


Sembla que a la LOSC li queden molts pocs anys de vigència: el conseller Comin anuncia la futura presentació d’una nova lleva Llei de Salut i Social de Catalunya.



El Dr. Pere Joan Cardona
Pere Joan Cardona és un metge i investigador biomèdic manresà i militant d’ERC. Quan Antoni Comin va ser nomenat conseller, es va comentar que hi havia una llista de 20 persones proposades per ERC a les que calia col·locar en algun càrrec de significació. Entre els integrants d’aquesta llista hi figurava el nom de Pere Joan Cardona, que havia de ser director general de Recerca i Innovació en Salut, però el Dr. Cardona no va acceptar el càrrec i va preferir continuar dedicat a la investigació a l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona. Després de la seva negativa, finalment es va nomenar director general al Dr. Antoni Andreu Périz.

Un any més tard d’aquell intent frustrat, el nom de Pere Joan Cardona torna a estar sobre la taula, ara per ocupar el càrrec de president del consell d’administració de l’AQuAS després que el càrrec hagi estat ocupat interinament per Pilar Magrinyà, un altre militant d’ERC, que al mateix temps és directora general de Planificació en Salut. La Dra. Magrinyà ha presidit (en funcions) el consell d’administració de l’AQuAS des que el Dr. Antoni Trilla va anunciar ja fa uns mesos que deixava el càrrec.

Amb aquest nomenament que sembla que ha estat una decisió presa pràcticament per sorpresa pel mateix Antoni Comin, es posa fi (de moment) a una mena de guerra interna que hi havia a Salut entre els que defensaven un AQuAS amb certa “independència” del departament de Salut, i els que intentaven que l’Agència i la direcció general de Recerca i Innovació en Salut tinguessin una relació més coordinada. Sembla que l’opció finalment triada per Comin estaria més a prop d’un plantejament a l’estil del NICE britànic, que és un ens independent del NHS i està finançat mitjançant un pressupost propi. Veurem com acaba tot plegat, i si els canvis acaben al nivell de la presidència de l’AQuAS o bé si tenen alguna derivació que afecti als comandaments immediatament inferiors.

A banda d’això el conseller Comin ha obert avui al Parlament el meló de la reforma de la LOSC, o millor dit, no de la reforma sinó de la substitució de la LOSC per una llei nova. El conseller Comin voldria que aquesta llei aconseguís el mateix consens polític que va assolir la LOSC a l’any 1991 quan va ser aprovada. Tanmateix a ningú se li escapa que avui en dia és inviable aconseguir un acord ampli al Parlament per aprovar una llei d’aquesta importància en l’àmbit de la salut. Segurament, si els partits polítics fossin capaços de signar un Pacte Nacional per la Salut, potser aquest pacte podria facilitar  un acord ampli per una nova llei.

De moment, i com que la cosa va per llarg, Comin ha explicat que ha encarregat a tres persones expertes i de prestigi reconegut, sengles estudis que serveixin de base per a partir d’ells endegar tots els debats que siguin necessaris entre els diferents actors que participaran en la discussió: polítics, agents dels sector sanitari, planificadors, etc. Aquestes persones triades pel conseller Comin són:

Miquel Vilardell, aqui se li ha encarregat l’avaluació de l’impacte del la LOSC durant la seva aplicació, analitzant com la llei ha resistit el pas dels seus quasi 26 anys de vigència, quins canvis s’han produït en la societat catalana des de la seva entrada en vigor, i quins són els àmbits que la llei de l’any 91 no regulava i en canvi ara caldria que en formessin part.

Vicenç Navarro, haurà de treballar sobre els determinants socials de la salut, i les polítiques públiques que cal aplicar amb l’objectiu de fer front a les desigualtats que incideixen en l’exercici del dret al a salut per part dels ciutadans

Manel Peiró al seu torn haurà de treballar com s’hauria d’estructurar, a tots els nivells,  la governança del sistema de salut a Catalunya i com millorar la transparència i el retiment de comptes a la ciutadania.


Certament una proposta ambiciosa i d’envergadura, però a la vegada molt delicada i que en els moments actuals sembla difícil que es pugui aconseguir amb un nivell de consens ampli. El sector no està tranquil,  hi ha ferides ofertes, algunes d’elles causades pel propi conseller Comin. Algunes decisions del conseller són vistes amb recel i l’ambient general no és precisament de pau i concòrdia. Obrir el meló en aquest escenari em sembla terriblement arriscat. Segurament seria intel·ligent intentar primer una certa pacificació del sector sanitari. Tot i així, aquesta llei va per llarg...


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada