Configurar un model sanitari que no compti amb el vist i
plau d’una gran majoria de ciutadans és un error que pagarà car el propi
sistema de salut.
El Pacte Nacional per la Salut era una bona eina per assolir un consens del que estem molt mancats i el sistema sanitari en paga les conseqüències
El conseller Comin justificant al Parlament la tria de Vicenç Navarro per analitzar les polítiques públiques en matèria de Salut |
Les èpoques de més progrés en el sector sanitari han
coincidit sempre amb mandats que han estat presidits pel consens a l'hora de
pactar les polítiques de salut. En aquest sentit probablement l'etapa del
conseller Trias ha estat una de les més fecundes pel que fa a la consolidació i
complementació del model sanitari
català. Els seus pactes bàsicament amb el PSC però també amb ERC, ICV i PP
varen comportar grans beneficis per la sanitat catalana.
Sense saber massa bé perquè, mica en mica la situació
s'ha anat deteriorant, i les polítiques de salut, lluny de continuar sent
matèria de consens, han començat a veure's trasbalsades pels interessos espuris
d'alguns, quan no dels propis partits polítics. El populisme més ferotge ha
desembarcat en el camp de la política i des d'aquest moment el consens ha estat
impossible. El primer afectat per aquesta manca de consens ha estat el propi
sector sanitari, desestabilitzat per polítics poc responsables, per dir-ho
suaument.
Els danys han estat considerables, i les constants
acusacions de corrupció, de privatització, de mercantilització del sistema, han
sembrat dubtes en la ciutadania i també en alguns professionals del sistema,
cremats per diferents raons, que han aprofitat la situació per, des de dins,
abonar les sospites que la política barroera ha creat fictíciament. I utilitzo
la paraula fictíciament perquè després la justícia s'ha anat encarregant de
posar les coses al seu lloc. Però el mal ja estava fet, i allò de
"calúmnia que algo queda", ha produït els seus efectes nocius en una
societat castigada per una crisi econòmica cruel, contra persones i
institucions injustament acusades.
Per intentar evitar que el sector arribés a esberlar-se
del tot, el conseller Ruiz va intentar refer aquell consens, estructurant el que
hauria tingut que ser el "Pacte Nacional per la Salut". Intent
lloable, que només la manca de voluntat política d'uns quants va impedir fer-ho
possible. Avui, el document de bases d’aquell pacte dorm, anestesiat, en algun calaix d'alguna taula del despatx d’algun polític en el Parlament de Catalunya. I és una
llàstima que això sigui així, per que la situació del sector pel que fa al
consens i a la pau política i social, no ha canviat gens.
Alba Vergés formulant la seva interpel·lació al conseller Comin al voltant de la nova Llei de Salut i Social de Catalunya |
Bé, una mica si que ha canviat, per que avui en dia la
manca d’entesa, està generada en ocasions per qui ostenten la màxima
representació del departament de Salut. Resulta evident, per aquells que
observen l'esdevenir dels fets en el sector sanitari, que el propi conseller
Comin s'ha ocupat repetidament de ferir
sensibilitats sobretot d’aquells que en el passat han tingut responsabilitats
polítiques en la consolidació del sistema sanitari. Ho va fer quan recent
estrenat en el càrrec va dir que protagonitzaria la "desprivatització més
gran de la história" insinuant, sense dir-ho obertament, que els seus
antecessors en el càrrec, l'havien privatitzat. Ho va continuar fent quan es va
referir a l'exconseller Ruiz com "un dels vostres" en referència a
tots els associats a UCH. També ho ha fet ara presentant l'avantprojecte de
llei que regula la concertació i de la que vol excloure sense cap consens amb
el sector a les organitzacions mercantils amb ànim de lucre, malgrat que la
votació en el si del Consell de Direcció del CatSalut resultés aclaparadora en
favor de la proposta del conseller. (No oblidem en aquest sentit, que els vots d’alguns
membres d’aquest consell van molt més dirigits al manteniment de les seves cadires i el seu estatus, que no pas a donar suport a les propostes que se’ls
hi fan. Amb altres paraules, alguns voten més pensant amb la seva nòmina que no pas amb la idoneïtat d’allò que tenen sobre la
taula).
És evident que aquest no és el camí per refer el consens
en el sector. En tot cas aquest és el camí per aconseguir la complicitat de les
marees i de la CUP i de Podem. Però no ens enganyem, l'aplaudiment d'aquests
col·lectius no representa, ni de bon tros, l'acceptació general de la
ciutadania de les polítiques sovint ideològiques endegades des del departament
de Salut.
En la mateixa línia de menyspreu al consens del sector,
cal situar-hi la última boutade del conseller Comin, manifestada recentment al
Parlament de Catalunya. Responent a una interpel·lació d'Alba Vergés al voltant
de com ha de ser el marc legislatiu de la sanitat catalana, el conseller Comin
va anunciar el començament dels treballs previs per desenvolupar una Llei de
Salut i Social de Catalunya. Per iniciar aquest treballs previs, Comin ha decidit fragmentar el sector sanitari en tres àrees, cada una d'elles dirigida per un
expert reconegut en el camp corresponent. A l'àmbit de la governança del
sistema hi situa a Manel Peiró, a l'àmbit més assistencial hi posa a Miquel
Vilardell, i a l'àmbit més de política sanitària hi situa a Vicens Navarro.
Les dues persones esmentades en primer lloc no aixequen
recel atès que el seu prestigi i el seu reconeixement social és molt
transversal. Per contra, en el cas del professor Navarro les coses no són ben
bé igual. El seu prestigi acadèmic no està en qüestió, però si que ho està la
seva inclinació política. Qui ha estat company de llista electoral de Dante
Fachin en les últimes eleccions al Parlament de Catalunya, inspirador de les polítiques econòmiques de “Podemos” o assessor del govern castrista de
Cuba, està automàticament desqualificat
per intervenir en l'avaluació d'un sistema que els mateixos “podemitas” han
intentat destruir. Aquesta tria feta pel conseller Comin és una vegada més una
agressió a una part de la societat catalana defensora d'un model en el que s'aprofitin
tots els recursos disponibles, i en els que l'únic criteri que serveixi per
definir qui forma part del sistema i qui no, sigui el de la qualitat de la
feina feta, i on altres consideracions de caràcter ideològic passin a ser
secundàries.
Vicenç Navarro, presentant junt a Pablo Iglesias el model econòmic que defensa el partit "podemita" |
I tot això passa amb un conseller que quan va prendre possessió
del càrrec va dir que "em van donar l'encàrrec de
reconstruir el consens polític i social en matèria de salut" Doncs menys
mal! Pel moment sembla que per consens el conseller entén rebre l’aplaudiment
de les marees populistes i els seus adlàters.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada