No és Superman, i per tant no dona abast a la feinada que li ha vingut a sobre.
Si elimina els components polítics del seu discurs d’avui, i recupera la visió del sistema sanitari que tenia abans, David Elvira seria un bon director del CatSalut.
David Elvira en una intervenció a l'IESE |
Fa ja un any que David Elvira va ser nomenat director del CatSalut. Un any difícil en el que
Elvira s’ha trobat amb un pressupost prorrogat que no li ha permès abordar el
gran repte que s’havia imposat quan va se nomenat: l’abordatge de les llistes
d’espera. Pendents de les informacions relatives al tall a 31 de desembre, i en funció de la situació existent a 30 de
juny, no sembla que la situació hagi millorat respecte a la de l’any anterior,
i és que amb el mateix pressupost el sentit comú dicta que els resultats han de
ser molt similars.
Però David Elvira
no ha hagut d’enfrontar-se només al problema de les llistes d’espera, sinó que
el seu dia a dia ha estat molt determinat pel seu paper de fer d’escuder d’un
conseller que desconeixent el sistema sanitari ha volgut demostrar que la
sanitat per a ell no tenia secrets, i òbviament aquest entossudiment del
conseller a voler aparentar, ha comportat moltes situacions compromeses que
David Elvira ha hagut de corregir. Aquesta afirmació no és gratuïta; el sector
segur que recorda els delicats moviments que alguns varen fer després de la
primera visita del conseller Comin a la Unió Catalana d’Hospitals per intentar
evitar una ruptura que apareixia per l’horitzó i que Elvira va contribuir a que
no és produís. Elvira també va haver de calmar al sector quan Comin,
desconeixent que els sectors sociosanitari
i de salut mental estaven majoritàriament en mans d’empreses privades
amb ànim de lucre, va anunciar que la desprivatització que ell volia dur a
terme afectaria també als àmbits de la salut mental i sociosanitari. Elvira va
tenir que sortir al pas de la inquietud generada, explicant que la
desprivatització només afectaria a l’atenció especialitzada. David Elvira també
ha contribuït a moderar el discurs agressiu del conseller i sent coneixedor que
la paraula desprivatització molestava molt al sector per conceptualment incorrecte,
l’ha convençut per que en lloc de parlar de desprivatitzar parli de “reforçar el
caràcter públic del sistema”.
Com es veu David
Elvira ha tingut que dedicar molts esforços i molt de temps a “modular” les
sortides de to del conseller Comin, i és evident que això li ha restat
dedicació a altres àmbits que de ben segur se n’han ressentit. Hi ha dues
situacions paradigmàtiques sobre aquest fet: després d’un any d’espera el
CatSalut encara no ha estat capaç de fer pública una normativa que reguli la
realització d’activitat privada en centres públics. Comin ha dit en alguna
ocasió que hi ha hospitals a Catalunya que si no fessin activitat privada,
posarien en risc la seva sostenibilitat, però tot i així, les contradiccions
internes d’Esquerra Republicana de Catalunya han impedit que el CatSalut hagi
desenvolupat una normativa que ho reguli.
David Elvira va arribar al departament de Salut, de la ma de la Consellera Marina Geli |
Un segon tema que
posa de manifest que David Elvira no ha tingut temps per a tot, és la situació
de l’ICS. Elvira en va voler assumir la presidència per assegurar que l’ICS
estaria sempre “alineat” amb les directrius emanades del CatSalut, i això
probablement ho ha aconseguit, però no per que ell en sigui president, sinó pel
fet que l’ICS ha caigut en un període dels més monòtons, immobilistes i
ineficients de la seva història. L’ICS és una enorme màquina que funciona sola,
moguda només per la seva pròpia inèrcia, que en aquests moments està alineada
efectivament amb el CatSalut, però que no té projecte, i sobretot està posant
en risc el seu futur degut a la ceguesa estratègica de qui el dirigeix.
Tanmateix parlarem amb més profunditat de l’ICS en un altre entrada al blog.
Per il·lustrar aquesta
ineficiència en la que ha caigut el CatSalut, hi ha encara un tercer element derivat de la pluriocupació
del seu titular, i és que segons sembla, hi ha encara empreses del SISCAT que no
han signat totes les clàusules de l’exercici 2016, amb els inconvenients que es
deriven d’aquesta situació que afecta a la tresoreria, que no permet tancar l’exercici econòmic amb
fiabilitat, que dificulta el tancament de l’auditoria de l’exercici i converteix
el pressupost del 2017 en una mera entelèquia. Ens perdem en discursos i no aportem
solucions al dia a dia de les organitzacions. El fet és que tal
com vaig dir ja fa molts mesos, David Elvira no és Superman, i tantes
responsabilitats, les formals, però també les sobrevingudes donant suport als
desastres que emanen de la conselleria, han comportat que Elvira ha perdut molt
de temps i no ha tingut més remei que distreure’s del seu full de ruta inicial.
Abans d’assumir el
càrrec de director del Servei Català de la Salut, David Elvira havia publicat diversos
escrits explicant com entenia ell el Sistema Nacional de Salut, entre ells un al diari “Avui”, en els que no es recollia cap necessitat de “reforçar el
caràcter públic del sistema sanitari català”. És més, ni es parlava de que el
model sanitari català era un sistema sanitari
públic, finançat públicament, amb una diversitat de proveïdors en la prestació dels
serveis als ciutadans, i tot d’una, només prendre possessió del seu càrrec, el
discurs de David Elvira comença a veure’s impregnant de condicionants polítics
que han distorsionat i molt, la seva feina.
Fora bo per a ell,
però també per la sanitat pública catalana, que David Elvira recuperés aquell
discurs dels seus inicis, despolititzat i coherent, de quan encara no sabia que
acabaria sent director del CatSalut. Aquell David Elvira era molt més convincent
que no pas ara. Tanmateix he de dir que sort té la sanitat catalana de tenir a
Elvira en aquests moments al front del CatSalut. El conseller Comin, sense el
seny d’Elvira, encara hauria causat molts més perjudicis al sistema sanitari dels
que ha causat...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada