Boi Ruiz:
"Quin sistema
sanitari europeu, és més transparent que el sistema sanitari català?"
"Les preocupacions
per millorar el nostre sistema sanitari, han de tenir una translació als
pressupostos"
"Cal una major
coordinació “per dalt” dels sectors sanitari i social"
(...Continua de
l’entrada anterior)
A Marina Geli la va
substituir al front del departament de Salut, Boi Ruiz. Abans d’explicar la
intervenció del Dr. Ruiz, voldria fer un comentari al voltant de la seva
figura. Boi Ruiz ha estat el conseller de Salut que pitjor ho ha passat al
departament. La resta de consellers sempre s’han queixat amb raó de l’exigüitat
dels pressupostos que se’ls assignaven cada any, però cap d’ells ha hagut de
patir una reducció molt important del pressupost. Si Xavier Trias considerava
que el pressupost de Salut era “el residu dels residus” Boi Ruiz es va trobar
amb un pressupost per sota fins i tot d’aquest qualificatiu. El pressupost que li va tocar gestionar a Boi Ruiz era un pressupost de misèria,
inferior al d’anys anteriors, i tot i això, malgrat la incomprensió de la que
va ser objecte, va assumir aquesta responsabilitat, preservant la qualitat assistencial d’un
dels millors sistemes sanitaris d’Europa. Cap altre conseller del Salut, havia disposat d'un pressupost inferior al del seu antecessor. Val a dir que aquest pressupost de misèria, venia imposat per les retallades del ministre Montoro, però per les perversitats del món que vivim semblava que els culpables eren el president Mas i el conseller Ruiz. Per això, per les injustes crítiques
de caràcter populista i de baixa qualitat democràtica i política que se li van dirigir des de tots els racons de l’arc parlamentari,
vull fer un reconeixement públic de l'aportació del conseller Ruiz, i de l’equip que el va
acompanyar al llarg dels 5 anys que ha estat al front del departament. Quan vaig sentir que una part de l’auditori aplaudia alguna de les
seves intervencions vaig pensar...mira, hi ha gent que malgrat tot, reconeix
els seus mèrits.
Intervenció de Boi
Ruiz:
L’exconseller Ruiz va començar la seva intervenció fent un anàlisi de la bondat del sistema
sanitari català, atès que respon a allò que els ciutadans poden esperar d’un
sistema nacional de salut:
- Que m’atenguin bé,
- Que m’atenguin el més a prop possible de casa,
- Que m’atenguin el més ràpidament possible,
- I que aquesta atenció no em posi en una situació econòmica de dificultat.
I aquestes
premisses, la prestació sanitària del CatSalut les compleix perfectament.
Boi Ruiz va continuar dient que el model es fruit d’una història que ve de lluny. Va
intentar configurar-lo a Mancomunitat de Catalunya, després es va intentar de
nou en l’època de la República i finalment després de tots aquests intents s’ha
pogut acabar fent. En la seva intervenció, l’exconseller Ruiz va voler sortir
al pas d’aquells que reclamen més transparència al sistema, i sense negar que
la transparència és una obligació ètica de l’administració vers els ciutadans,
es va preguntar quin sistema sanitari europeu és més transparent que el sistema
sanitari català.
Ruiz va aprofitar,
per defensar allò que ell havia intentat fer des de la conselleria: incorporar
les polítiques de salut a les polítiques del govern. També, com la majoria
d’exconsellers, va reclamar millores en el finançament i va dir una frase molt
significativa, i ben entenedora per aquells que la vulguin entendre: “les
preocupacions per millorar el sistema sanitari públic català, han de tenir una
translació als pressupostos” en una clara al·lusió al fet que tots els
discursos i promeses que s’han fet aquesta any ben pocs es veuen reflectits en
l’avantprojecte de pressupostos que s’ha donat a conèixer fins avui.
Sobre el futur va
demanar respostes per allò que preocupa a la gent, i no tant el que interessa
als polítics, i en aquest sentit va mostrar la seva preocupació per les garanties d’accessibilitat. També va reclamar una major coordinació “per dalt”
dels sectors social i sanitari, i va denunciar que des de dalt “som incapaços
de coordinar les solucions que en aporten el de baix”, en clara referència a
que cal escoltar més al sector i als que estan al peu del canó, al bell mig
dels problemes. Segur que ells poden suggerir bones solucions als problemes que
detecten en el seu dia a dia.
(Continuarà...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada