Un departament de Salut sense un projecte clar per la sanitat catalana, cedeix a les pressions de la CUP.
Els lleidatans són els grans perdedors d’aquesta desgraciada historia
Va ser a finals del mes de febrer de 2014,
quan el govern de la Generalitat va encarregar al CatSalut un estudi per la
creació d’un consorci sanitari a Lleida que aglutinés en una sola entitat
pública, els recursos sanitaris públics d’una bona part de les comarques
lleidatanes. Es tractava de crear un consorci públic que incorporés l’atenció
primària gestionada per l’ICS, l’Hospital Arnau de Vilanova gestionat també per
l’ICS, els hospitals de Tremp i Santa Maria de Lleida gestionats per GSS
(empresa pública de gestió de serveis sanitaris), algun centre d’atenció
primària gestionat per la mateixa empresa pública, i l’Institut de Recerca
Biomèdica lleidatà.
El conseller Comin envia al consorci sanitari de Lleida a la "paperera de la història" |
Des del primer dia de l’anunci de creació del
consorci les protestes contra el que s’anomenava “privatització de la sanitat”
a Lleida es van anar generalitzant, sent assumides a més de pels antisistema
locals per els sindicats i determinats partits polítics, algun dels quals està
avui en dia en el govern de la Generalitat. Mica en mica es va anar generant
una dinàmica de rebuig a un projecte que
només hauria portat beneficis a la salut dels lleidatans atès que hauria
permès fer més eficient l’ús dels diners destinats a Lleida, i aquesta major
eficiència s’hauria traduït en una major qualitat assistencial i una cartera de
serveis més àmplia pels ciutadans de Ponent, que haurien vist reduir els
trasllats a Barcelona per atendre determinaties patologies.
Des de llavors ençà, el projecte havia quedat
com somort, adormit si es vol, esperant que la conjuntura política que està
vivint el país es normalitzés permetent que el seny fes novament acte de
presència en els decisions públiques. Aquesta situació d’hibernació, havia
superat fins i tot el complicat tràngol de la investidura del nou president de
la Generalitat. Els cupaires havien acceptat investir Puigdemont a canvi de la
retirada d’Artur Mas (enviant-lo a la paperera de la història segons la CUP) i
de garantir l’estabilitat del govern al Parlament, acceptant que el projecte de
consorci sanitari a Lleida, quedés com a això: un projecte. Finalment aquest
estat letàrgic s’ha vist alterat aquesta setmana passada quan el nou conseller de Salut en una visita a l’Hospital Arnau de Vilanova lleidatà ha anunciat que
el projecte de creació d’un nou consorci a Lleida quedava definitivament
enterrat.
Anul·lar la creació d’aquest consorci
significa no tenir projecte territorial per part del conseller de Salut. És
sabut que el model sanitari català té moltes virtuts i entre elles la
proximitat que és una qualitat molt valorada pels ciutadans. Tenir un hospital a 50Km., com a molt lluny és certament
un privilegi. Accedir a un sistema d’una alta qualitat assistencial és una
garantia per la ciutadania. Comptar amb professionals de primer nivell dona
tranquil·litat als usuaris del sistema. Tanmateix el model sanitari català té
un dèficit important pel que fa a la governança del sistema en el territori. El
govern tripartit havia assajat amb els governs territorials del sistema, tot i
que el model no s’ha consolidat. El que està clar és que cal un model de
governança en el territori que no passa per les delegacions territorials del
departament de Salut, sinó que calen sistemes organitzatius basats en el
compromís amb el territori i els seus interessos. Els consorcis públics
territorials, que integrin tota l’assistència pública d’un territori, podrien
ser una bona solució, si els polítics entenguessin que això no és privatitzar,
ni és corrupció, ni significa tampoc beneficiar els interessos de la privada.
Però el que és realment important és tenir un
projecte, saber a on vols conduir la sanitat del país, defensar un model
raonable que com a mínim permeti salvar les qualitats del model actual. El que
no pot ser és que un conseller i un govern es dediquin a desmuntar el que s’ha
fet, sense oferir res millor a canvi. Això equival a no tenir projecte, i a deixar
meridianament clar que no es sap on es
vol anar. Dona la impressió que l’únic que es pretén es acontentar a uns socis
al Parlament, posant en risc al sistema sanitari, a canvi d’un vot favorable a
un pressupost que pel que fa a sanitat tampoc és un pressupost per tocar
campanes; una frivolitat molt en la línia de l’actual conseller de Salut.
Si no saps on vols anar, no trobaràs cap camí
que t’hi porti...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada