(…Continua de l’entrada anterior)
El conseller Comin va dedicar una part de la intervenció a recordar als presents que ell és professor d’ESADE en excedència, palesant la seva gran satisfacció i comoditat per impartir aquesta conferència a “casa”
“El model sanitari públic català és un model d’èxit perquè així ho expliciten els seus indicadors en salut”
Tot seguit
va ser el torn del conseller Comin, que estava molt ben arropat amb una primera
fila integrada per anteriors consellers de Salut, com Marina Geli, Xavier Pomés
o Eduard Rius; faltava Boi Ruiz que havia excusat la seva presència a l’acte.
També hi havien diputats d’Esquerra Republicana, però cap de Convergència, fet
que va ser molt finament detectat per Xavier Trias, que en la presentació del
conseller, va dir que Antoni Comin era el seu conseller perquè era un home de Junts pel Sí i per això havia acceptat fer-ne la presentació, en una sibila·lina al·lusió a l’absència de diputats de Convergència a la primera fila on una
somrient Alba Vergés aplaudia totes les ocurrències del conseller Comin. Dona tota la sensación que, si més no pel que fa a sanitat, a Junts del Sí estan més separats que no pas junts. Tancava aquesta primera fila la mare del conseller.
Després
dels agraïments de rigor, i de les referències a la seva situació de professor en excedència d’ESDAE, el conseller va començar dient que havien passat quatre
mesos i mig des del seu nomenament, aproximadament l’equador de l’equador de la
legislatura, que equival a un 25% de la mateixa, i que per tant era un bon
moment per abordar la situació dels diferents debats que s’han generat en
aquest curt període.
Va citar
els tres elements que en la seva opinió han influït en la situació actual de la
sanitat a Catalunya, tals com la pressió demogràfica i tot el que se’n deriva,
la sostenibilitat financera del sistema, i les desigualtats en salut que s’han
produït conseqüència d’una crisi duríssima. En funció de tot això, era urgent
aclarir la situació del model sanitari, i en particular la part pública del
nostre sistema sanitari.
Va
continuar explicant que el model sanitari català ve d’una llarga història de
més de cent anys, en el que la societat civil ha jugat un paper clau com a
constructora del sistema sanitari públic a través de les nombroses aportacions
que hi ha fet i entre elles la del mutualisme, o la de la industria farmacèutica, o les
aportacions que molts grans metges catalans han fet per l’avenç científic de la
nostra sanitat, etc.
Va definir
el sistema sanitari públic com un model:
- D’accés universal
- Amb provisió pública dels serveis sanitaris
- Finançat per la via dels impostos
- I amb una diversitat de proveïdors
El
conseller va explicar que quan parlem de diversitat ho fem en relació a la
titularitat de les entitats proveïdores, és a dir de la naturalesa jurídica de
les mateixes. Antoni Comin va dir que el sector sanitari de titularitat pública
està constituït per:
- Empresa pública amb personal estatutari (ICS) sotmesa en teoria al dret privat però en la pràctica al dret administratiu
- Empreses públiques del CatSalut amb personal laboral sotmeses en teoria al dret privat però en la pràctica al dret administratiu
- Consorcis Públics amb personal laboral i titularitat compartida sotmesos en teoria al dret privat però en la pràctica al dret administratiu
El nostre model és un model d’èxit atesos els seus resultats en salut i comparats amb la
despesa per càpita per obtenir-los són molt bons. En la base d’aquest èxit hi
ha el triangle Assistència/Docència/Recerca que combinats en les dosis
adequades acaba produint un resultats excel·lents a l’alçada dels resultats que
obtenen els països escandinaus consumint però molts més recursos econòmics que
nosaltres. Hem obtingut els seus
resultats gastant molts menys diners, i per això, per veure com ho fem, els
escandinaus ens venen a veure per conèixer en detall el funcionament del nostre
sistema sanitari públic, que com el d’ells treu profit de la diversitat de
proveïdors.
(Continuará...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada