Massa temps emprat per donar explicacions que no convencen sobre el 2,6% de la l’activitat hospitalària...
...I molt poc temps per parlar dels problemes reals del dia a dia, que són els que preocupen als professionals; tot plegat evidencia que no hi ha projecte.
(...Continua de l’entrada
anterior)
El primer que voldria fer és justificar el títol d’aquesta sèrie
d’entrades al blog en les que he pretès explicar el contingut del discurs del
conseller Comin. He parlat d’avorriment, perquè en realitat, res del que va dir
el conseller es pot considerar novetat. D’una banda les característiques del
model sanitari públic català les coneixem de fa temps. I de l’altre perquè la
majoria de coses que ens va explicar ja les havíem sentit. Bé al Parlament, bé
en alguna de les moltes compareixences als mitjans que tan ha prodigat aquests
últims cinc mesos i mig. De fet crec que una majoria dels assistents a la
conferència coneixien el model sanitari públic català tant o més que el propi conseller atès que fa molts anys
que hi treballen. Per tant res de nou en el seu parlament, avorriment total
agreujat pels intents del conseller de voler donar un cert to acadèmic al seu
discurs. I per aquets to acadèmic, per aquest intent de teoritzar al voltant
del model sanitari, i per l’escenari escollit (ESADE) el “cum laude” hi esqueia
d’una manera molt evident.
Vull afegir també que quan algú vol fer una conferència com aquesta és
que té alguna cosa interessant a dir. El que va fer el conseller en la seva conferència és donar explicaciones d'alguns dels errors comesos des que va accedir al càrrec, intentant trobar
justificacions i obviant molts dels problemes que la sanitat pública catalana
té plantejats: la Innovació, la despesa creixent i insostenible de la farmàcia
hospitalària de dispensació ambulatòria que en poc més de 10 anys s’ha
incrementat quasi 450 milions d’€ arribant l’any passat fins als 700 milions d’€,
la retribució dels professionals, les llistes d’espera, la politització i el
populisme instal·lat a la sanitat catalana, el pacte nacional per la Salut o
l’obsolescència de molts equipaments tècnics, entre molts altres problemes. Què
pensa fer el conseller per resoldre totes aquestes situacions? I què dir de
l’envelliment de la població, o de l’estat de la salut mental, i la integració
sociosanitària?. En lloc d’avançar pel camí de donar respostes als problemes,
ens vàrem trobar a un conseller disposat a crear més problemes si seguim el
camí que ell ens proposa. El conseller Comin va perdre una magnífica ocasió per
parlar dels problemes reals que afecten al sistema sanitari públic del nostre
país.
El conseller va centrar bona part de la seva conferència a intentar
donar explicacions al voltant de la decisió presa d’expulsar del SISCAT a dos
centres del Vallès Occidental. És a dir, una part important del discurs va
estar dedicada a intentar donar explicacions sobre el 2,6% del total d’activitat
hospitalària pública, i va deixar d’aportar solucions a tot allò que concentra
l’altre 97,4% de l’activitat hospitalària. No sembla que hi hagi cap
proporcionalitat, ni sembla raonable, a no ser que tinguis molt mala consciència i sentis necessitat de justificar
les decisions preses.
Sobre els principis de priorització de la distribució dels recursos
públics que el conseller va explicar, ell basa el seu punt de vista en unainterpretació de l’article 5 de la LOSC. Perquè no dona un cop d’ull a
l’article 2.1 del decret de creació del SISCAT? Hi trobarà alguna petita
diferència atès que el decret del SISCAT no fa cap diferència entre les
empreses amb o sense afany de lucre. És dirà que la LOSC és una llei, i el
SISCAT va veure la llum mitjançant un decret, i és cert, però també és cert que
la LOSC es va elaborar a l’any 90, que molta gent en reclama la seva
actualització, i el seu contingut s’adaptava molt bé a la realitat d’aquell
moment, mentre que el decret del SISCAT és de l’any 2010 i s’adaptava també
molt bé a la realitat del moment que per cert és molt més proper a nosaltres en
el temps que no pas la LOSC.
Això és el que diu l’article 2 del decret de creació del SISCAT:
Article 2
Configuració del SISCAT
2.1 Configuren el SISCAT els centres, serveis i establiments sanitaris
següents:
a) Els gestionats per l'Institut Català de la Salut.
b) Els gestionats per les entitats de naturalesa o titularitat pública
que, de conformitat amb els requisits que estableix l'article 24.6 de la Llei
30/2007, de 30 d'octubre, de contractes del sector públic, tinguin la
consideració de mitjans propis de l'Administració de la Generalitat de
Catalunya i ens que en depenen.
c) Els gestionats per entitats de naturalesa o titularitat pública
diferents de les incloses en la lletra b).
d) Els de titularitat privada els serveis dels quals siguin necessaris
per implementar les previsions del Pla de salut de Catalunya i així ho
sol·licitin.
(Continuarà...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada