Un pas endavant en la racionalització de la prestació sanitària a Lleida, i un assaig per la divisió futura de l’ICS en empreses públiques de caràcter territorial
Els centres del SISCAT que no són de titularitat pública, mereixen la mateixa ampara que els que ho són; sense favoritismes. I el CatSalut de Lleida ho ha de garantir
Aquest acord del Govern de la Generalitat que s’ha pres aquesta setmana porta molts anys agafant forma a
Lleida. Les primeres actuacions encaminades a aquest final són dels anys 92/93
quan es fa la transferència de l’Hospital Provincial de Santa Maria que era
propietat de la Diputació de Lleida. Aquest Hospital tenia en aquelles èpoques
un compte d’explotació molt deficitari i per pal·liar aquest fet es comença a
estudiar de quina manera es podria traspassar activitat a aquest centre per
intentar millorar el seu compte d’explotació. És quan es divideix la ciutat de
Lleida en dos sectors, un dels quals queda assignat a l’Hospital Santa Maria.
El pas següent en aquesta
direcció es dona als any 97/98 quan es tanca el laboratori de l’Hospital Santa Maria i s’integra al de
l’Arnau de Vilanova, mitjançant un acord que permet la integració funcional del
personal al nou laboratori resultant de la fusió. El laboratori del Arnau
presta els seus serveis al dos hospitals. A l’any 2000 es produeix el tancament
del laboratori del CAP Prat de la Riba, que era el laboratori de l’assistència
primària de l’ICS. Com en el cas anterior es trasllada a l’Arnau. El laboratori
resultant d’aquesta acció dona serveis als dos hospitals i a tota l’assistència
primària. Aquestes integracions comporten un cert “soroll” sindical a la
sanitat lleidatana.
A l’any 2001, Ramon Pau Pla
llavors gerent de l’Arnau, encarrega a la consultoria de Carles Ahicart el Pla
director de l’Arnau i el Pla funcional d’urgències, que contempla la
complementarietat dels dos hospitals per evitar duplicitats. És a l’any 2005 i
a petició de la Regió Sanitària de Lleida quan la consultoria de Moreu i
Associats rep l’encàrrec d’estudiar una aliança estratègica entre els hospitals
Arnau de Vilanova i Santa Maria. El document molt ampli senyala dos fites
importants per aconseguir-ho: una direcció única pels dos centres, amb un
organigrama únic, i fer atenció i reforçar la “gestió del canvi. El document
també proposa avançar cap a la constitució d’un consorci, sempre que
l’estructura jurídica de l’ICS ho faci possible.
A l’any 2006 es signa un acord de
col·laboració i es comença a intercanviar especialistes entre amdós centres.
Aquest acord es ratifica al 2009 amb Gerard Ferrer com a gerent territorial de
l’ICS, i els dos hospitals comencen a compartir guàrdies tot i que
centralitzades a l’Arnau. Finalment als anys 2011/2012 es produeix la
integració de l’Hospital del Pallars (Tremp)
a Gestió de Serveis Sanitaris (titular de l’Hospital Sta. Maria), fet
que acaba de estructurar el que avui és l’embrió d’aquest futur consorci que
també inclou l’assistència primària de les comarques de Ponent. D’aquesta
estructura que es crearà en queda exclosa la sanitat de l’Aràn ateses les seves
peculiaritats
Val a dir que el plantejament és
positiu, i més després que s’ha canviat el projecte inicial, en el que es
preveia només la integració dels hospitals. Ara s’hi inclou la primària i tenir
una visió conjunta d’assistència primària i assistència hospitalària serà
necessàriament bo per l’assistència sanitària a les comarques de Lleida i pels
seus ciutadans.
Gerard Ferrer va ser gerent territorial de l'ICS en una fase de la gestació de la idea |
L'acord que ara ha pres el Govern consisteix a encarregar al CatSalut “proposar
en un termini inferior a 6 mesos el projecte d’unificar sota la titularitat
d’un únic ens jurídic, de naturalesa pública, propi i independent, tots els
dispositius assistencials gestionats per les entitats proveïdores del sector
públic vinculades al Departament de Salut en l’àmbit de la Regió Sanitària (RS)
Lleida: Institut Català de la Salut (ICS) i Gestió de Serveis Sanitaris (GSS),
amb la participació de l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRB)”. L’objectiu d’aquest futur consorci és: simplificar la gestió i potenciar economies
d’escala, millorar la coordinació entre els diferents nivells assistencials, en
benefici d’una atenció més integral i integrada a les persones millorant el
nivell de resolució dels problemes de salut en el territori.
La creació d’aquest futur consorci és una mena de prova pilot per una
futura compartimentació de l’ICS en el territori, a través de consorcis de
gestió que cobreixin el territori català, aprofitant l’actual estructura territorial de l’ICS en gerències territorials. Ara caldrà avaluar
el seu funcionament per veure si la nova estructura té més avantatges que
l’anterior, tot i que és fàcil aventurar que si, si les coses es fan mínimament
bé. I Carles Constante i Pere Soley són garantia de fer-les amb sentit comú.
L'Hospital de Tremp també s'integrarà al nou consorci |
Algunes observacions: La primera de tipus general. Consorcis vol dir
òrgans de govern. Insisteixo amb un prec a les autoritats sanitàries: no ens
posin polítics en els òrgans de govern dels consorcis; els polítics tenen
altres funcions prou importants a fer. I el mateix val respecte al
funcionariat; escalfar cadires dels consells de govern no és l’objectiu. Com
els polítics tenen també funcions importants a complir.
L’altre observació que vull fer és relativa als jocs de paraules. Han
batejat “acords interns” com “aliances estratègiques”.
Resulta complicat parlar d’aliances estratègiques quan els centres implicats
són de titularitat pública, fan les mateixes feines, comparteixen alguns
directius i tenen a les mateixes institucions en els consells de govern
respectius. Ho han batejat així per
poder evitar acusacions de “prestamisme laboral” quan han enviat personal d’una
estructura a una altre, atès que sota la figura d’una aliança estratègica és
possible fer-ho. Com es pot batejar “d’aliança estratègica” a dues divisions de
la mateixa empresa? (ICS primària i ICS Hospital)
Un altre fet que em preocupa del CatSalut lleidatà és el “yo me lo guiso,
yo me lo como”. Fa poc han fet signar a tots els proveïdors del territori un
document en el que aquests accepten si o si que tots els malalts subaguts de
les comarques de Lleida siguin atesos en una unitat de subaguts de l’Hospital
Santa Maria. I els demés proveïdors del territori? De moment s'estan prenent decisions que només afavoreixen als integrants
d’aquesta mal dita “aliança estratègica”
que ara es vol que sigui un consorci. Fem-ho bé si us plau; Tinguem
visió de SISCAT, no una visió partidista de nosaltres i els altres. El CatSalut l’integren tot els proveïdors del territori,
no només aquells de titularitat pública, i tenim l’obligació ètica de ser
eficients en la presa de decisions, vol dir que les coses s’han de fer on sigui
més eficient fer-les i on es causin les mínimes molèsties als malalts. Estem
gestionant els diners que els ciutadans aporten a través dels seus impostos.
L’obligació dels gestors del Servei Català de la Salut és garantir que aquests
recursos s’utilitzen d’una manera eficient, i no per afavorir a uns en
detriment d’altres, ni tan sols amb l'excusa d'equilibrar comptes d'explotació. I això val per Lleida i per tot arreu.
L'Hospital de Santa Maria, també formarà part del nou consorci sanitari |
Benvingut sigui aquest nou consorci, i molt d’encert en la seva concepció i
estructuració.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada