La responsabilitat de que això sigui així, està en els òrgans de govern de les institucions, polititzades i funcionarials i molt poc professionals.
Hi ha masses membres de consells de govern d’institucions sanitàries, que només escalfen les cadires, sense cap mena d’aportació de valor, i això empobreix la sanitat.
L’altre dia mentre escrivia el post sobre la neteja que s’ha produït en el primer nivell de l’organigrama de l’ICS, em vaig adonar que
algun dels nous nomenaments provenia de
càrrecs d’adjunts a alguna direcció. En concret, la Sra. Sara Manjon que a la
Gerència territorial Metropolitana Nord era directora adjunta de recursos humans, ara serà la nova responsable
de recursos humans de l’ICS, estan a nivell d’organigrama per sobre del seu
anterior cap de la que ella era adjunta. Un altre que també era adjunt a una direcció (econòmica) era el Sr. Josep
Maria Giménez, tot i que aquest prové de l’àmbit privat.
El Sr. Pere Montserrat gerent territorial de l'ICS a les comarques de Tarragona necessita un adjunt per explorar sinèrgies!!! |
Mentre anava repassant tots aquests currículums em venia a
la memòria una disposició de la Generalitat de juny de 2013, per la que
s’eliminaven tots els càrrecs de conseller delegat a empreses públiques i
consorcis en l’àmbit de la sanitat, entre altres mesures de contenció de la despesa, i que
s’havien “posat de moda” en l’època del tripartit per donar feina a “compromisos”
en la majoria dels cassos polítics. Era aquesta una mesura assenyada, atès que
en els organigrames dels centres sanitaris, aquest càrrec no hi té cap mena de
sentit.
Lligant aquests dos fets, em vaig adonar que s’havia
eliminat la figura del conseller delegat, però en canvi havien proliferat els
càrrecs d’adjunts a direccions, que no sona tan “important” com conseller delegat, però en canvi permet cobrar
una nòmina als afectats, i continuar donant sortida als compromisos polítics
dels que manen a les institucions. Si es cerca en els organigrames dels centres
sanitaris no és fàcil poder-ho assegurar, atès que els càrrecs d’adjunt de
direcció, en l'organigrama no apareixen, però en la realitat hi són com és el
cas de la Sra. Manjon a la Gerència territorial Metropolitana Nord.
La situació s’agreuja quan la setmana passada, ICV de Tarragona denuncia que el nou gerent de l’ICS a les comarques tarragonines
pretén també crear un nou càrrec de l’organigrama en aquest cas d’adjunt a la gerència. Segons ICV es tracta d’un
càrrec amb competències poc clares, i les seves funcions seran les “d’explorar les sinèrgies i les possibles aliances entre els
proveïdors sanitaris de Tarragona”. Certament ICV té raó quan parla
de funcions o competències poc clares. A qui se li pot ocórrer crear un lloc de
treball “d’adjunt
a gerència” per assignar-li aquestes funcions!
Als consells d'administració si va per aportar valor, coneixement i senti comú... |
Això demostra el poc rigor amb que està funcionant avui en
dia determinats aspectes de la gestió sanitària en alguns llocs, en mans de
persones que actuen sota contínues contradiccions. La pregunta és, som s’ho
farà aquest gerent per pagar a aquest nou càrrec si té el pressupost congelat?
Només té un camí retallant d’algun lloc.
El problema tanmateix està a un altre nivell. Com és que
aquest senyor podrà prendre aquesta decisió? Doncs per que algú li permet. Aquí
està el problema. El problema doncs rau en els consells de govern o
d’administració d’empreses públiques i consorcis, començant pel del propi ICS.
Algú ha analitzat el perfil i els mèrits professionals dels membres del consell
d’administració de l’ICS? Com denuncia l’amic Josep Maria Via, la majoria són
funcionaris, i pocs són els que poden acreditar algun coneixement o experiència
en el mon empresarial, quan les decisions que allà es prenen són del tot
decisions empresarials.
Aquesta situació que es dona a l’ICS es reprodueix
mimèticament a les empreses públiques i consorcis amb una única excepció al consorci del Parc de Salut Mar on
s’hi barregen alguns funcionaris de l’Ajuntament de Barcelona amb persones de
reconegut prestigi en la societat civil barcelonina.
Aquest fet, és un dels principals elements diferenciadors
entre les institucions de titularitat pública i les de titularitat privada.
Entre aquestes últimes posaré d’exemple la Mútua de Terrassa, amb una junta
directiva integrada exclusivament per empresaris terrassencs, que prenen
decisions amb visió empresarial; no hi ha ni un sol polític i tampoc hi ha ni
un sol funcionari. Els directius de la Mútua no tenen més que seguir les
directrius que emanen de la junta i aportar la seva professionalitat, i el
resultat és evident: a l’excel·lència
professional s’hi afegeix l’excel·lència assistencial com ho prova el fet que
aquest any passat han copat els premis TOP 20 que atorga anualment IASIST.
…tot i que molts hi va a escalfar la cadira |
Estaria bé que la Generalitat no limiti les mesures de
contenció de la despesa a l’eliminació dels càrrecs de conseller delegat, i que
intenti dotar de visió empresarial a uns consells rectors en mans de
funcionaris i també de polítics. També seria molt necessari, eliminar polítics
de la gestió. Avui en dia gestionar és cada dia més complicat, i calen criteris
exclusivament professionals per fer-ho amb garanties
Felicitats per l`anàlisi. Aquests adjunts són interins acabats d`arribar, que aparenten fer feina , fan i desfan, no fan ni deixen fer i que s`envolten de mes interins que els aplaudeixen No cal que els substitueixin, no es notarà, al contrari la feina fluirà sense entrebancs. Sempre es pot anar a pitjor, i és el que es despren de la decisió.
ResponEliminaL`ICS, com el Titànic ha xocat amb l`iceberc. El final és conegut.
Home, a mi (seguint el teu simil) m'agradaria evitar el xoc amb l'iceberg; és per això que aviso, i faig aquests comentaris. El que està clar és que el camí que portem en alguns aspectes caldria canviar la direcció. Sentit comú, eficiència, despolitització, professionalitat, lideratge, etc., serien les bruixoles que ens haurien de guiar, substituint al nepotisme, politització, conflictes d'interessos, disbauxa, campi qui pugui, que hi ha en alguns cassos (tampoc en tots). Gràcies per seguir el blog
EliminaFelicitats per la teva habitual lucidesa Ricard. Tot i aer una prèdica en el desert, cal seguir insistint en la idea de que no bi hauria d'haver ni un sol polítin, ni un sol funcionari en els òrgans de govern de les EPIC's. Malauradament i segueixen sent mentre la maquinaria administrativa continua creant càrregs innecessaris. Enfí.....!!
ResponEliminaJosep Maria, a vegades tinc la impressió que tornem una vegada i un altre a repetir els errors…no aprenem del passat: ni del que té de bo, ni del que té de dolent. Sembla com si qualsevol nou responsable vulgui seguir el seu propi proposit, sense analitzar si és bo, si és adequat, si ja ho han provat d'altres i ha anat malament, si convé en aquell moment fer segons què…en fi…crec que hi ha un excés de "saviesa" en segons qui. Gràcies pels teus elogis..a vegades l'encerto…i avegades no… és la vida..!
Elimina