Compareixença del Conseller Boi Ruiz: presentació del balanç a 30 de juny de l’Atenció Primària i Comunitària.
Escrit per Dr. Toni Iruela
Metge de Família. EBA Vallcarca SLP.
@airuelal
El passat dijous 17 d’octubre el Conseller Boi Ruiz
va comparèixer a la Comissió de Salut del Parlament de Catalunya per fer balanç del període Gener-Juny 2013.
És un bon costum democràtic, el retre comptes
(l’accountability anglosaxó). La informació presentada pel Conseller va ser
realment exhaustiva tot i que els parlamentaris es van queixar que no van tenir
prou temps per estudiar-la, ja que aquesta va ser lliurada unes hores abans de
la compareixença. El Conseller es va comprometre a que aquest aspecte milloraria en el futur.
Els mitjans de comunicació generals van donar
informació de la mateixa i com és habitual es van centrar en aspectes com
l’augment de les llistes d’espera, així com en la compareixença del Dr.
Padrosa, director del CatSalut, que acompanyava al Conseller i va poder
explicar-se sobre la seva relació amb Fisiogestión i una presumpta
incompatibilitat.
L’objectiu d’aquest post és comentar els principals aspectes tractats en relació a l’atenció primària i comunitària. Es van destacar en la seva presentació els aspectes
següents:
1.- El Pla de Seguretat dels Pacients
Accions per la millora de la Seguretat
dels pacients a tots els equips d’atenció primària i hospitals de Catalunya:
- Implantació de les Unitats Funcionals de Gestió de la Seguretat dels Pacients als Equips d’Atenció Primària (369) i Hospitals d’aguts de la xarxa pública de Catalunya (69)
- Implantació d’un sistema de gestió de les notificacions d’incidents / esdeveniments adversos a tots els centres participants al projecte
- Execució del Pla integral de formació en seguretat de pacients per als professionals sanitaris i pacients
2.- Visites
El 54% de les visites d’un EAP
les fa un metge/ssa d’atenció primària i el 33% professional d’infermeria.
El 97,6% de totes les visites es
fan entre les 8h i les 20h. (61,1% són programades) i, d’aquestes el 59,8 %es
fan entre les 9 i les 14 hores.
3.- Motius de
consulta en Atenció pediàtrica
Els 15 motius de consulta més
freqüents en els menors de 15 anys representen el 42,7% de tots els motius. El
primer motiu de consulta està relacionat amb el programa del nen sa, seguit per
malalties com l’asma, les bronquitis agudes i les infeccions víriques.
4.- Motius de consulta en Atenció
familiar i comunitària
Els 15 motius de consulta més
freqüents en els majors de 15 anys, representen el 52,8%. Els principals motius
de consulta estan relacionats amb les malalties cròniques.
5.- Tipus de
visites i accessibilitat
- Han augmentat de forma molt significativa les visites virtuals als centres d’atenció primària passant de 20.000 (1r semestre 2012) a més de 400.000 (1r semestre 2013).
- S’han incrementat les visites a domicili en un 2,4%.
- Un 84,8% de pacients en el mes de juny del 2013, han aconseguit visita en el centre d’atenció primària abans de les 48h d’haver-la sol·licitat.
6.- Programa
de prevenció i atenció a la cronicitat (PPAC)
- Les hospitalitzacions potencialment evitables s’han continuat reduint, passant d’una taxa de 990 per 100.000 habitants el 2009, a 972 el 2011, i a 932 l’any 2012.
- El 75% dels Equips d’Atenció Primària ja disposen de processos clínics integrats per la malaltia pulmonar obstructiva crònica, insuficiència cardíaca, diabetis melitus i depressió major en adults.
- El projecte MACA-NECPAL (malaltia crònica avançada-cures pal·liatives) ha beneficiat a més de 4000 pacients des de l’any 2012.
Bé, això és el que va destacar
el Conseller en relació a l’Atenció Primària de Salut. Seria interessant saber
la opinió dels companys d’aquest nivell d’atenció si el destacat pel Conseller
reflexa bé el nostre dia a dia. En tot cas, i ara que ja fa un parell d’anys que em
torno a dedicar a l’assistència diària en un centre de salut, crec que estaria
bé incorporar en properes presentacions els temps
d’espera per proves complementàries i en visites a l’atenció hospitalària
(especialitzada). Els centres dotats d’autogestió fem grans esforços
perquè no es perdi accessibilitat i qualitat en la nostra atenció en la mesura
que tenim autonomia i instruments per fer-ho. Em preocupa que això no pugui ser
generalitzable en tots els centres de salut. Els esperats canvis en el model de
compra del CatSalut haurien de permetre millorar aquests aspectes dotant de
pressupost finalista a l’Atenció Primària per tal de poder exercir el rol d’agent de salut que tothom està
d’acord hauria de tenir l’atenció primària de salut.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada