A la pèrdua econòmica
de l’any passat cal afegir-hi els quatre milions de dèficit que sembla que ha
assolit durant el 2107.
Si es volen solucions efectives, cal que els polítics acceptin que no es poden tenir hospitals que ho facin tot a tot arreu. La cartera de serveis d’un hospital no pot ser infinita, i cal adaptar-la a les possibilitats reals del país. Els hospitals d’alta complexitat són hospitals de país, en cap cas hospitals d’una comarca per molt important que aquesta sigui.
A l’octubre del
2015 la Generalitat de Catalunya va deixar en suspens l’autonomia de gestió de
l’Hospital de Mataró a conseqüència del dèficit registrat a l’exercici del
2014, que es va tancar amb unes pèrdues properes als 2,3 milions d’€. Aquella
situació va comportar que la direcció del centre presentés un Pla de viabilitat
per redreçar els desajustos del centre, i aquest Pla es va configurar al
voltant d’incrementar l’activitat contractada per part del CatSalut, com a eix bàsic
de les actuacions a realitzar, juntament amb el trasllat de 40 llits
sociosanitaris de l’Hospital Sant Jaume a l’Hospital de Mataró i altres
actuacions menors.
El resultat de tot
plegat és que l’Hospital de Mataró tancarà l’exercici del 2017 amb un dèficit
situat al voltant dels 4 milions d’€ que és el doble del que presentava ara fa
tot just 3 anys. El Pla de Viabilitat aprovat l’any 2015, contemplava que
aquest anys 2017 el dèficit es reduiria fins a 183.000 €, previsió negativa que
s’ha multiplicat per 20. Sembla que el motiu principal d’aquest fracàs del Pla
de viabilitat és l’aplicació d’una sentència judicial respecte als conceptes
que cal incloure en la paga de vacances i altres qüestions relacionades també
amb temes salarials. Pel que sembla, la direcció del centre i el CatSalut
estarien ja estudiant les modificacions del Pla de reequilibri per tal de
redreçar la situació.
Em permetran que
estableixi un paral·lelisme entre la situació de Mataró i la de Reus. En ambdós
centres s’han elaborat plans de viabilitat i de reestructuració, i en els dos
centres aquesta plans han resultat autèntiques entelèquies atès que en cap dels
dos llocs s’han aconseguit els resultats perseguits. En el cas de Reus, la “sortida”
ha estat constituir un consorci (que es troba paralitzat per obra i gràcia del
155), que hauria de resoldre tots els mals, però en el cas de Mataró no es pot triar
la mateixa sortida perquè l’Hospital de Mataró ja ho és un consorci.
Tanmateix, i abans de
triar sortides, el que caldria seria analitzar les causes que han portat als Hospitals
de Reus i Mataró a la situació en que es troben, i a partir d’aquí implementar solucions
valentes encara que políticament, alguns alcaldes s’hi oposin. Les solucions de
Reus i Mataró estarien a l’abast d’un bon gestor si amb aquest se li deixessin
les mans lliures per tal d’adaptar la cartera de serveis d’un hospital a les característiques i necessitats de la població a la que ha de donar serveis, tenint en compte que
no es pot pretendre des d’un hospital comarcal tenir un nivell de resolució del
100% de tota la casuística que es pot donar en la seva població de referència. Aquesta
adaptació de la cartera de serveis a un conjunt de prestacions consensuades amb
el CatSalut, tindria a més, altres efectes col·laterals positius. I entre ells,
un dels problemes que s’ha volgut obviar tant a Reus com a Mataró, i que
permetria reajustar les plantilles com a conseqüència de reduir de la cartera
de serveis aquelles prestacions costoses, que requereixen inversions i capital
humà, però que requereixen també un volum anual d’activitat que és molt difícil
que s’assoleixi des d’un hospital comarcal. I quan em refereixo a un hospital
comarcal no és la meva intenció menystenir la importància dels dos hospitals dels
que estem parlant, sinó que només intento fer palès que no són hospitals de
país, i que per tant no ho han de poder fer tot. El que sí que hauria de preocupar
als alcaldes, no és si el seu és un hospital comarcal o no, sinó que aquelles prestacions sanitàries que es decideixi que puguin fer, les facin bé.
Per tant, els plans
de viabilitat d’aquests dos hospitals són ben senzills de fer: es tracta d’eliminar
tot el terciarisme que no arriba a un determinat nivell d’activitat anual,
suprimir els serveis assistencials corresponents, i reduir les plantilles en
funció del punt anterior. Davant d’això
algú es preguntarà com pot ser que sent tan senzill no es faci? I la resposta
és molt clara: la política... la mala política, afegiria jo...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada